Startupin kasvun edellytykset

Startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti päivittäin, mutta monista onnistumista huolimatta yli 90 prosenttia startup-yrityksistä epäonnistuu. Huolimatta merkittävästä startupin tutkimustyöstä, epäonnistumisprosentti on pysynyt ennallaan. Tutkimukset osoittavat, etteivät startupit ratkaise a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kontu, Aleksi
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93957
_version_ 1828193029033295872
author Kontu, Aleksi
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kontu, Aleksi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kontu, Aleksi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kontu, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Startup-yrityksiä perustetaan maailmanlaajuisesti päivittäin, mutta monista onnistumista huolimatta yli 90 prosenttia startup-yrityksistä epäonnistuu. Huolimatta merkittävästä startupin tutkimustyöstä, epäonnistumisprosentti on pysynyt ennallaan. Tutkimukset osoittavat, etteivät startupit ratkaise asiakkaiden liiketoimintaongelmia eivätkä kiinnitä riittävästi huomiota oppimiseen tuote- ja markkinayhteensopivuuden validointiprosessissa. Lisäksi monet yrittäjät kohtaavat merkittäviä haasteita rakentaessaan startupista kasvuvalmista yritystä. Tässä tutkielmassa selvitettiin, miten alan parhaat käytännön soveltuvat nykypäivänä asiakasarvotutkimukseen sekä oppimis- ja validointiprosessiin. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin startupin kehittymistä, teknologian hyväksymistä ja innovaatioita startupin erityispiirteiden vuoksi. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle startupille Aecmaster Oy:lle, jonka ohjelmiston tavoitteena on uudistaa rakennusalan suunnitteluprosessia. Tutkimuksen aikana yrityksen konsepti ja ohjelmisto pohjautuivat perustajäsenten toimialatuntemukseen sekä tutkimustyöhön markkinoilla, joiden pohjalta yritys oli laatinut asiakas- ja tuotehypoteeseja. Tutkimus toteutettiin tuotehypoteesien pohjalta sekamenetelmätutkimuksena, jossa sovellettiin Steve Blankin asiakaskehitysmallia. Kvalitatiivisessa tutkimusosiossa käyttäjien tuotetarpeita tutkittiin teemahaastattelemalla 11 potentiaalista käyttäjää. Tulosten validoimiseksi toisessa osiossa lähetettiin 242 potentiaaliselle käyttäjälle kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa käytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Tutkimustuloksena esitettiin päivitetyt tuotehypoteesit, jotka viittaavat ratkaisevan käyttäjien kohtalaisia haasteita. Johtopäätökset osoittivat, että asiakaskehitysmalli soveltui viitekehyksenä asiakasarvotutkimukseen, mutta sen käytössä ilmeni haasteita, joihin malli ei tarjonnut ratkaisua. Tutkimuksen toteuttamisessa tulisi huomioida, etteivät käyttäjät välttämättä tiedosta haasteitaan, ja kyselytutkimuksella otanta voi jäädä heikoksi, mikä vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin, että asiakasarvotutkimuksessa olisi hyödyllistä pystyä soveltamaan muita näkökulmia, kuten teknologian hyväksymistä. Tutkielma viittaa tarpeeseen kehittää joustavampia ja laajempia malleja, jotka huomioivat asiakasarvotutkimuksen toteuttamisen ja muiden näkökulmien hyödyntämisen. Tutkielman kontribuutiona vahvistettiin validointi- ja oppimisprosessin sekä startupin siirtymävaihetutkimuksen merkitystä. Start-ups are established every day globally, but despite many successes, more than 90% of start-ups fail. Despite significant research efforts in the startup domain, the failure rate has remained unchanged. Research shows that start-ups do not solve customers’ real business problems and focus enough on learning in the process of validating product-market fit. In addition, many entrepreneurs face significant challenges in building a start-up into a high-growth business. This thesis investigates how best practices in the field apply to customer value research and the learning and validation process today. In addition, this thesis will closely review the development of the startup, the acceptance of technology, and innovations due to the unique characteristics of the startup The thesis was commissioned to Aecmaster Oy, a Finnish start-up whose software aims to improve the construction design process. During the research, the company's concept and software were based on the founding members' industry knowledge and market research. On this basis, the company had developed customer and product hypotheses. The research was conducted as a mixed-method study based on product hypotheses, applying Steve Blank's customer development model. The qualitative research included thematic interviews with 11 potential users to