Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus

Algoritmeihin perustuvat päätökset vaikuttavat yhä enenevissä määrin yhteiskuntaan ja yksittäisiin ihmisiin. Näiden päätösten tutkiminen voidaan nähdä hyvin merkittävänä yhteiskunnalle, sillä algoritmisen päätöksenteon käytön laajenemisen myötä on tärkeää löytää sopivia toimintatapoja niiden oik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mörck, Tobias
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93895
_version_ 1826225814285320192
author Mörck, Tobias
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mörck, Tobias Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mörck, Tobias Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mörck, Tobias
datasource_str_mv jyx
description Algoritmeihin perustuvat päätökset vaikuttavat yhä enenevissä määrin yhteiskuntaan ja yksittäisiin ihmisiin. Näiden päätösten tutkiminen voidaan nähdä hyvin merkittävänä yhteiskunnalle, sillä algoritmisen päätöksenteon käytön laajenemisen myötä on tärkeää löytää sopivia toimintatapoja niiden oikeudenmukaisen sekä turvallisen käytön varmistamiseksi. Kysymykset, joihin tässä tutkielmassa pyrittiin kirjallisuuskatsauksen metodein löytämään vastauksia, liittyivät oikeudenmukaisuuden ja turvallisuuden toteutumiseen algoritmisten päätöksentekojärjestelmien käytössä. Oikeudenmukaisuuden käsitettä tutkittiin yleisten säädösten sekä eettisten pohdintojen näkökulmasta. Keskeiset löydökset viittasivat tiiviin yhteistyön tärkeyteen algoritmien rakentamisen yhteydessä oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi. Lisäksi sääntelyn tärkeys teknologian nopean kehityksen seurauksesta nähtiin merkittävänä. Turvallisuutta taas käsiteltiin suurelta osin itseohjautuvien ajoneuvojen kautta tarkastellen. Itseohjautuvien ajoneuvojen käyttö voidaan nähdä sujuvoittavan liikennettä merkittävästi, mutta päätöksenteon taustoihin liittyviä ongelmia voi kuitenkin ilmetä. Varsinkin kolaritilanteissa tapahtuvan päätöksenteon taustat ovat usein pohdinnan ja tutkimuksen kohteena. Näiden ajoneuvojen päätöksenteon eettisyys nähtiin monimutkaisempana kuin usein vertauskuvana pidetty vaunuongelma kuvastaa. Automaattisten päätösten käytön sopivuus eri käyttötarkoituksissa riippuu paljolti päätöksen turvallisuuskriittisestä riskistä, tai riskistä aiheuttaa suuria menetyksiä vääränlaisen päätöksen seurauksesta. Yhteistyötä ihmisen ja algoritmin välillä pidettiin turvallisuuden takaamisessa myös keskeisenä tekijänä. Vaikka oikeudenmukaisuuden ja turvallisuuden käsitteitä voidaan käsitellä erillisinä käsitteinään, kuuluu niihin kuitenkin paljon samankaltaisuuksia. Ongelmat vastuun kannossa, liittyen automaattisten päätösten seurauksiin, koskee vahvasti useampaa osa-aluetta oikeudenmukaisuudessa sekä turvallisuudessa. Algoritmien rakentamisen ongelmia pystytään nykyisen tietämyksen valossa pääpiirteittäin ratkaisemaan eri sidosryhmien asiantuntijoiden tiiviin yhteistyön avulla, jossa otetaan huomioon yhteiset edut ja menetysten minimointi. Algorithm-based decisions are influencing society and individuals in an expanding amount. Examining these decisions can be seen as important for society, because as the use of algorithm-based decision expands, it is important to find suitable ways to ensure their fair and safe use. The questions, to which answers were sought in this thesis using the methods of literature review, were related to the realization of fairness and security in the use of these automated decision-making systems. The topic of fairness was examined through a viewpoint of general regulations and ethical considerations. The main findings suggest that the close cooperation of different parties is essential to ensure the fairness in algorithmic decision-making. In addition, the importance of regulation as a result of rapid technological development was seen as significant. The security aspect was investigated mainly through the viewpoint of autonomous vehicles. The use of autonomous vehicles can be seen to significantly enhance traffic flow, but there may be problems with the decision making process. In particular, the backgrounds of the decisions behind collisions are usually the subject of contemplation and research. The ethics of these vehicles were seen as more complex than the famous metaphor of a trolley problem usually reflects them to be. The suitability of automated decisions-making in different scenarios often depends on how large of a safety risk is associated with the decision or how much harm it can cause in an error. The collaboration between human and algorithm was seen as one of the key elements in ensuring security. Although fairness and security can be considered as two different concepts, they share many similarities. The problems surrounding accountability were highly present in many ways within both fairness and security. Based on current knowledge, many problems surrounding automated decision-making can be solved through close collaboration among various stakeholders, while taking into account shared benefits and minimizing losses.
