Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella generatiivisten chatbottien merkitystä suomalaisessa korkeakouluopiskelussa ja se keskittyy käsittelemään ilmiötä erityisesti korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkielma pyrkii ensisijaisesti löytämään vastauksia siihen, miten chatbotteja käytet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keilamaa, Lassi
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93861
_version_ 1826225752713986048
author Keilamaa, Lassi
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Keilamaa, Lassi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Keilamaa, Lassi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Keilamaa, Lassi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella generatiivisten chatbottien merkitystä suomalaisessa korkeakouluopiskelussa ja se keskittyy käsittelemään ilmiötä erityisesti korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta. Tutkielma pyrkii ensisijaisesti löytämään vastauksia siihen, miten chatbotteja käytetään korkeakouluopiskelussa ja miten korkeakoulut voivat hyötyä tästä tiedosta. Tutkielma tarkastelee myös chatbottien opiskelukäyttöön liittyviä ongelmia sekä haasteita. Älykkäiden, generatiivisia toiminnallisuuksia sisällään pitävien chatbottien suosio on havaittavissa erityisesti korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Chatbottien lähes rajaton osaaminen yhdistettynä niiden kykyyn esittää vastauksensa luonnollisella kielellä tekee niistä erinomaisia työkaluja korkeakouluopiskeluun. Tutkimuksen tulosten mukaan chatbotteja käytetään erityisesti tiedonhaussa, vaikeaselkoisen sisällön selittämisessä sekä tekstinkäsittelyssä. Chatbottien olennaisimmat hyödyt liittyvät chatbottien nopeuteen, helppokäyttöisyyteen sekä siihen kuinka ne voivat tarjota uusia näkökulmia sekä palautetta käyttäjilleen. Chatbottien opiskelukäytön ongelmiksi mainittiin muun muassa ongelmat käyttäjien motivaatiossa, tiedon virheellisyys sekä puutteet niiden käyttötaidoissa. Korkeakoulut voivat hyötyä tutkimuksen havainnoista erityisesti chatbotteihin liittyviä käyttörajoituksia ja käyttöohjeistuksia suunniteltaessa. The purpose of this thesis is to examine the significance of Generative, AI-powered chatbots in Finnish higher education and it focuses on addressing the phenomenon, particularly from the perspective of university students. The thesis primarily aims to find answers to how chatbots are utilized in higher education and how universities can benefit from this information. The thesis also explores challenges and issues related to the use of chatbots in educational contexts. The popularity of intelligent chatbots, incorporating generative functionalities, is noticeable, especially among university students. The almost limitless capabilities of chatbots combined with their ability to provide responses in natural language make them excellent tools for higher education. According to the research findings, chatbots are primarily used for information retrieval, explaining complex content, and text processing. The key benefits of chatbots revolve around their speed, user-friendliness, and their ability to offer new perspectives and feedback to users. Challenges in the educational use of chatbots include issues related to user motivation, inaccuracies in information, and deficiencies in their usability skills. Higher education institutions can benefit from the findings of the research, especially when designing usage restrictions and guidelines related to chatbots.
first_indexed 2024-03-11T21:00:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keilamaa, Lassi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-11T06:42:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-11T06:42:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93861", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella generatiivisten chatbottien \nmerkityst\u00e4 suomalaisessa korkeakouluopiskelussa ja se keskittyy k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n \nilmi\u00f6t\u00e4 erityisesti korkeakouluopiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielma pyrkii \nensisijaisesti l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastauksia siihen, miten chatbotteja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n \nkorkeakouluopiskelussa ja miten korkeakoulut voivat hy\u00f6ty\u00e4 t\u00e4st\u00e4 tiedosta. \nTutkielma tarkastelee my\u00f6s chatbottien opiskeluk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 ongelmia sek\u00e4 \nhaasteita. \u00c4lykk\u00e4iden, generatiivisia toiminnallisuuksia sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n pit\u00e4vien \nchatbottien suosio on havaittavissa erityisesti korkeakouluopiskelijoiden \nkeskuudessa. Chatbottien l\u00e4hes rajaton osaaminen yhdistettyn\u00e4 niiden kykyyn \nesitt\u00e4\u00e4 vastauksensa luonnollisella kielell\u00e4 tekee niist\u00e4 erinomaisia ty\u00f6kaluja \nkorkeakouluopiskeluun. Tutkimuksen tulosten mukaan chatbotteja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n \nerityisesti tiedonhaussa, vaikeaselkoisen sis\u00e4ll\u00f6n selitt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 \ntekstink\u00e4sittelyss\u00e4. Chatbottien olennaisimmat hy\u00f6dyt liittyv\u00e4t chatbottien \nnopeuteen, helppok\u00e4ytt\u00f6isyyteen sek\u00e4 siihen kuinka ne voivat tarjota uusia \nn\u00e4k\u00f6kulmia sek\u00e4 palautetta k\u00e4ytt\u00e4jilleen. Chatbottien opiskeluk\u00e4yt\u00f6n \nongelmiksi mainittiin muun muassa ongelmat k\u00e4ytt\u00e4jien motivaatiossa, tiedon \nvirheellisyys sek\u00e4 puutteet niiden k\u00e4ytt\u00f6taidoissa. Korkeakoulut voivat hy\u00f6ty\u00e4\ntutkimuksen havainnoista erityisesti chatbotteihin liittyvi\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6rajoituksia ja \nk\u00e4ytt\u00f6ohjeistuksia suunniteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis is to examine the significance of Generative, AI-powered chatbots in Finnish higher education and it focuses on addressing the \nphenomenon, particularly from the perspective of university students. The thesis \nprimarily aims to find answers to how chatbots are utilized in higher education \nand how universities can benefit from this information. The thesis also explores \nchallenges and issues related to the use of chatbots in educational contexts. The \npopularity of intelligent chatbots, incorporating generative functionalities, is \nnoticeable, especially among university students. The almost limitless \ncapabilities of chatbots combined with their ability to provide responses in \nnatural language make them excellent tools for higher education. According to \nthe research findings, chatbots are primarily used for information retrieval, \nexplaining complex content, and text processing. The key benefits of chatbots \nrevolve around their speed, user-friendliness, and their ability to offer new \nperspectives and feedback to users. Challenges in the educational use of chatbots \ninclude issues related to user motivation, inaccuracies in information, and \ndeficiencies in their usability skills. Higher education institutions can benefit \nfrom the findings of the research, especially when designing usage restrictions \nand guidelines related to chatbots.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-11T06:42:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-11T06:42:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "generatiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403112323", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "chattibotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93861
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:09Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca63bcf5-58e1-4d1f-9d9f-149ad7baf751\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403112323.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keilamaa, Lassi Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa generatiivisuus Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 tekoäly chattibotit korkeakouluopiskelu opiskelu
title Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa
title_full Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa
title_fullStr Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa
title_full_unstemmed Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa
title_short Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa
title_sort generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa
title_txtP Generatiiviset chatbotit suomalaisessa korkeakouluopiskelussa
topic generatiivisuus Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 tekoäly chattibotit korkeakouluopiskelu opiskelu
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede chattibotit generatiivisuus korkeakouluopiskelu opiskelu tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93861 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403112323
work_keys_str_mv AT keilamaalassi generatiivisetchatbotitsuomalaisessakorkeakouluopiskelussa