Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä

Digitalisaatio on tuonut paljon muutoksia yhteiskuntaan ja siinä samalla vaikuttanut myös markkinoinnin toimiin. Digitaalinen markkinointi on ottanut suurimman harppauksen Business-to-Consumer (B2C) yrityksissä, mutta muutos on jäänyt hieman vähäisemmäksi Business-to-Business (B2B) sektorilla. B2B-t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haverila, Santeri
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93851
_version_ 1826225817492914176
author Haverila, Santeri
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haverila, Santeri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haverila, Santeri Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haverila, Santeri
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on tuonut paljon muutoksia yhteiskuntaan ja siinä samalla vaikuttanut myös markkinoinnin toimiin. Digitaalinen markkinointi on ottanut suurimman harppauksen Business-to-Consumer (B2C) yrityksissä, mutta muutos on jäänyt hieman vähäisemmäksi Business-to-Business (B2B) sektorilla. B2B-toimijat ovat kuitenkin viimevuosina ottaneet suuntaa kohti nykymaailman markkinointia, eli digitaalista markkinointia. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin digitaalisen markkinoinnin merkitystä B2B-yrityksissä, sekä millaisilla työkaluilla näihin hyötyihin päästään. Kandidaatintutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatkauksena. Tutkielmassa ilmeni, että digitaalisesta markkinoinnista on paljon hyötyä B2B-yritykselle. Esimerkkinä bränditunnettavuus, asiakkaiden sitoutuneisuus, uusien asiakkaiden hankinta, sekä vanhojen asiakassuhteiden parantaminen. Tämän saavuttamiseksi B2B-yritys käyttää digitaalisen markkinoinnin työkaluja, kuten hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi, sähköpostimarkkinointi, sekä sisältömarkkinointi. Tutkimuksessa havaittiin, että digitaalisen markkinoinnin tekniikat ovat myös huomattavasti halvempia, kuin tyypillisen markkinoinnin elementit, kuten radio tai lehtimainonta. Digitaalisen markkinoinnin työkalut tuovat myös muita etuja, kuten sen helppo mitattavuus. Usea eri sosiaalisen median kanava antaa suoraan lukuja, kuten kuinka moni on nähnyt mainoksen tai miten paljon mainosta on avattu. Digitaalisen markkinoinnin ei tule korvata tyypillistä markkinointia, vaan niiden on toimittava rintarinnan. Digitalization has brought significant changes in society, thereby impacting marketing strategies as well. While digital marketing has taken a significant leap in Business-To-Consumer (B2C) companies, the shift has been somewhat less pronounced in the Business-To-Business (B2B) sector. However, B2B entities have been increasingly gravitating towards modern marketing practices, specifically digital marketing, in recent years. This bachelor's thesis investigated the significance of digital marketing in B2B companies and the tools instrumental in achieving its benefits. The thesis was conducted through a literature review, revealing that digital marketing holds substantial advantages for B2B firms. Examples include brand awareness, customer engagement, acquisition of new clients, and the improvement of existing customer relationships. To attain these, B2B enterprises employ digital marketing tools such as search engine marketing, social media marketing, email marketing, and content marketing. The study found that digital marketing techniques are notably more cost-effective than traditional marketing elements like radio or print advertising. Furthermore, digital marketing tools offer other advantages, such as easy measurability. Various social media platforms provide direct metrics, indicating how many individuals have seen an ad or how much engagement it has received. Digital marketing should not replace traditional marketing but rather work alongside it in tandem.
first_indexed 2024-09-11T08:52:04Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taipalus, Toni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haverila, Santeri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-08T06:58:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-08T06:58:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93851", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on tuonut paljon muutoksia yhteiskuntaan ja siin\u00e4 samalla vaikuttanut my\u00f6s markkinoinnin toimiin. Digitaalinen markkinointi on ottanut suurimman harppauksen Business-to-Consumer (B2C) yrityksiss\u00e4, mutta muutos on j\u00e4\u00e4nyt hieman v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4ksi Business-to-Business (B2B) sektorilla. B2B-toimijat ovat kuitenkin viimevuosina ottaneet suuntaa kohti nykymaailman markkinointia, eli digitaalista markkinointia. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkittiin digitaalisen markkinoinnin merkityst\u00e4 B2B-yrityksiss\u00e4, sek\u00e4 millaisilla ty\u00f6kaluilla n\u00e4ihin hy\u00f6tyihin p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n. Kandidaatintutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatkauksena. Tutkielmassa ilmeni, ett\u00e4 digitaalisesta markkinoinnista on paljon hy\u00f6ty\u00e4 B2B-yritykselle. Esimerkkin\u00e4 br\u00e4nditunnettavuus, asiakkaiden sitoutuneisuus, uusien asiakkaiden hankinta, sek\u00e4 vanhojen asiakassuhteiden parantaminen. T\u00e4m\u00e4n saavuttamiseksi B2B-yritys k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 digitaalisen markkinoinnin ty\u00f6kaluja, kuten hakukonemarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi, s\u00e4hk\u00f6postimarkkinointi, sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6markkinointi. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 digitaalisen markkinoinnin tekniikat ovat my\u00f6s huomattavasti halvempia, kuin tyypillisen markkinoinnin elementit, kuten radio tai lehtimainonta. Digitaalisen markkinoinnin ty\u00f6kalut tuovat my\u00f6s muita etuja, kuten sen helppo mitattavuus. Usea eri sosiaalisen median kanava antaa suoraan lukuja, kuten kuinka moni on n\u00e4hnyt mainoksen tai miten paljon mainosta on avattu. Digitaalisen markkinoinnin ei tule korvata tyypillist\u00e4 markkinointia, vaan niiden on toimittava rintarinnan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalization has brought significant changes in society, thereby impacting marketing strategies as well. While digital marketing has taken a significant leap in Business-To-Consumer (B2C) companies, the shift has been somewhat less pronounced in the Business-To-Business (B2B) sector. However, B2B entities have been increasingly gravitating towards modern marketing practices, specifically digital marketing, in recent years. This bachelor's thesis investigated the significance of digital marketing in B2B companies and the tools instrumental in achieving its benefits. The thesis was conducted through a literature review, revealing that digital marketing holds substantial advantages for B2B firms. Examples include brand awareness, customer engagement, acquisition of new clients, and the improvement of existing customer relationships. To attain these, B2B enterprises employ digital marketing tools such as search engine marketing, social media marketing, email marketing, and content marketing. The study found that digital marketing techniques are notably more cost-effective than traditional marketing elements like radio or print advertising. Furthermore, digital marketing tools offer other advantages, such as easy measurability. Various social media platforms provide direct metrics, indicating how many individuals have seen an ad or how much engagement it has received. Digital marketing should not replace traditional marketing but rather work alongside it in tandem.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-08T06:58:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-08T06:58:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403082314", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93851
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbb23514-48cb-4bd1-937f-1eadd3ae11de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403082314.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haverila, Santeri Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 yritysmarkkinointi markkinointi digitaalinen markkinointi digitalisaatio liiketoiminta
title Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
title_full Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
title_fullStr Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
title_full_unstemmed Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
title_short Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
title_sort digitaalisen markkinoinnin merkitys b2b yrityksissä
title_txtP Digitaalisen markkinoinnin merkitys B2B-yrityksissä
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 yritysmarkkinointi markkinointi digitaalinen markkinointi digitalisaatio liiketoiminta
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede digitaalinen markkinointi digitalisaatio liiketoiminta markkinointi yritysmarkkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93851 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403082314
work_keys_str_mv AT haverilasanteri digitaalisenmarkkinoinninmerkitysb2byrityksissä