Yhteenveto: | Mobiililaitteet ovat nykypäivän yhteiskunnassa suuressa roolissa, ja niiden
liisääntynyt läsnäolo näkyy myös koulumaailmassa. Mobiililaitteet ovat uusilla
toiminnoillaan edistänyt opiskelijoiden ja opettajien jokapäiväistä arkea ja
tuonut uusia tapoja toteuttaa opetusta, joka on muuttunut perinteisestä
opiskelusta ajasta ja paikasta riippumattomaan opiskeluun. Vaikka
mobiililaitteet ovat tuoneet paljon uusia mahdollisuuksia, niiden käyttöön
liittyy myös epävarmuuksia ja haittoja, jotka vaikuttavat ihmisten toimintaan.
Haitat voivat ilmetä henkisenä ja fyysisenä oireiluna. Tämän tutkimuksen
tarkoituksena oli tutkia miten teknologian hyödyntäminen koulumaailmassa
näkyy sen toiminnassa ja miten se vaikuttaa sen ympärillä toimiviin ihmisiin.
Tämä tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtymällä aikaisempiin
kirjallisuuksiin ja tutkimuksiin. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että
mobiiliteknologiaa voidaan hyödyntää koulumaailmassa, mutta se tuo samalla
haasteita siinä toimiviin ihmisiin. Tutkimuksen löydöksien perusteella voidaan
todeta, että mobiililaitteilla on merkittäviä vaikutuksia koulumaailmassa
toimiviin ihmisiin.
Mobile devices play a significant role in today's society, and their increased
presence is also evident in the school environment. With their new features,
mobile devices have enhanced the everyday lives of students and teachers,
introducing new ways to conduct education that has transitioned from
traditional learning to independent learning regardless of time and place.
Although mobile devices have brought many new possibilities, their use is also
associated with uncertainties and drawbacks that impact people's actions.
Drawbacks can manifest as mental and physical symptoms. The purpose of this
study is to investigate how the utilization of technology in the school
environment is reflected in its functioning and how it affects the individuals
operating within it. This research was conducted as a literature review by
examining previous writings and studies. In the research results, it was
observed that mobile technology can be utilized in the educational setting, but
at the same time, it brings challenges to the individuals working in it. Based on
the findings of the study, it can be concluded that mobile devices have
significant effects on individuals operating in the school environment.
|