Summary: | Tässä tutkielmassa tarkastelen Lauri Haavin Aino (2023) -albumia ja sen tuottamaa mieskuvaa eli
maskuliinisuuden representaatiota. Lauri Haav on jyväskyläläinen rap-artisti, jonka läpimurto
voidaan nähdä tapahtuneen vuonna 2023.
Tutkielmani teoria pohjautuu pääosin kriittiseen miestutkimukseen, sukupuolentutkimukseen ja
hiphop-tutkimukseen. Merkittävimpinä käsitteinä toimivat representaatio, maskuliinisuus,
sukupuoli ja hiphop. Analysoinnin metodina käytin lähiluvun tekstianalyysia, jonka avulla rajasin
aineiston neljä kappaletta albumin kahdestatoista kappaleesta. Tulkitsen analyysin
kokonaisuudesta löydettyjä merkityksiä suhteessa tutkittuun tietoon.
Analyysini osoittaa, että albumissa tuotetaan osin ristiriitaisia ja poikkeavia maskuliinisuuden
representaatioita, verrattuna länsimaiseen tyypilliseen miesideaaliin. Hegemoninen
maskuliinisuus osin toistuu varsinkin rapin tematiikkaan liittyen, mutta myös rikkoutuu
merkittävällä tavalla lyriikoita tarkasteltaessa. Albumin mieskuva on varsinkin rap-kulttuurissa
poikkeava ja kuvailee erityisellä tavalla maskuliinista herkkyyttä.
|