Video games in informal language learning a learner perspective

Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan käyttää kielenoppimisen tukena. Videopelien on tutkittu auttavan kielenoppimisessa informaalisti, eli koulun ulkop...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Honkanen, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93955
Kuvaus
Yhteenveto:Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan käyttää kielenoppimisen tukena. Videopelien on tutkittu auttavan kielenoppimisessa informaalisti, eli koulun ulkopuolella, esimerkiksi lisäämällä motivaatiota oppia. Tutkielman tarkoituksena on selvittää videopelien käytön mahdollisuuksista kielenopetuksessa ja -oppimisessa. Tutkimusta varten koehenkilöt pelasivat viihteellistä digitaalista Blather ’Round - peliä, joka on yksi Jackbox Party Pack 7 peleistä, ja vastasivat haastattelukysymyksiin pelikokemuksen pohjalta. Tutkimukseen osallistui 6 yliopisto-opiskelijaa. Tutkimuksen analyysi suoritettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimukseen osallistujien mukaan peliä voisi mahdollisesti käyttää kielenoppimisen apuna esimerkiksi hauskana osana opetusta ja oppituntia esimerkiksi yläkouluikäisille.