Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus

Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden välillä ja saattaa hidastaa opintojen etenemistä suunnitellussa aikataulussa. Tä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rantanen, Virpi
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93840
Kuvaus
Yhteenveto:Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden välillä ja saattaa hidastaa opintojen etenemistä suunnitellussa aikataulussa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalalla opiskelevien aikuisopiskelijoiden kokemuksia opintojen aikaisen ohjauksen riittävyydestä ja ohjauskäytänteiden toimivuudesta yksilöllisissä elämäntilanteissa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää opintojen taitekohdat, joissa aikuisopiskelija kaipaa erityisesti ohjausta. Laadullinen tutkimus toteutettiin suomalaisessa, monialaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi R. Vance Peavyn sosiodynaaminen ohjaus. Ryhmähaastatteluina toteutettuun teema-haastatteluun osallistui yhdeksän aikuisopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä sekä aineistolähtöisesti että sosiodynaamisen ohjauksen teorian ohjaamana. Tulosten mukaan aikuisopiskelijat tarvitsevat opinnoissaan kokonaisvaltaista tukea ja opiskelijakeskeistä ohjausta. Kokonaisvaltainen tuki kattaa erilaisten opiskelukäytänteiden ohjauksen ja elämäntilanteessa tarvittavan tuen. Ohjauksessa oleellisia elementtejä ovat opiskelijakeskeisyys, yksilöllisyys, joustavuus, ohjauksen herkkyys ohjattavan henkilökohtaiselle tilanteelle ja opintoihin sitouttaminen. Ohjauksen myötä syntyvät eettiset ja instrumentaaliset ideat sekä opiskelijan oma motivaatio ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa ohjauskokemuksessa.