Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen

Oppimistulosmittaukissa on noussut esiin muulla kuin ensimmäisellä kielellään opiskelevien heikommat oppimistulokset. Ns. S2-oppilaat ovat oppilaita, ketkä opiskelevat Suomi toisena kielenä -oppimäärää. Heikkoja oppimistuloksia selittäviä tekijöitä on tunnistettu olevan esim. oppilaan vanhempien sos...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Räsänen, Aleksi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93953
_version_ 1826225774174142464
author Räsänen, Aleksi
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Räsänen, Aleksi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Räsänen, Aleksi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Räsänen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Oppimistulosmittaukissa on noussut esiin muulla kuin ensimmäisellä kielellään opiskelevien heikommat oppimistulokset. Ns. S2-oppilaat ovat oppilaita, ketkä opiskelevat Suomi toisena kielenä -oppimäärää. Heikkoja oppimistuloksia selittäviä tekijöitä on tunnistettu olevan esim. oppilaan vanhempien sosioekonominen asema, sukupuoli tai oppilaan kotona käyttämä kieli. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ovatko kotikielen lisäksi oppilaan vahvin kieli sekä kavereiden kanssa käyttämä kieli yhteydessä lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen huomioimatta "S2-statusta". Tutkimus toteutettiin osana Turun yliopiston oppimisanalytiikaninstituutin FUNA - sekä MUREA tutkimushankkeita, joissa tutkitaan laajasti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin pääkaupunkiseudun koulujen 3., 4. ja 7. luokka-asteen oppilaista, joilta testattiin lukutaitoa sekä matematiikan osaamista käyttämällä ViLLE -oppimisympäristöä. Mittausten yhteydessä kysyttiin oppilailta heidän kieliympäristöissänsä käytetyt kielet. Aineisto analysoitiin kaksisuuntaisella varianssianlyysilla (ANOVA). Tutkimuksessa havaittiin, että kieliympäristöt ovat yhteydessä lukutaitoon ja matematiikan osaamiseen. Tutkimuksessa havaittiin myös kieliympäristöillä olevan kumulatiivinen vaikutus lukutaitoon niillä, kellä kotikieli oli muu kuin suomen kieli. Tärkeä havainto tutkimuksessa oli myös, ettei kumulatiivista vaikutusta havaittu matematiikan osaamisessa. Tämä tutkimus osoittaa, että kieliympäristöt ovat yhteydessä edellä mainittuun osaamiseen ja ovat tarpeen huomioida oppimistuloksia tutkittaessa sekä perusopetusta suunniteltaessa. In learning outcome assessments, weaker learning outcomes among students studying in a language other than their first language have been highlighted. So-called S2 students are those who study Finnish as a second language. Factors explaining poor learning outcomes include, for example, the socioeconomic status of the student's parents, gender, or the language used at home by the student. The purpose of this study is to investigate whether, in addition to the home language, the student's strongest language and the language used with friends are associated with literacy and basic mathematical skills, regardless of their "S2 status." The study was conducted as part of the research projects FUNA and MUREA at the University of Turku's Institute of Learning Analytics, which broadly investigates factors influencing learning. The data for the study were collected from 3rd, 4th, and 7th-grade students in schools in the capital region, who were tested for literacy and mathematical skills using the ViLLE learning environment. During the measurements, students were asked about the languages used in their language environments. The data were analyzed using two-way analysis of variance (ANOVA). The study found that language environments are associated with literacy and mathematical skills. The study also found a cumulative effect of language environments on literacy among those whose home language was other than Finnish. An important observation in the study was also that no cumulative effect was observed in mathematical skills. This research indicates that language environments are related to the aforementioned skills and need to be considered when examining learning outcomes and planning basic education.