investigate their product needs. The results were validated in the quantitative phase through a survey sent to 242 potential users using a five-point Likert scale. As a result, updated product hypotheses were presented that indicated to solve customers’ moderate problems. The conclusions indicated that the customer development model was suitable as a framework for customer value research, but challenges arose in its application for which the model did not provide solutions. In the implementation of the study, it should be noted that users may not necessarily be aware of their challenges, and the sampling in survey research may be weak, which affects the reliability of the research. Additionally, the study identified that incorporating other perspectives could be beneficial in customer value research, such as the acceptance of technology. The study suggests the need to develop more flexible and comprehensive models that consider the execution of customer value research and the utilization of other perspectives. The contribution of the thesis confirmed the importance of the validation and learning process and the start-up transition phase study.
first_indexed 2024-03-18T21:00:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaaksi, Ari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kontu, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-18T06:47:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-18T06:47:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93957", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Startup-yrityksi\u00e4 perustetaan maailmanlaajuisesti p\u00e4ivitt\u00e4in, mutta monista onnistumista huolimatta yli 90 prosenttia startup-yrityksist\u00e4 ep\u00e4onnistuu. Huolimatta merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 startupin tutkimusty\u00f6st\u00e4, ep\u00e4onnistumisprosentti on pysynyt ennallaan. Tutkimukset osoittavat, etteiv\u00e4t startupit ratkaise asiakkaiden liiketoimintaongelmia eiv\u00e4tk\u00e4 kiinnit\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti huomiota oppimiseen tuote- ja markkinayhteensopivuuden validointiprosessissa. Lis\u00e4ksi monet yritt\u00e4j\u00e4t kohtaavat merkitt\u00e4vi\u00e4 haasteita rakentaessaan startupista kasvuvalmista yrityst\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin, miten alan parhaat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n soveltuvat nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 asiakasarvotutkimukseen sek\u00e4 oppimis- ja validointiprosessiin. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkasteltiin startupin kehittymist\u00e4, teknologian hyv\u00e4ksymist\u00e4 ja innovaatioita startupin erityispiirteiden vuoksi. Tutkielma toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle startupille Aecmaster Oy:lle, jonka ohjelmiston tavoitteena on uudistaa rakennusalan suunnitteluprosessia. Tutkimuksen aikana yrityksen konsepti ja ohjelmisto pohjautuivat perustaj\u00e4senten toimialatuntemukseen sek\u00e4 tutkimusty\u00f6h\u00f6n markkinoilla, joiden pohjalta yritys oli laatinut asiakas- ja tuotehypoteeseja. Tutkimus toteutettiin tuotehypoteesien pohjalta sekamenetelm\u00e4tutkimuksena, jossa sovellettiin Steve Blankin asiakaskehitysmallia. Kvalitatiivisessa tutkimusosiossa k\u00e4ytt\u00e4jien tuotetarpeita tutkittiin teemahaastattelemalla 11 potentiaalista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4. Tulosten validoimiseksi toisessa osiossa l\u00e4hetettiin 242 potentiaaliselle k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4lle kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa k\u00e4ytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Tutkimustuloksena esitettiin p\u00e4ivitetyt tuotehypoteesit, jotka viittaavat ratkaisevan k\u00e4ytt\u00e4jien kohtalaisia haasteita. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset osoittivat, ett\u00e4 asiakaskehitysmalli soveltui viitekehyksen\u00e4 asiakasarvotutkimukseen, mutta sen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ilmeni haasteita, joihin malli ei tarjonnut ratkaisua. Tutkimuksen toteuttamisessa tulisi huomioida, etteiv\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tiedosta haasteitaan, ja kyselytutkimuksella otanta voi j\u00e4\u00e4d\u00e4 heikoksi, mik\u00e4 vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tunnistettiin, ett\u00e4 asiakasarvotutkimuksessa olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 pysty\u00e4 soveltamaan muita n\u00e4k\u00f6kulmia, kuten teknologian hyv\u00e4ksymist\u00e4. Tutkielma viittaa tarpeeseen kehitt\u00e4\u00e4 joustavampia ja laajempia malleja, jotka huomioivat asiakasarvotutkimuksen toteuttamisen ja muiden