Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön tarjoamien palveluiden saatavuuden mittaamista. Tutkimus toteutettiin valtion täysin omistaman ICT-erikoistehtäväyhtiön toimeksiannosta, jonka palveluita hyödyntävät lukuisat eri valtion viranomaiset. Yhtiön tehtävänä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tammilehto, Lasse
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93918
_version_ 1828193029023858688
author Tammilehto, Lasse
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tammilehto, Lasse Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tammilehto, Lasse Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tammilehto, Lasse
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön tarjoamien palveluiden saatavuuden mittaamista. Tutkimus toteutettiin valtion täysin omistaman ICT-erikoistehtäväyhtiön toimeksiannosta, jonka palveluita hyödyntävät lukuisat eri valtion viranomaiset. Yhtiön tehtävänä on tarjota keskeisille valtiollisille toimijoille tieto- ja viestintäteknologisia ratkaisuja. Tutkimuksessa keskitytään kohdeorganisaation ICT-palveluiden saatavuuden mittaamiseen, joka on keskeinen tekijä näiden palveluiden hallinnassa ja kehittämisessä. ICT eli tieto- ja viestintäteknologia kattaa laajan kirjon teknologioita, joiden tehtävänä on käsitellä, tallentaa, siirtää ja jakaa tietoa. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti turvallisuuskriittisiin ICT-palveluihin, joiden häiriöt voivat vaikuttaa suoraan tai välillisesti kansalaisten turvallisuuteen ja yhteiskunnan toimivuuteen. Saatavuus määritellään ajanjaksona, jona palvelut ovat käytettävissä, ja sen mittarina käytetään tavallisesti prosenttilukua palveluajasta. Tutkielma kytkeytyy olennaisesti IT-palvelunhallintaan ja sen tarjoamaan strategiseen ajattelutapaan, jonka keskiössä on organisaation tarjoamien palveluiden laatu ja asiakasnäkökulma. Nykypäivän IT-palveluntarjoajien on huomioitava, että teknologian ja organisaation sisäisen näkökulman lisäksi heidän on annettava entistä suurempi painoarvo myös tarjoamiensa palveluiden laadulle ja asiakassuhteiden hallinnalle. Tämä muutos korostaa saatavuudenhallinnan merkitystä, joka on keskeinen osa tätä kokonaisuutta. Sen tehtävänä on varmistaa, että organisaation IT-palveluiden saatavuus vastaa asetettuja vaatimuksia ja odotuksia. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisin menetelmin, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeorganisaation sisäisiä avainhenkilöitä. Tuloksista käy ilmi, että palveluiden saatavuuden mittaaminen on moniulotteinen aihe, joka vaatii ennen kaikkea asiakaskäyttötapausten ja mittauskomponenttien selkeää määrittelyä. Tutkielman päätavoitteena on tarjota kohdeorganisaatiolle perusta palveluiden saatavuuden mittauksen kehittämiselle ja jatkosuunnittelulle. This master's thesis examines the measurement of the availability of services offered by a government-owned special mission ICT company. The research was conducted on behalf of a government-owned ICT company, which services are utilized by numerous different government authorities. Company's mission is to provide information and communication technology solutions to key state actors. The focus of the study is on measuring the availability of ICT services within the target organization, which is a crucial factor in the management and development of these services. ICT, or information and communication technology, encompasses a wide range of technologies whose purpose is to handle, store, transfer, and distribute information. This research specifically concentrates on security-critical ICT services, which distributions can directly or indirectly affect the safety of citizens and the functioning of society. Availability is defined as the period during which services are accessible, and it is commonly measured as a percentage of the complete service time. The thesis is closely linked to IT service management and its strategic approach, which centers on the quality of services provided by the organization and the customer perspective. Modern IT service providers must consider that, in addition to technology and the internal perspective of the organization, greater emphasis must be placed on the quality of the services provided and customer relationship management. This shift underscores the importance of availability management, which is a key component of this overall framework. Its purpose is to ensure that the availability of the organization's IT services meets established requirements and expectations. The empirical part of the study was conducted using qualitative methods, and data was collected through interviews with key personnel within the target organization. The results indicate that measuring service availability is a multidimensional topic that requires clear definition, especially in terms of customer use cases and measurement components. The main objective of the thesis is to provide the target organization a foundation for the development and future planning of service availability measurement.