first_indexed 2024-03-18T21:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Szab\u00f3, Tam\u00e1s", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4s\u00e4nen, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-18T06:29:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-18T06:29:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93953", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimistulosmittaukissa on noussut esiin muulla kuin ensimm\u00e4isell\u00e4 kielell\u00e4\u00e4n opiskelevien heikommat oppimistulokset. Ns. S2-oppilaat ovat oppilaita, ketk\u00e4 opiskelevat Suomi toisena kielen\u00e4 -oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Heikkoja oppimistuloksia selitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 on tunnistettu olevan esim. oppilaan vanhempien sosioekonominen asema, sukupuoli tai oppilaan kotona k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 kieli. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 ovatko kotikielen lis\u00e4ksi oppilaan vahvin kieli sek\u00e4 kavereiden kanssa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 kieli yhteydess\u00e4 lukutaitoon sek\u00e4 matematiikan perusosaamiseen huomioimatta \"S2-statusta\". \nTutkimus toteutettiin osana Turun yliopiston oppimisanalytiikaninstituutin FUNA - sek\u00e4 MUREA tutkimushankkeita, joissa tutkitaan laajasti oppimiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin p\u00e4\u00e4kaupunkiseudun koulujen 3., 4. ja 7. luokka-asteen oppilaista, joilta testattiin lukutaitoa sek\u00e4 matematiikan osaamista k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ViLLE -oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Mittausten yhteydess\u00e4 kysyttiin oppilailta heid\u00e4n kieliymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4ns\u00e4 k\u00e4ytetyt kielet. Aineisto analysoitiin kaksisuuntaisella varianssianlyysilla (ANOVA). \nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 kieliymp\u00e4rist\u00f6t ovat yhteydess\u00e4 lukutaitoon ja matematiikan osaamiseen. Tutkimuksessa havaittiin my\u00f6s kieliymp\u00e4rist\u00f6ill\u00e4 olevan kumulatiivinen vaikutus lukutaitoon niill\u00e4, kell\u00e4 kotikieli oli muu kuin suomen kieli. T\u00e4rke\u00e4 havainto tutkimuksessa oli my\u00f6s, ettei kumulatiivista vaikutusta havaittu matematiikan osaamisessa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus osoittaa, ett\u00e4 kieliymp\u00e4rist\u00f6t ovat yhteydess\u00e4 edell\u00e4 mainittuun osaamiseen ja ovat tarpeen huomioida oppimistuloksia tutkittaessa sek\u00e4 perusopetusta suunniteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In learning outcome assessments, weaker learning outcomes among students studying in a language other than their first language have been highlighted. So-called S2 students are those who study Finnish as a second language. Factors explaining poor learning outcomes include, for example, the socioeconomic status of the student's parents, gender, or the language used at home by the student. The purpose of this study is to investigate whether, in addition to the home language, the student's strongest language and the language used with friends are associated with literacy and basic mathematical skills, regardless of their \"S2 status.\"\nThe study was conducted as part of the research projects FUNA and MUREA at the University of Turku's Institute of Learning Analytics, which broadly investigates factors influencing learning. The data for the study were collected from 3rd, 4th, and 7th-grade students in schools in the capital region, who were tested for literacy and mathematical skills using the ViLLE learning environment. During the measurements, students were asked about the languages used in their language environments. The data were analyzed using two-way analysis of variance (ANOVA).\nThe study found that language environments are associated with literacy and mathematical skills. The study also found a cumulative effect of language environments on literacy among those whose home language was other than Finnish. An important observation in the study was also that no cumulative effect was observed in mathematical skills.\nThis research indicates that language environments are related to the aforementioned skills and need to be considered when examining learning outcomes and planning basic education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-18T06:29:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-18T06:29:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotikieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaverikieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieliymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskouluik\u00e4isten oppilaiden kieliymp\u00e4rist\u00f6jen yhteys lukutaitoon sek\u00e4 matematiikan perusosaamiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403182468", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistulokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93953
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/31b0897c-0099-45b0-8a4a-90b1d3bcac67\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403182468.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Räsänen, Aleksi Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen kotikieli kaverikieli vahvin kieli kieliympäristö Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 matematiikka oppimistulokset lukutaito peruskoulu
title Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen
title_full Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen
title_fullStr Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen
title_full_unstemmed Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen
title_short Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen
title_sort peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen
title_txtP Peruskouluikäisten oppilaiden kieliympäristöjen yhteys lukutaitoon sekä matematiikan perusosaamiseen
topic kotikieli kaverikieli vahvin kieli kieliympäristö Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 matematiikka oppimistulokset lukutaito peruskoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kaverikieli kieliympäristö kotikieli lukutaito matematiikka oppimistulokset peruskoulu vahvin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93953 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403182468
work_keys_str_mv AT räsänenaleksi peruskouluikäistenoppilaidenkieliympäristöjenyhteyslukutaitoonsekämatematiikanperu