Pidetään huolta mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)

Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan tunnetun taidekuvaston hyödyntämistä mainoskuvan kontekstissa. Aihetta käsitellään aikakauslehdissä vuonna 2006 julkaistun RAY:n mainoskampanjan Pidetään huolta näkökulmasta. Tutkimusaineistona on kuusi kampanjan mainoskuvaa, joista viisi pohjautuu Suomen ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemi-Kaija, Helmi
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Music, Art and Culture Studies, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93960
_version_ 1826225722413285376
author Niemi-Kaija, Helmi
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niemi-Kaija, Helmi Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niemi-Kaija, Helmi Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Music, Art and Culture Studies Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niemi-Kaija, Helmi
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan tunnetun taidekuvaston hyödyntämistä mainoskuvan kontekstissa. Aihetta käsitellään aikakauslehdissä vuonna 2006 julkaistun RAY:n mainoskampanjan Pidetään huolta näkökulmasta. Tutkimusaineistona on kuusi kampanjan mainoskuvaa, joista viisi pohjautuu Suomen kultakauden aikaisiin maalauksiin ja yksi elokuvaan Tuntematon sotilas. Tutkimuksen tutkimusmenetelmänä toimii visuaalinen analyysi ja teoriapohjana semiotiikka sekä intertekstuaalisuuden käsite. Se toteutetaan vertailemalla kampanjan kuvia niitä inspiroineeseen kuvastoon sekä tarkastelemalla mainoksissa ilmeneviä visuaalisia tekijöitä. Käsiteltäviksi aiheiksi nousevat erityisesti kotimaisen taidekuvaston intertekstuaalinen käyttö, suomalaisuus, tunnepitoiset vaikutuskeinot sekä tähän usein yhdistyvä lapsuuden teeman korostaminen. Analyysi osoittaa, että RAY:n mainoskampanjassa hyödynnetään tunnettua taidekuvastoa erityisesti sen tunnistettavuuden takia. Kuvien selkeästä modernisoinnista huolimatta useimmat rahapelejä pelaavat suomalaiset osaavat nimetä ainakin osan viittauksista ja kokevat ne siitä syystä heti tutuiksi ja turvallisiksi. Mainoskuvat luovat siten tunteen yhteenkuuluvuudesta RAY:hin ja sen edustamiin arvoihin, vaikka aikaisempaa suhdetta yhdistykseen ei olisikaan. Taidekuvaston kautta pystytään myös helposti tuomaan esille erinäisiä RAY:n kaupalliselle imagolle tärkeitä teemoja, kuten yhteisöllisyyttä ja kotimaisuutta. Jälkimmäistä teemaa tuodaan esille erityisesti historialliseen nostalgiaan vetoamisen kautta. Taiteen intertekstuaalisuuden kautta mainoskuviin on luotu tarinallinen aspekti, joka vetoaa kuluttajien tunteisiin. Tunteisiin vetoavina tekijöinä voidaan esittää erityisesti koskettavat elämäntilanteet sekä lasten kuvaamisen, joiden kautta on pystytty tuomaan koskettavasti esille RAY:n tukemia erinäisiä hyväntekeväisyyskohteita.
