”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa

Peruskoulu Suomessa päättyy yhdeksännellä luokalla tehtävään toisen asteen koulutusvalintaan, joka tyypillisesti tarkoittaa valintaa joko hakeutumisesta yleissivistäviin lukio-opintoihin tai opiskelemaan ammatillista perustutkintoa. Vuoden 2021 oppivelvollisuutta koskeneen lakimuutoksen jälkeen tämä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Soppi, Karri
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93923
_version_ 1828193029030150144
author Soppi, Karri
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Soppi, Karri Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Soppi, Karri Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Soppi, Karri
datasource_str_mv jyx
description Peruskoulu Suomessa päättyy yhdeksännellä luokalla tehtävään toisen asteen koulutusvalintaan, joka tyypillisesti tarkoittaa valintaa joko hakeutumisesta yleissivistäviin lukio-opintoihin tai opiskelemaan ammatillista perustutkintoa. Vuoden 2021 oppivelvollisuutta koskeneen lakimuutoksen jälkeen tämä valinta on pakotettu oppivelvollisuuden jatkuessa toisen asteen opintoihin. Toisen asteen koulutusvalinta on keskeinen osa yläkoulun oppilaanohjauksen sisältöjä ja oppilaanohjauksen tavoitteena on valmentaa yläkoululaista tulevan valinnan tekemiseen. Tässä tutkielmassa selvitetään, millä tavoin kolmessa oppilaanohjauksen oppikirjassa nuorta johdatetaan kohti päätöksentekoa siitä, mihin hän peruskoulun jälkeen hakeutuu opiskelemaan. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on kognitiivisen informaation prosessointimalli CIP, jonka eri osa-alueiden esiintymistä havainnoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin. CIP näkyy tausta-teoriana opetussuunnitelman perusteissa, josta oppikirjojen voi katsoa olevan tekijöidensä tulkinta. Tutkielman tulosten mukaan CIP-malli ja sen päätöksentekoa kuvaava CASVE-sykli kuvaavat analysoitujen oppikirjojen mallia päätöksenteosta ja päätöksentekoon vaadittavista tiedoista. Tulosten mukaan vaihtelua oppikirjojen välillä on havaittavissa siinä, minkälainen ohjauksellinen orientaatio vaikuttaa tekstien takana.
first_indexed 2024-03-15T21:00:42Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Soppi, Karri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-15T06:34:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-15T06:34:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93923", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Peruskoulu Suomessa p\u00e4\u00e4ttyy yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla teht\u00e4v\u00e4\u00e4n toisen asteen koulutusvalintaan, joka tyypillisesti tarkoittaa valintaa joko hakeutumisesta yleissivist\u00e4viin lukio-opintoihin tai opiskelemaan ammatillista perustutkintoa. Vuoden 2021 oppivelvollisuutta koskeneen lakimuutoksen j\u00e4lkeen t\u00e4m\u00e4 valinta on pakotettu oppivelvollisuuden jatkuessa toisen asteen opintoihin. Toisen asteen koulutusvalinta on keskeinen osa yl\u00e4koulun oppilaanohjauksen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja oppilaanohjauksen tavoitteena on valmentaa yl\u00e4koululaista tulevan valinnan tekemiseen.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, mill\u00e4 tavoin kolmessa oppilaanohjauksen oppikirjassa nuorta johdatetaan kohti p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa siit\u00e4, mihin h\u00e4n peruskoulun j\u00e4lkeen hakeutuu opiskelemaan. Tutkielman teoreettisena viitekehyksen\u00e4 on kognitiivisen informaation prosessointimalli CIP, jonka eri osa-alueiden esiintymist\u00e4 havainnoidaan laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. CIP n\u00e4kyy tausta-teoriana opetussuunnitelman perusteissa, josta oppikirjojen voi katsoa olevan tekij\u00f6idens\u00e4 tulkinta.\n\nTutkielman tulosten mukaan CIP-malli ja sen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoa kuvaava CASVE-sykli kuvaavat analysoitujen oppikirjojen mallia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteosta ja p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon vaadittavista tiedoista. Tulosten mukaan vaihtelua oppikirjojen v\u00e4lill\u00e4 on havaittavissa siin\u00e4, mink\u00e4lainen ohjauksellinen orientaatio vaikuttaa tekstien takana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-15T06:34:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-15T06:34:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dLukio-opinnot eiv\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti sovi sinulle lainkaan\u201d : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan j\u00e4sentymisest\u00e4 peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403152437", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93923
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:47Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Soppi, Karri ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 lukio oppilaanohjaus oppikirjat ammatillinen koulutus peruskoulu
title ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
title_full ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
title_fullStr ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
title_full_unstemmed ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
title_short ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan”
title_sort lukio opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
title_sub tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
title_txtP ”Lukio-opinnot eivät todennäköisesti sovi sinulle lainkaan” : tutkielma toisen asteen koulutusvalinnan jäsentymisestä peruskoulun oppilaanohjauksen oppikirjoissa
topic Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 lukio oppilaanohjaus oppikirjat ammatillinen koulutus peruskoulu
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ammatillinen koulutus lukio oppikirjat oppilaanohjaus peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93923 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403152437
work_keys_str_mv AT soppikarri lukioopinnoteivättodennäköisestisovisinullelainkaantutkielmatoisenasteenkoulutusvalin