Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle

Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia erilaisia kokemuksia sijoitettuna olleilla nuorilla on siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle. Tarkoituksena oli tuoda kuuluviin sijoitettuna olleiden nuorten ääni, ja nostaa esille niitä merkityksiä, joita heillä on siirtymästä, siihen liittyvästä ohjaukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pirhonen, Karoliina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93967
_version_ 1826225706639556608
author Pirhonen, Karoliina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pirhonen, Karoliina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pirhonen, Karoliina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pirhonen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia erilaisia kokemuksia sijoitettuna olleilla nuorilla on siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle. Tarkoituksena oli tuoda kuuluviin sijoitettuna olleiden nuorten ääni, ja nostaa esille niitä merkityksiä, joita heillä on siirtymästä, siihen liittyvästä ohjauksesta ja ympäristön tarjoamasta tuesta. Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Aineistonkeruu-menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä peruskoulun loppumisen aikaan sijoitettuna ollutta nuorta. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin periaatteita noudattaen, muodostamalla neljä kuvauskategoriaa ja seitsemän variaation dimensiota. Nämä muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden. Sijoitettujen nuorten kokemukset siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle muodostivat neljä erilaista kuvauskategoriaa. Kategoriat tuovat esille erilaisia laadullisia tapoja käsittää siirtymä. Muodostuneet kuvauskategoriat ovat Haasteellinen siirtymä, Rajoituksia siirtymässä, Sujuva siirtymä ja Siirtymä mahdollisuutena. Muodostuneiden kuvauskategorioiden alle jäsentyi seitsemän erilaista teemaa, joiden suhteen kategorioissa muodostui vaihtelua. Tutkimus nosti esille merkittäviä eroja nuorten kokemuksissa siirtymän suhteen. Erityisesti työntekijöiden ammatillisuuden puutteet ja käytännöt, jotka ovat lainvastaisia olisi tärkeää saada korjattua, ja niiltä osin tehtävä siirtymästä nuorelle sujuvampi.
first_indexed 2024-03-19T21:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirhonen, Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-19T06:44:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-19T06:44:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93967", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia erilaisia kokemuksia sijoitettuna olleilla nuorilla on siirtym\u00e4st\u00e4 peruskoulusta toiselle asteelle. Tarkoituksena oli tuoda kuuluviin sijoitettuna olleiden nuorten \u00e4\u00e4ni, ja nostaa esille niit\u00e4 merkityksi\u00e4, joita heill\u00e4 on siirtym\u00e4st\u00e4, siihen liittyv\u00e4st\u00e4 ohjauksesta ja ymp\u00e4rist\u00f6n tarjoamasta tuesta. \nTutkimus toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena. Aineistonkeruu-menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viitt\u00e4 peruskoulun loppumisen aikaan sijoitettuna ollutta nuorta. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin periaatteita noudattaen, muodostamalla nelj\u00e4 kuvauskategoriaa ja seitsem\u00e4n variaation dimensiota. N\u00e4m\u00e4 muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden.\nSijoitettujen nuorten kokemukset siirtym\u00e4st\u00e4 peruskoulusta toiselle asteelle muodostivat nelj\u00e4 erilaista kuvauskategoriaa. Kategoriat tuovat esille erilaisia laadullisia tapoja k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 siirtym\u00e4. Muodostuneet kuvauskategoriat ovat Haasteellinen siirtym\u00e4, Rajoituksia siirtym\u00e4ss\u00e4, Sujuva siirtym\u00e4 ja Siirtym\u00e4 mahdollisuutena. Muodostuneiden kuvauskategorioiden alle j\u00e4sentyi seitsem\u00e4n erilaista teemaa, joiden suhteen kategorioissa muodostui vaihtelua.\nTutkimus nosti esille merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja nuorten kokemuksissa siirtym\u00e4n suhteen. Erityisesti ty\u00f6ntekij\u00f6iden ammatillisuuden puutteet ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t, jotka ovat lainvastaisia olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada korjattua, ja niilt\u00e4 osin teht\u00e4v\u00e4 siirtym\u00e4st\u00e4 nuorelle sujuvampi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-19T06:44:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-19T06:44:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekologinen systeemiteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtym\u00e4st\u00e4 peruskoulusta toiselle asteelle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403192481", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93967
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d96b9fa-fa6b-4e4e-b24b-723a9aad8fba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403192481.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirhonen, Karoliina Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle ekologinen systeemiteoria Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 siirtymävaiheet fenomenografia oppilaanohjaus lastensuojelu
title Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
title_full Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
title_fullStr Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
title_full_unstemmed Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
title_short Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
title_sort sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
title_txtP Sijoitettuna olleiden nuorten kokemuksia siirtymästä peruskoulusta toiselle asteelle
topic ekologinen systeemiteoria Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 siirtymävaiheet fenomenografia oppilaanohjaus lastensuojelu
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ekologinen systeemiteoria fenomenografia lastensuojelu oppilaanohjaus siirtymävaiheet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93967 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403192481
work_keys_str_mv AT pirhonenkaroliina sijoitettunaolleidennuortenkokemuksiasiirtymästäperuskoulustatoiselleasteelle