first_indexed 2024-09-11T08:49:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Meht\u00e4l\u00e4, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00f6rck, Tobias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-14T07:16:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-14T07:16:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93895", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Algoritmeihin perustuvat p\u00e4\u00e4t\u00f6kset vaikuttavat yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin \nyhteiskuntaan ja yksitt\u00e4isiin ihmisiin. N\u00e4iden p\u00e4\u00e4t\u00f6sten tutkiminen voidaan \nn\u00e4hd\u00e4 hyvin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 yhteiskunnalle, sill\u00e4 algoritmisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon \nk\u00e4yt\u00f6n laajenemisen my\u00f6t\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sopivia toimintatapoja niiden \noikeudenmukaisen sek\u00e4 turvallisen k\u00e4yt\u00f6n varmistamiseksi. Kysymykset, \njoihin t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrittiin kirjallisuuskatsauksen metodein l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n \nvastauksia, liittyiv\u00e4t oikeudenmukaisuuden ja turvallisuuden toteutumiseen\nalgoritmisten p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoj\u00e4rjestelmien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Oikeudenmukaisuuden \nk\u00e4sitett\u00e4 tutkittiin yleisten s\u00e4\u00e4d\u00f6sten sek\u00e4 eettisten pohdintojen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nKeskeiset l\u00f6yd\u00f6kset viittasivat tiiviin yhteisty\u00f6n t\u00e4rkeyteen algoritmien \nrakentamisen yhteydess\u00e4 oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi. Lis\u00e4ksi \ns\u00e4\u00e4ntelyn t\u00e4rkeys teknologian nopean kehityksen seurauksesta n\u00e4htiin \nmerkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4. Turvallisuutta taas k\u00e4siteltiin suurelta osin itseohjautuvien \najoneuvojen kautta tarkastellen. Itseohjautuvien ajoneuvojen k\u00e4ytt\u00f6 voidaan \nn\u00e4hd\u00e4 sujuvoittavan liikennett\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4sti, mutta p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon taustoihin \nliittyvi\u00e4 ongelmia voi kuitenkin ilmet\u00e4. Varsinkin kolaritilanteissa tapahtuvan \np\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon taustat ovat usein pohdinnan ja tutkimuksen kohteena. N\u00e4iden \najoneuvojen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon eettisyys n\u00e4htiin monimutkaisempana kuin usein \nvertauskuvana pidetty vaunuongelma kuvastaa. Automaattisten p\u00e4\u00e4t\u00f6sten \nk\u00e4yt\u00f6n sopivuus eri k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksissa riippuu paljolti p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen \nturvallisuuskriittisest\u00e4 riskist\u00e4, tai riskist\u00e4 aiheuttaa suuria menetyksi\u00e4 \nv\u00e4\u00e4r\u00e4nlaisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen seurauksesta. Yhteisty\u00f6t\u00e4 ihmisen ja algoritmin v\u00e4lill\u00e4 \npidettiin turvallisuuden takaamisessa my\u00f6s keskeisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Vaikka \noikeudenmukaisuuden ja turvallisuuden k\u00e4sitteit\u00e4 voidaan k\u00e4sitell\u00e4 erillisin\u00e4\nk\u00e4sittein\u00e4\u00e4n, kuuluu niihin kuitenkin paljon samankaltaisuuksia. Ongelmat \nvastuun kannossa, liittyen automaattisten p\u00e4\u00e4t\u00f6sten seurauksiin, koskee \nvahvasti useampaa osa-aluetta oikeudenmukaisuudessa sek\u00e4 turvallisuudessa. \nAlgoritmien rakentamisen ongelmia pystyt\u00e4\u00e4n nykyisen tiet\u00e4myksen valossa \np\u00e4\u00e4piirteitt\u00e4in ratkaisemaan eri sidosryhmien asiantuntijoiden tiiviin \nyhteisty\u00f6n avulla, jossa otetaan huomioon yhteiset edut ja menetysten \nminimointi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Algorithm-based decisions are influencing society and individuals in an \nexpanding amount. Examining these decisions can be seen as important for \nsociety, because as the use of algorithm-based decision expands, it is important \nto find suitable ways to ensure their fair and safe use. The questions, to which \nanswers were sought in this thesis using the methods of literature review, were \nrelated to the realization of fairness and security in the use of these automated \ndecision-making systems. The topic of fairness was examined through a \nviewpoint of general regulations and ethical considerations. The main findings \nsuggest that the close cooperation of different parties is essential to ensure the \nfairness in algorithmic decision-making. In addition, the importance of \nregulation as a result of rapid technological development was seen as \nsignificant. The security aspect was investigated mainly through the viewpoint \nof autonomous vehicles. The use of autonomous vehicles can be seen to \nsignificantly enhance traffic flow, but there may be problems with the decision making process. In particular, the backgrounds of the decisions behind \ncollisions are usually the subject of contemplation and research. The ethics of \nthese vehicles were seen as more complex than the famous metaphor of a \ntrolley problem usually reflects them to be. The suitability of automated \ndecisions-making in different scenarios often depends on how large of a safety \nrisk is associated with the decision or how much harm it can cause in an error. \nThe collaboration between human and algorithm was seen as one of the key \nelements in ensuring security. Although fairness and security can be considered \nas two different concepts, they share many similarities. The problems \nsurrounding accountability were highly present in many ways within both \nfairness and security. Based on current knowledge, many problems \nsurrounding automated decision-making can be solved through close \ncollaboration among various stakeholders, while taking into account shared \nbenefits and minimizing losses.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-14T07:16:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-14T07:16:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Algoritmisen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403142409", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeudenmukaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "algoritmit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajoneuvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93895
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8a9a38df-f698-4026-92f9-2a7be3a7c4fb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403142409.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mörck, Tobias Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 päätöksenteko turvallisuus oikeudenmukaisuus algoritmit etiikka ajoneuvot
title Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus
title_full Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus
title_fullStr Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus
title_full_unstemmed Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus
title_short Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus
title_sort algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus
title_txtP Algoritmisen päätöksenteon oikeudenmukaisuus ja turvallisuus
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 päätöksenteko turvallisuus oikeudenmukaisuus algoritmit etiikka ajoneuvot
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ajoneuvot algoritmit etiikka oikeudenmukaisuus päätöksenteko turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93895 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403142409
work_keys_str_mv AT mörcktobias algoritmisenpäätöksenteonoikeudenmukaisuusjaturvallisuus