Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus

Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden välillä ja saattaa hidastaa opintojen etenemistä suunnitellussa aikataulussa. Tä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rantanen, Virpi
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93840
_version_ 1828193028174512128
author Rantanen, Virpi
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantanen, Virpi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantanen, Virpi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantanen, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden välillä ja saattaa hidastaa opintojen etenemistä suunnitellussa aikataulussa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalalla opiskelevien aikuisopiskelijoiden kokemuksia opintojen aikaisen ohjauksen riittävyydestä ja ohjauskäytänteiden toimivuudesta yksilöllisissä elämäntilanteissa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää opintojen taitekohdat, joissa aikuisopiskelija kaipaa erityisesti ohjausta. Laadullinen tutkimus toteutettiin suomalaisessa, monialaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi R. Vance Peavyn sosiodynaaminen ohjaus. Ryhmähaastatteluina toteutettuun teema-haastatteluun osallistui yhdeksän aikuisopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä sekä aineistolähtöisesti että sosiodynaamisen ohjauksen teorian ohjaamana. Tulosten mukaan aikuisopiskelijat tarvitsevat opinnoissaan kokonaisvaltaista tukea ja opiskelijakeskeistä ohjausta. Kokonaisvaltainen tuki kattaa erilaisten opiskelukäytänteiden ohjauksen ja elämäntilanteessa tarvittavan tuen. Ohjauksessa oleellisia elementtejä ovat opiskelijakeskeisyys, yksilöllisyys, joustavuus, ohjauksen herkkyys ohjattavan henkilökohtaiselle tilanteelle ja opintoihin sitouttaminen. Ohjauksen myötä syntyvät eettiset ja instrumentaaliset ideat sekä opiskelijan oma motivaatio ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa ohjauskokemuksessa.
first_indexed 2024-03-07T21:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Virpi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-07T07:39:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-07T07:39:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93840", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat ty\u00f6uransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4ynnin ja perhe-el\u00e4m\u00e4n yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri el\u00e4m\u00e4nalueiden v\u00e4lill\u00e4 ja saattaa hidastaa opintojen etenemist\u00e4 suunnitellussa aikataulussa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 sosiaali- ja terveysalalla opiskelevien aikuisopiskelijoiden kokemuksia opintojen aikaisen ohjauksen riitt\u00e4vyydest\u00e4 ja ohjausk\u00e4yt\u00e4nteiden toimivuudesta yksil\u00f6llisiss\u00e4 el\u00e4m\u00e4ntilanteissa. Tutkimuksen tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 opintojen taitekohdat, joissa aikuisopiskelija kaipaa erityisesti ohjausta.\nLaadullinen tutkimus toteutettiin suomalaisessa, monialaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimi R. Vance Peavyn sosiodynaaminen ohjaus. Ryhm\u00e4haastatteluina toteutettuun teema-haastatteluun osallistui yhdeks\u00e4n aikuisopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ett\u00e4 sosiodynaamisen ohjauksen teorian ohjaamana.\nTulosten mukaan aikuisopiskelijat tarvitsevat opinnoissaan kokonaisvaltaista tukea ja opiskelijakeskeist\u00e4 ohjausta. Kokonaisvaltainen tuki kattaa erilaisten opiskeluk\u00e4yt\u00e4nteiden ohjauksen ja el\u00e4m\u00e4ntilanteessa tarvittavan tuen. Ohjauksessa oleellisia elementtej\u00e4 ovat opiskelijakeskeisyys, yksil\u00f6llisyys, joustavuus, ohjauksen herkkyys ohjattavan henkil\u00f6kohtaiselle tilanteelle ja opintoihin sitouttaminen. Ohjauksen my\u00f6t\u00e4 syntyv\u00e4t eettiset ja instrumentaaliset ideat sek\u00e4 opiskelijan oma motivaatio ovat keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 onnistuneessa ohjauskokemuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-07T07:39:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-07T07:39:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiodynaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403072305", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi (pedagogiikka)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93840
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:20Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/462e92af-e27c-43b4-bc8f-7d38e66d0212\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403072305.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Virpi Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus sosiodynaaminen Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 aikuisopiskelijat ohjaus (neuvonta ja opastus) konstruktivismi (pedagogiikka) opinto-ohjaus opiskelijat aikuiset aikuisopiskelu opiskelu
title Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
title_full Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
title_fullStr Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
title_full_unstemmed Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
title_short Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
title_sort aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
title_txtP Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
topic sosiodynaaminen Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 aikuisopiskelijat ohjaus (neuvonta ja opastus) konstruktivismi (pedagogiikka) opinto-ohjaus opiskelijat aikuiset aikuisopiskelu opiskelu
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma aikuiset aikuisopiskelijat aikuisopiskelu konstruktivismi (pedagogiikka) ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaus opiskelijat opiskelu sosiodynaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93840 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403072305
work_keys_str_mv AT rantanenvirpi aikuisopiskelijoidenopintojenaikainenohjaus