Investment in English language learning in Finnish upper secondary school

Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. Investointi viittaa oppimisympäristön ja ryhmän normeihin sitoutumise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Oona
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93707
Description
Summary:Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. Investointi viittaa oppimisympäristön ja ryhmän normeihin sitoutumiseen oman identiteetin rakentumisen ja sosiaalisen pääoman kerryttämisen kautta. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä eri tutkimusmetodeja. Opiskelijoille teetettiin kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää oppilaiden investoitumisen taso, sekä investoinnin tapoja kaikilta investoinnin osa-alueilta: sosiaalinen identiteetti, pääoma ja ideologiat. Kyselyn pohjalta oppilaiden opettajille tehtiin puolistrukturoitu teemahaastattelu, jolla kartoitettiin opettajien näkemyksiä oppijoiden investoinnista. Tutkimuksessa selvisi, että oppimistulosten ja investoinnin välillä ei ole suoraa yhteyttä, mutta niiden suhde toisiinsa on monisyinen ja vaihtelee yksilöiden välillä. Tutkitut ryhmät olivat investoituneet luokan käytänteisiin ja oppimisen tapoihin yleisellä tasolla. Luokissa vallitsi hyvä henki, ja suurimmalla osalla on mahdollisuus oppia. Oppilaat kokivat, että voivat tuoda itsestään esiin haluamansa symbolisen pääoman. Opiskelijat kritisoivat jonkin verran koulun käytänteitä, kuten kiireistä aikataulua, sekä sitä, että koulussa opittu kieli on epäkäytännöllistä. Heillä oli paljon käyttökohteita englannin kielelle, eikä kyselyistä ilmennyt merkittävää vastustusta lukion opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita kohtaan. The aim of this master’s thesis was to investigate Finnish general upper secondary school students’ investment in English language learning, and if investment is connected to language learning outcomes. The study was conducted by using mixed methods, and the students’ level of investment, as well as ideologies were investigated by conducting a questionnaire. Questionnaire analyzed all the components of investment: social identity, capital, and perceived benefits and ideologies. Based on the questionnaire, a semi-structured theme interview was created for the teachers. Quantitative methods were used to report the students’ level of investment. Qualitative methods were used to analyze the themes for the teacher interview. The theme interview aimed to examine the teachers’ views on the themes in the students’ answers. The findings were that there is no statistically significant connection between investment and learning outcomes, but their relationship is multifaceted and varies from individual to individual. Students invest in English learning in different ways, but in general they are invested in the classroom practices and working. The students experience that they can bring out all their capital that they want, and they appreciate each other’s capital: they are willing to learn and skillful. The students criticized some of the school practices, such as the busy schedule and language that is impractical for their everyday lives. However, the questionnaire did not show significant aversion towards the goals of National Core Curriculum.