Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ovat yhteydessä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus on osa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laitinen, Sofia
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93768
_version_ 1826225716025360384
author Laitinen, Sofia
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laitinen, Sofia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laitinen, Sofia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laitinen, Sofia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ovat yhteydessä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 37 opettajasta ja 262 kolmannen luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 122 ja poikia 140. Opettaja-oppilassuhteen laatua arvioitiin STRS- (opettajien arviot) ja CARTS-mittareilla (oppilaiden arviot). Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia koskeva tieto perustui opettajilta kerättyihin SDQ-kyselyihin. Aineisto analysoitiin Spearmanin korrelaatiokertoimilla ja lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat opettajien ja oppilaiden arvioiden opettaja-oppilassuhteen laadusta olevan samansuuntaisia. Oppilaat arvioivat kuitenkin opettajia enemmän sekä lämpimyyttä että konflikteja suhteessa opettajaan. Opettajien ja oppilaiden arvioimalla opettaja-oppilassuhteen laadulla havaittiin yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Erityisesti opettajien arvioimien opettaja-oppilassuhteen konfliktien ja oppilaiden ulospäin suuntautuvien käyttäytymisen haasteiden välillä oli positiivinen yhteys. Tutkimus antoi uutta tietoa siitä, kuinka oppilaat ja heidän opettajansa arvioivat heidän keskinäisen suhteensa laatua. Tutkimuksen erityispiirteenä oli oppilaiden opettaja-oppilassuhdetta koskevien näkemysten tarkastelu. Tulokset korostavat opettaja-oppilassuhteen laadun merkitystä oppilaiden psykososiaaliselle hyvinvoinnille.
first_indexed 2024-03-01T21:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitinen, Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-01T07:05:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-01T07:05:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93768", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten n\u00e4m\u00e4 arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ovat yhteydess\u00e4 oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin.\nTutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 37 opettajasta ja 262 kolmannen luokan oppilaasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 122 ja poikia 140. Opettaja-oppilassuhteen laatua arvioitiin STRS- (opettajien arviot) ja CARTS-mittareilla (oppilaiden arviot). Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia koskeva tieto perustui opettajilta ker\u00e4ttyihin SDQ-kyselyihin. Aineisto analysoitiin Spearmanin korrelaatiokertoimilla ja lineaarisella regressioanalyysill\u00e4.\nTulokset osoittivat opettajien ja oppilaiden arvioiden opettaja-oppilassuhteen laadusta olevan samansuuntaisia. Oppilaat arvioivat kuitenkin opettajia enemm\u00e4n sek\u00e4 l\u00e4mpimyytt\u00e4 ett\u00e4 konflikteja suhteessa opettajaan. Opettajien ja oppilaiden arvioimalla opettaja-oppilassuhteen laadulla havaittiin yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Erityisesti opettajien arvioimien opettaja-oppilassuhteen konfliktien ja oppilaiden ulosp\u00e4in suuntautuvien k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteiden v\u00e4lill\u00e4 oli positiivinen yhteys. Tutkimus antoi uutta tietoa siit\u00e4, kuinka oppilaat ja heid\u00e4n opettajansa arvioivat heid\u00e4n keskin\u00e4isen suhteensa laatua. Tutkimuksen erityispiirteen\u00e4 oli oppilaiden opettaja-oppilassuhdetta koskevien n\u00e4kemysten tarkastelu. Tulokset korostavat opettaja-oppilassuhteen laadun merkityst\u00e4 oppilaiden psykososiaaliselle hyvinvoinnille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-03-01T07:05:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-01T07:05:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4\u00e4np\u00e4in ja ulosp\u00e4in suuntautuvat k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prososiaalinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403012238", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93768
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64c39504-ee69-4349-95bf-8e4b15010740\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403012238.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitinen, Sofia Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvat käyttäytymisen haasteet prososiaalinen käyttäytyminen psykososiaalinen hyvinvointi Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 käyttäytyminen opettaja-oppilassuhde oppilaat hyvinvointi opettajat
title Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_full Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_fullStr Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_full_unstemmed Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_short Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_sort luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_txtP Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
topic sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvat käyttäytymisen haasteet prososiaalinen käyttäytyminen psykososiaalinen hyvinvointi Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 käyttäytyminen opettaja-oppilassuhde oppilaat hyvinvointi opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi käyttäytyminen opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat prososiaalinen käyttäytyminen psykososiaalinen hyvinvointi sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvat käyttäytymisen haasteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93768 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403012238
work_keys_str_mv AT laitinensofia luokanopettajienjaoppilaidenarviotopettajaoppilassuhteenlaadustajaniidenyhteysoppi