Summary: | Tässä tutkielmassa tutkitaan mobiiliteknologian aiheuttamaa teknostressiä korkeakoulu opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään,
mitkä mobiiliteknologian piirteet aiheuttavat teknostressiä ja, millaisia vaikutuksia, sillä on opiskeluun. Teknostressin muodostuminen perustuu stressin
peruskäsitteeseen ja se syntyy ihmisen ja teknologian välisestä vuorovaikutuksesta. Kielteiset kokemukset teknologian kanssa voi kuormittaa yksilöitä monella eri tavalla vaikuttaen akateemiseen tuottavuuteen ja pahimmillaan aiheuttaa
opintojen keskeytymisen. Teknologian lisääntynyt käyttö korkeakouluasteen
koulutuksessa on pakottanut opiskelijat suorittamaan kaiken akateemisen työnsä teknologiaa käyttäen. Yleisenä oletuksena on, että teknologiasukupolvea
edustavat opiskelijat ovat immuuneja teknostressille. Tutkimuskirjallisuuden
pohjalta toteutettiin laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin teemahaastatteluita. Haastattelut toteutettiin 18–29-vuotiaille korkeakouluopiskelijoille, joilla
oli negatiivisia käyttökokemuksia mobiiliteknologian kanssa. Tämän tutkimuksen perusteella korkeakouluopiskelijoiden kokemassa teknostressissä havaitaan
monia samankaltaisia piirteitä, kuten aikaisemmissa tutkimuksissa on esiintynyt. Ilmoitusten runsaus ja siitä aiheutuvat keskeytykset nähdään tämän tutkimuksen pohjalta suurimpana haasteena opiskeluiden sujuvuudelle arjessa.
Helppo pääsy mobiililaitteille koetaan ongelmallisena, sillä merkittävä osa
opiskelusta tapahtuu kyseistä teknologiaa hyödyntäen.
This thesis explores the technostress caused by mobile technology among
university students. The study aims to find out which features of mobile
technology contribute to technostress and what impact this has on studying.
Technostress is based on the basic concept of stress and arises from the
interaction between humans and technology. Negative experiences with
technology can stress individuals in a variety of ways, affecting academic
productivity and, in some cases, causing dropouts. The increased use of
technology in higher education has forced students to do some of their
academic work using technology. The general assumption is that students of
the technology generation are immune to technostress. Based on the research
literature, a qualitative study was conducted using thematic interviews. The
interviews were conducted with students of higher education aged 18-29 with
negative user experiences with mobile technology Based on this study, many
similarities are found in the technostress experienced by higher education
students, as has been found in previous studies. The high number of
notifications and the resulting interruptions are seen as a major challenge to the
smooth running of studies in everyday life. Easy access to mobile devices is
perceived as a problem, as a significant part of learning takes place using this
technology.
|