first_indexed 2024-03-18T21:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luukkanen-Hirvikoski, Teija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi-Kaija, Helmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-18T06:52:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-18T06:52:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93960", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkastellaan tunnetun taidekuvaston hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 mainoskuvan kontekstissa. Aihetta k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n aikakauslehdiss\u00e4 vuonna 2006 julkaistun RAY:n mainoskampanjan Pidet\u00e4\u00e4n huolta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusaineistona on kuusi kampanjan mainoskuvaa, joista viisi pohjautuu Suomen kultakauden aikaisiin maalauksiin ja yksi elokuvaan Tuntematon sotilas. Tutkimuksen tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 toimii visuaalinen analyysi ja teoriapohjana semiotiikka sek\u00e4 intertekstuaalisuuden k\u00e4site. Se toteutetaan vertailemalla kampanjan kuvia niit\u00e4 inspiroineeseen kuvastoon sek\u00e4 tarkastelemalla mainoksissa ilmenevi\u00e4 visuaalisia tekij\u00f6it\u00e4. K\u00e4sitelt\u00e4viksi aiheiksi nousevat erityisesti kotimaisen taidekuvaston intertekstuaalinen k\u00e4ytt\u00f6, suomalaisuus, tunnepitoiset vaikutuskeinot sek\u00e4 t\u00e4h\u00e4n usein yhdistyv\u00e4 lapsuuden teeman korostaminen. \nAnalyysi osoittaa, ett\u00e4 RAY:n mainoskampanjassa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n tunnettua taidekuvastoa erityisesti sen tunnistettavuuden takia. Kuvien selke\u00e4st\u00e4 modernisoinnista huolimatta useimmat rahapelej\u00e4 pelaavat suomalaiset osaavat nimet\u00e4 ainakin osan viittauksista ja kokevat ne siit\u00e4 syyst\u00e4 heti tutuiksi ja turvallisiksi. Mainoskuvat luovat siten tunteen yhteenkuuluvuudesta RAY:hin ja sen edustamiin arvoihin, vaikka aikaisempaa suhdetta yhdistykseen ei olisikaan. Taidekuvaston kautta pystyt\u00e4\u00e4n my\u00f6s helposti tuomaan esille erin\u00e4isi\u00e4 RAY:n kaupalliselle imagolle t\u00e4rkeit\u00e4 teemoja, kuten yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja kotimaisuutta. J\u00e4lkimm\u00e4ist\u00e4 teemaa tuodaan esille erityisesti historialliseen nostalgiaan vetoamisen kautta. Taiteen intertekstuaalisuuden kautta mainoskuviin on luotu tarinallinen aspekti, joka vetoaa kuluttajien tunteisiin. Tunteisiin vetoavina tekij\u00f6in\u00e4 voidaan esitt\u00e4\u00e4 erityisesti koskettavat el\u00e4m\u00e4ntilanteet sek\u00e4 lasten kuvaamisen, joiden kautta on pystytty tuomaan koskettavasti esille RAY:n tukemia erin\u00e4isi\u00e4 hyv\u00e4ntekev\u00e4isyyskohteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-18T06:52:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-18T06:52:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielikuvamainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "RAY", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pidet\u00e4\u00e4n huolta -kampanja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pidet\u00e4\u00e4n huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403182475", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidehistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intertekstuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainoskuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93960
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46a42a16-f7fc-4d67-beee-2f62a65e68ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403182475.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi-Kaija, Helmi Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006) mielikuvamainonta RAY Pidetään huolta -kampanja Art History Taidehistoria 310 suomalaisuus mainonta taidehistoria intertekstuaalisuus mainoskuvat kuvataide
title Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
title_full Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
title_fullStr Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006) Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
title_full_unstemmed Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006) Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
title_short Pidetään huolta
title_sort pidetään huolta mielikuvamainontaa taiteen keinoin ray n mainoskampanjassa 2006
title_sub mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
title_txtP Pidetään huolta : mielikuvamainontaa taiteen keinoin RAY:n mainoskampanjassa (2006)
topic mielikuvamainonta RAY Pidetään huolta -kampanja Art History Taidehistoria 310 suomalaisuus mainonta taidehistoria intertekstuaalisuus mainoskuvat kuvataide
topic_facet 310 Art History Pidetään huolta -kampanja RAY Taidehistoria intertekstuaalisuus kuvataide mainonta mainoskuvat mielikuvamainonta suomalaisuus taidehistoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93960 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403182475
work_keys_str_mv AT niemikaijahelmi pidetäänhuoltamielikuvamainontaataiteenkeinoinraynmainoskampanjassa2006