Suunnitelma hyvinvointiteknologia-asentajien oppimisympäristöksi

Tutkimuksen aiheena oli tehdä suunnitelma hyvinvointiteknologia -asentajien oppimisympäristöksi. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat, jotka opiskelevat hyvinvointiteknologia-asentajiksi. Tavoitteena oli luoda suunni...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karvonen, Sami
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93892
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen aiheena oli tehdä suunnitelma hyvinvointiteknologia -asentajien oppimisympäristöksi. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat nuoret ja aikuiset tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat, jotka opiskelevat hyvinvointiteknologia-asentajiksi. Tavoitteena oli luoda suunnitelma myöhemmin toteutettavasta hyvinvointiteknologia-asentajien oppimisympäristöstä, jossa keskeisessä roolissa olisi tekemällä oppimisen menetelmät ja missä voisi opiskella hyvinvointiteknologia- asentajan tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksia kattavasti ja suorittaa myös ammattiosaamisen näyttöjä. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena teoreettista- ja empiiristä aineistoa hyödyntäen. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin ammatillista koulutusta, opetusta ohjaavaa lainsäädäntöä sekä opetussuunnitelmia sekä tekemällä oppimisen menetelmiä. Lisäksi syvennyttiin hyvinvointiteknologiakäsitteeseen ja teknologiaan, joka mahdollistaa hyvinvointiteknologian käytön. Empiiristä aineistoa saatiin Living Lab Pruntsi-hankkeesta, missä selvitettiin hyvinvointiteknologia osaamista ja tarpeita alueen ikääntyviltä ja muilta hyvinvointiteknologiatoimijoilta. Tämän tutkimuksen tuloksena kehitettiin suunnitelma hyvinvointiteknologia - asentajien oppimisympäristöstä, joka mahdollistaa ammattitaitovaatimusten opiskelun tekemällä oppimista hyödyntäen. Suunnitelmassa huomioitiin myös muut toimijat, joita oppimisympäristö toteutuessaan palvelee monipuolisesti. Kehittämistuotoksena tehtyä hyvinvointiteknologiaoppimisympäristöä arvioitiin monialaisesti asiantuntijaryhmän toimesta. Arviointi toteutettiin ryhmähaastatteluna, jossa suunnitelman toteuttamiskelpoisuutta arvioitiin. Haastattelussa todettiin suunnitelma toteuttamiskelpoiseksi ja nähtiin myös paljon potentiaalisia jatkokehitysideoita.