Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ovat yhteydessä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus on osa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitinen, Sofia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93768
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ovat yhteydessä oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 37 opettajasta ja 262 kolmannen luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 122 ja poikia 140. Opettaja-oppilassuhteen laatua arvioitiin STRS- (opettajien arviot) ja CARTS-mittareilla (oppilaiden arviot). Oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia koskeva tieto perustui opettajilta kerättyihin SDQ-kyselyihin. Aineisto analysoitiin Spearmanin korrelaatiokertoimilla ja lineaarisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat opettajien ja oppilaiden arvioiden opettaja-oppilassuhteen laadusta olevan samansuuntaisia. Oppilaat arvioivat kuitenkin opettajia enemmän sekä lämpimyyttä että konflikteja suhteessa opettajaan. Opettajien ja oppilaiden arvioimalla opettaja-oppilassuhteen laadulla havaittiin yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin. Erityisesti opettajien arvioimien opettaja-oppilassuhteen konfliktien ja oppilaiden ulospäin suuntautuvien käyttäytymisen haasteiden välillä oli positiivinen yhteys. Tutkimus antoi uutta tietoa siitä, kuinka oppilaat ja heidän opettajansa arvioivat heidän keskinäisen suhteensa laatua. Tutkimuksen erityispiirteenä oli oppilaiden opettaja-oppilassuhdetta koskevien näkemysten tarkastelu. Tulokset korostavat opettaja-oppilassuhteen laadun merkitystä oppilaiden psykososiaaliselle hyvinvoinnille.