first_indexed 2024-03-15T21:00:42Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tammilehto, Lasse", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-15T06:23:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-15T06:23:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93918", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan valtiollisen ICT-erikoisteht\u00e4v\u00e4yhti\u00f6n tarjoamien palveluiden saatavuuden mittaamista. Tutkimus toteutettiin valtion t\u00e4ysin omistaman ICT-erikoisteht\u00e4v\u00e4yhti\u00f6n toimeksiannosta, jonka palveluita hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t lukuisat eri valtion viranomaiset. Yhti\u00f6n teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tarjota keskeisille valtiollisille toimijoille tieto- ja viestint\u00e4teknologisia ratkaisuja. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n kohdeorganisaation ICT-palveluiden saatavuuden mittaamiseen, joka on keskeinen tekij\u00e4 n\u00e4iden palveluiden hallinnassa ja kehitt\u00e4misess\u00e4. \nICT eli tieto- ja viestint\u00e4teknologia kattaa laajan kirjon teknologioita, joiden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on k\u00e4sitell\u00e4, tallentaa, siirt\u00e4\u00e4 ja jakaa tietoa. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n erityisesti turvallisuuskriittisiin ICT-palveluihin, joiden h\u00e4iri\u00f6t voivat vaikuttaa suoraan tai v\u00e4lillisesti kansalaisten turvallisuuteen ja yhteiskunnan toimivuuteen. Saatavuus m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n ajanjaksona, jona palvelut ovat k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4, ja sen mittarina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tavallisesti prosenttilukua palveluajasta. \nTutkielma kytkeytyy olennaisesti IT-palvelunhallintaan ja sen tarjoamaan strategiseen ajattelutapaan, jonka keski\u00f6ss\u00e4 on organisaation tarjoamien palveluiden laatu ja asiakasn\u00e4k\u00f6kulma. Nykyp\u00e4iv\u00e4n IT-palveluntarjoajien on huomioitava, ett\u00e4 teknologian ja organisaation sis\u00e4isen n\u00e4k\u00f6kulman lis\u00e4ksi heid\u00e4n on annettava entist\u00e4 suurempi painoarvo my\u00f6s tarjoamiensa palveluiden laadulle ja asiakassuhteiden hallinnalle. T\u00e4m\u00e4 muutos korostaa saatavuudenhallinnan merkityst\u00e4, joka on keskeinen osa t\u00e4t\u00e4 kokonaisuutta. Sen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on varmistaa, ett\u00e4 organisaation IT-palveluiden saatavuus vastaa asetettuja vaatimuksia ja odotuksia.\nTutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisin menetelmin, ja aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kohdeorganisaation sis\u00e4isi\u00e4 avainhenkil\u00f6it\u00e4. Tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 palveluiden saatavuuden mittaaminen on moniulotteinen aihe, joka vaatii ennen kaikkea asiakask\u00e4ytt\u00f6tapausten ja mittauskomponenttien selke\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4rittely\u00e4. Tutkielman p\u00e4\u00e4tavoitteena on tarjota kohdeorganisaatiolle perusta palveluiden saatavuuden mittauksen kehitt\u00e4miselle ja jatkosuunnittelulle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master's thesis examines the measurement of the availability of services offered by a government-owned special mission ICT company. The research was conducted on behalf of a government-owned ICT company, which services are utilized by numerous different government authorities. Company's mission is to provide information and communication technology solutions to key state actors. The focus of the study is on measuring the availability of ICT services within the target organization, which is a crucial factor in the management and development of these services. \nICT, or information and communication technology, encompasses a wide range of technologies whose purpose is to handle, store, transfer, and distribute information. This research specifically concentrates on security-critical ICT services, which distributions can directly or indirectly affect the safety of citizens and the functioning of society. Availability is defined as the period during which services are accessible, and it is commonly measured as a percentage of the complete service time. \nThe thesis is closely linked to IT service management and its strategic approach, which centers on the quality of services provided by the organization and the customer perspective. Modern IT service providers must consider that, in addition to technology and the internal perspective of the organization, greater emphasis must be placed on the quality of the services provided and customer relationship management. This shift underscores the importance of availability management, which is a key component of this overall framework. Its purpose is to ensure that the availability of the organization's IT services meets established requirements and expectations. \nThe empirical part of the study was conducted using qualitative methods, and data was collected through interviews with key personnel within the target organization. The results indicate that measuring service availability is a multidimensional topic that requires clear definition, especially in terms of customer use cases and measurement components. The main objective of the thesis is to provide the target organization a foundation for the development and future planning of service availability measurement.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-15T06:23:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-15T06:23:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ict-palvelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvallisuuskriittiset palvelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Valtiollisen ICT-erikoisteht\u00e4v\u00e4yhti\u00f6n palveluiden saatavuuden mittaus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403152432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "4000", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saatavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mittaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoverkot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93918
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tammilehto, Lasse Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus ict-palvelu turvallisuuskriittiset palvelut Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 saatavuus palvelut tieto- ja viestintätekniikka organisaatiot tietotekniikka asiakkaat mittaus tietoverkot
title Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus
title_full Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus
title_fullStr Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus
title_full_unstemmed Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus
title_short Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus
title_sort valtiollisen ict erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus
title_txtP Valtiollisen ICT-erikoistehtäväyhtiön palveluiden saatavuuden mittaus
topic ict-palvelu turvallisuuskriittiset palvelut Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 saatavuus palvelut tieto- ja viestintätekniikka organisaatiot tietotekniikka asiakkaat mittaus tietoverkot
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkaat ict-palvelu mittaus organisaatiot palvelut saatavuus tieto- ja viestintätekniikka tietotekniikka tietoverkot turvallisuuskriittiset palvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93918 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403152432
work_keys_str_mv AT tammilehtolasse valtiollisenicterikoistehtäväyhtiönpalveluidensaatavuudenmittaus