n\u00e4k\u00f6kulmien hy\u00f6dynt\u00e4misen. Tutkielman kontribuutiona vahvistettiin validointi- ja oppimisprosessin sek\u00e4 startupin siirtym\u00e4vaihetutkimuksen merkityst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Start-ups are established every day globally, but despite many successes, more than 90% of start-ups fail. Despite significant research efforts in the startup domain, the failure rate has remained unchanged. Research shows that start-ups do not solve customers\u2019 real business problems and focus enough on learning in the process of validating product-market fit. In addition, many entrepreneurs face significant challenges in building a start-up into a high-growth business. This thesis investigates how best practices in the field apply to customer value research and the learning and validation process today. In addition, this thesis will closely review the development of the startup, the acceptance of technology, and innovations due to the unique characteristics of the startup The thesis was commissioned to Aecmaster Oy, a Finnish start-up whose software aims to improve the construction design process. During the research, the company's concept and software were based on the founding members' industry knowledge and market research. On this basis, the company had developed customer and product hypotheses. The research was conducted as a mixed-method study based on product hypotheses, applying Steve Blank's customer development model. The qualitative research included thematic interviews with 11 potential users to investigate their product needs. The results were validated in the quantitative phase through a survey sent to 242 potential users using a five-point Likert scale. As a result, updated product hypotheses were presented that indicated to solve customers\u2019 moderate problems. The conclusions indicated that the customer development model was suitable as a framework for customer value research, but challenges arose in its application for which the model did not provide solutions. In the implementation of the study, it should be noted that users may not necessarily be aware of their challenges, and the sampling in survey research may be weak, which affects the reliability of the research. Additionally, the study identified that incorporating other perspectives could be beneficial in customer value research, such as the acceptance of technology. The study suggests the need to develop more flexible and comprehensive models that consider the execution of customer value research and the utilization of other perspectives. The contribution of the thesis confirmed the importance of the validation and learning process and the start-up transition phase study.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-18T06:47:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-18T06:47:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasarvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "validointiprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaskehitysmalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Startupin kasvun edellytykset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403182472", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "6500", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvuyritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "startup-yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93957
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:10Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kontu, Aleksi Startupin kasvun edellytykset asiakasarvo validointiprosessi asiakaskehitysmalli Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 innovaatiot yrittäjyys tutkimus kasvuyritykset kehittäminen startup-yritykset
title Startupin kasvun edellytykset
title_full Startupin kasvun edellytykset
title_fullStr Startupin kasvun edellytykset Startupin kasvun edellytykset
title_full_unstemmed Startupin kasvun edellytykset Startupin kasvun edellytykset
title_short Startupin kasvun edellytykset
title_sort startupin kasvun edellytykset
title_txtP Startupin kasvun edellytykset
topic asiakasarvo validointiprosessi asiakaskehitysmalli Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 innovaatiot yrittäjyys tutkimus kasvuyritykset kehittäminen startup-yritykset
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakasarvo asiakaskehitysmalli innovaatiot kasvuyritykset kehittäminen startup-yritykset tutkimus validointiprosessi yrittäjyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93957 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403182472
work_keys_str_mv AT kontualeksi startupinkasvunedellytykset