Mobiiliteknologian hyödyt ja haasteet koulumaailmassa

Mobiililaitteet ovat nykypäivän yhteiskunnassa suuressa roolissa, ja niiden liisääntynyt läsnäolo näkyy myös koulumaailmassa. Mobiililaitteet ovat uusilla toiminnoillaan edistänyt opiskelijoiden ja opettajien jokapäiväistä arkea ja tuonut uusia tapoja toteuttaa opetusta, joka on muuttunut perinteise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Piisi, Janne
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93965
Kuvaus
Yhteenveto:Mobiililaitteet ovat nykypäivän yhteiskunnassa suuressa roolissa, ja niiden liisääntynyt läsnäolo näkyy myös koulumaailmassa. Mobiililaitteet ovat uusilla toiminnoillaan edistänyt opiskelijoiden ja opettajien jokapäiväistä arkea ja tuonut uusia tapoja toteuttaa opetusta, joka on muuttunut perinteisestä opiskelusta ajasta ja paikasta riippumattomaan opiskeluun. Vaikka mobiililaitteet ovat tuoneet paljon uusia mahdollisuuksia, niiden käyttöön liittyy myös epävarmuuksia ja haittoja, jotka vaikuttavat ihmisten toimintaan. Haitat voivat ilmetä henkisenä ja fyysisenä oireiluna. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten teknologian hyödyntäminen koulumaailmassa näkyy sen toiminnassa ja miten se vaikuttaa sen ympärillä toimiviin ihmisiin. Tämä tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena perehtymällä aikaisempiin kirjallisuuksiin ja tutkimuksiin. Tutkimuksen tuloksissa havaittiin, että mobiiliteknologiaa voidaan hyödyntää koulumaailmassa, mutta se tuo samalla haasteita siinä toimiviin ihmisiin. Tutkimuksen löydöksien perusteella voidaan todeta, että mobiililaitteilla on merkittäviä vaikutuksia koulumaailmassa toimiviin ihmisiin. Mobile devices play a significant role in today's society, and their increased presence is also evident in the school environment. With their new features, mobile devices have enhanced the everyday lives of students and teachers, introducing new ways to conduct education that has transitioned from traditional learning to independent learning regardless of time and place. Although mobile devices have brought many new possibilities, their use is also associated with uncertainties and drawbacks that impact people's actions. Drawbacks can manifest as mental and physical symptoms. The purpose of this study is to investigate how the utilization of technology in the school environment is reflected in its functioning and how it affects the individuals operating within it. This research was conducted as a literature review by examining previous writings and studies. In the research results, it was observed that mobile technology can be utilized in the educational setting, but at the same time, it brings challenges to the individuals working in it. Based on the findings of the study, it can be concluded that mobile devices have significant effects on individuals operating in the school environment.