Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa

Mobiililaitteet ovat nykypäivän yhteiskunnassa suuressa roolissa, ja niiden liisääntynyt läsnäolo näkyy myös koulumaailmassa. Mobiililaitteet ovat uusilla toiminnoillaan edistänyt opiskelijoiden ja opettajien jokapäiväistä arkea ja tuonut uusia tapoja toteuttaa opetusta, joka on muuttunut perinteise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Piisi, Janne
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93965
_version_ 1826225814290563072
author Piisi, Janne
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Piisi, Janne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Piisi, Janne Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Piisi, Janne
datasource_str_mv jyx
description Mobiililaitteet ovat nykypäivän yhteiskunnassa suuressa roolissa, ja niiden liisääntynyt läsnäolo näkyy myös koulumaailmassa. Mobiililaitteet ovat uusilla toiminnoillaan edistänyt opiskelijoiden ja opettajien jokapäiväistä arkea ja tuonut uusia tapoja toteuttaa opetusta, joka on muuttunut perinteisestä opiskelusta ajasta ja paikasta riippumattomaan opiskeluun. Vaikka mobiililaitteet ovat tuoneet paljon uusia mahdollisuuksia, niiden käyttöön liittyy myös epävarmuuksia ja haittoja, jotka vaikuttavat ihmisten toimintaan. Haitat voivat ilmetä henkisenä ja fyysisenä oireiluna. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten teknologian hyödyntäminen koulumaailmassa näkyy sen toiminnassa ja miten se vaikuttaa sen ympärillä toimiviin ihmisiin. Tämä tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtymällä aikaisempiin kirjallisuuksiin ja tutkimuksiin. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että mobiiliteknologiaa voidaan hyödyntää koulumaailmassa, mutta se tuo samalla haasteita siinä toimiviin ihmisiin. Tutkimuksen löydöksien perusteella voidaan todeta, että mobiililaitteilla on merkittäviä vaikutuksia koulumaailmassa toimiviin ihmisiin. Mobile devices play a significant role in today's society, and their increased presence is also evident in the school environment. With their new features, mobile devices have enhanced the everyday lives of students and teachers, introducing new ways to conduct education that has transitioned from traditional learning to independent learning regardless of time and place. Although mobile devices have brought many new possibilities, their use is also associated with uncertainties and drawbacks that impact people's actions. Drawbacks can manifest as mental and physical symptoms. The purpose of this study is to investigate how the utilization of technology in the school environment is reflected in its functioning and how it affects the individuals operating within it. This research was conducted as a literature review by examining previous writings and studies. In the research results, it was observed that mobile technology can be utilized in the educational setting, but at the same time, it brings challenges to the individuals working in it. Based on the findings of the study, it can be concluded that mobile devices have significant effects on individuals operating in the school environment.
first_indexed 2024-03-19T21:00:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lampi, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piisi, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-19T06:39:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-19T06:39:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93965", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mobiililaitteet ovat nykyp\u00e4iv\u00e4n yhteiskunnassa suuressa roolissa, ja niiden\nliis\u00e4\u00e4ntynyt l\u00e4sn\u00e4olo n\u00e4kyy my\u00f6s koulumaailmassa. Mobiililaitteet ovat uusilla\ntoiminnoillaan edist\u00e4nyt opiskelijoiden ja opettajien jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 arkea ja\ntuonut uusia tapoja toteuttaa opetusta, joka on muuttunut perinteisest\u00e4\nopiskelusta ajasta ja paikasta riippumattomaan opiskeluun. Vaikka\nmobiililaitteet ovat tuoneet paljon uusia mahdollisuuksia, niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n\nliittyy my\u00f6s ep\u00e4varmuuksia ja haittoja, jotka vaikuttavat ihmisten toimintaan.\nHaitat voivat ilmet\u00e4 henkisen\u00e4 ja fyysisen\u00e4 oireiluna. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\ntarkoituksena oli tutkia miten teknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen koulumaailmassa\nn\u00e4kyy sen toiminnassa ja miten se vaikuttaa sen ymp\u00e4rill\u00e4 toimiviin ihmisiin.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtym\u00e4ll\u00e4 aikaisempiin\nkirjallisuuksiin ja tutkimuksiin. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, ett\u00e4\nmobiiliteknologiaa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 koulumaailmassa, mutta se tuo samalla\nhaasteita siin\u00e4 toimiviin ihmisiin. Tutkimuksen l\u00f6yd\u00f6ksien perusteella voidaan\ntodeta, ett\u00e4 mobiililaitteilla on merkitt\u00e4vi\u00e4 vaikutuksia koulumaailmassa\ntoimiviin ihmisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mobile devices play a significant role in today's society, and their increased\npresence is also evident in the school environment. With their new features,\nmobile devices have enhanced the everyday lives of students and teachers,\nintroducing new ways to conduct education that has transitioned from\ntraditional learning to independent learning regardless of time and place.\nAlthough mobile devices have brought many new possibilities, their use is also\nassociated with uncertainties and drawbacks that impact people's actions.\nDrawbacks can manifest as mental and physical symptoms. The purpose of this\nstudy is to investigate how the utilization of technology in the school\nenvironment is reflected in its functioning and how it affects the individuals\noperating within it. This research was conducted as a literature review by\nexamining previous writings and studies. In the research results, it was\nobserved that mobile technology can be utilized in the educational setting, but\nat the same time, it brings challenges to the individuals working in it. Based on\nthe findings of the study, it can be concluded that mobile devices have\nsignificant effects on individuals operating in the school environment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-19T06:39:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-19T06:39:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mobiiliteknologian hy\u00f6dyt ja haasteet koulumaailmassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403192479", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hy\u00f6dynt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haitat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiililaitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93965
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53f81a4e-b863-4894-86c7-6442c1842497\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403192479.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piisi, Janne Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 hyödyntäminen haitat mobiililaitteet koulut teknologia opetusteknologia
title Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa
title_full Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa
title_fullStr Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa
title_full_unstemmed Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa
title_short Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa
title_sort mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa
title_txtP Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 hyödyntäminen haitat mobiililaitteet koulut teknologia opetusteknologia
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede haitat hyödyntäminen koulut mobiililaitteet opetusteknologia teknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93965 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403192479
work_keys_str_mv AT piisijanne mobiiliteknologianhyödytjahaasteetkoulumaailmassa