Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, liittyvätkö opettaja-oppilassuhteen läheisyys tai konfliktit oppilaan matematiikan taitoon tai matematiikka kohtaan koettuun kiinnostukseen 2.–4. luokalla. Näitä yhteyksiä ei aiemmin ole suoma-laisissa alakouluissa tutkittu. Tutkimus on tärkeää, sillä mui...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tammi, Niko, Laaksovuori, Tuukka
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93706
_version_ 1828193028153540608
author Tammi, Niko Laaksovuori, Tuukka
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tammi, Niko Laaksovuori, Tuukka Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tammi, Niko Laaksovuori, Tuukka Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tammi, Niko
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, liittyvätkö opettaja-oppilassuhteen läheisyys tai konfliktit oppilaan matematiikan taitoon tai matematiikka kohtaan koettuun kiinnostukseen 2.–4. luokalla. Näitä yhteyksiä ei aiemmin ole suoma-laisissa alakouluissa tutkittu. Tutkimus on tärkeää, sillä muiden maiden tutkimustuloksia ei voida suoraan soveltaa suomalaiseen aineistoon. Tutkimusaineisto on kerätty vuosina 2019–2021 Jyväskylän Yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushankkeessa kahdeksasta keskisuomalaisesta alakoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 964 oppilasta ja 49 opettajaa. Tulokset osoittivat, että opettaja-oppilassuhteen läheisyys ei ollut yhteydessä oppilaan matematiikan taitoihin tai matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen 2. eikä 4. luokalla. Konfliktien havaittiin olevan negatiivisesti yhteydessä oppilaan matematiikan taitoihin sekä 2. että 4. luokalla, kun taas konfliktien ja matematiikkaan kohtaan koetun kiinnostuksen välillä ei havaittu yhteyttä. Konfliktien tai läheisyyden ei havaittu olevan yhteydessä matematiikan taitojen tai matematiikkaa kohtaan koetun kiinnostuksen muutokseen 2. ja 4. luokan välillä. Tulosten perusteella opettaja-oppilassuhteen laatu ei vaikuta olevan merkittävässä roolissa oppilaiden matematiikan taitojen tai matematiikka kohtaan koetun kiinnostuksen muutoksessa. Myös matematiikassa heikommin pärjäävillä ja matematiikasta vähemmän kiinnostuneilla oppilailla voi olla hyvä ja läheinen suhde opettajaansa. Opettaja-oppilassuhteen yhteyksistä taitojen ja motivaation kehitykseen tarvitaan kuitenkin vielä lisää tutkimusta.
first_indexed 2024-02-28T21:07:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Torppa, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tammi, Niko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksovuori, Tuukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-28T07:48:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-28T07:48:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, liittyv\u00e4tk\u00f6 opettaja-oppilassuhteen l\u00e4heisyys tai konfliktit oppilaan matematiikan taitoon tai matematiikka kohtaan koettuun kiinnostukseen 2.\u20134. luokalla. N\u00e4it\u00e4 yhteyksi\u00e4 ei aiemmin ole suoma-laisissa alakouluissa tutkittu. Tutkimus on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 muiden maiden tutkimustuloksia ei voida suoraan soveltaa suomalaiseen aineistoon. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty vuosina 2019\u20132021 Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushankkeessa kahdeksasta keskisuomalaisesta alakoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 964 oppilasta ja 49 opettajaa. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettaja-oppilassuhteen l\u00e4heisyys ei ollut yhteydess\u00e4 oppilaan matematiikan taitoihin tai matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen 2. eik\u00e4 4. luokalla. Konfliktien havaittiin olevan negatiivisesti yhteydess\u00e4 oppilaan matematiikan taitoihin sek\u00e4 2. ett\u00e4 4. luokalla, kun taas konfliktien ja matematiikkaan kohtaan koetun kiinnostuksen v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu yhteytt\u00e4. Konfliktien tai l\u00e4heisyyden ei havaittu olevan yhteydess\u00e4 matematiikan taitojen tai matematiikkaa kohtaan koetun kiinnostuksen muutokseen 2. ja 4. luokan v\u00e4lill\u00e4. Tulosten perusteella opettaja-oppilassuhteen laatu ei vaikuta olevan merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa oppilaiden matematiikan taitojen tai matematiikka kohtaan koetun kiinnostuksen muutoksessa. My\u00f6s matematiikassa heikommin p\u00e4rj\u00e4\u00e4vill\u00e4 ja matematiikasta v\u00e4hemm\u00e4n kiinnostuneilla oppilailla voi olla hyv\u00e4 ja l\u00e4heinen suhde opettajaansa. Opettaja-oppilassuhteen yhteyksist\u00e4 taitojen ja motivaation kehitykseen tarvitaan kuitenkin viel\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-28T07:48:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-28T07:48:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan matematiikkaa kohtaan koettu kiinnostus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402282178", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4heisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konfliktit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93706
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:31Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/917777dc-94bf-4155-91ac-85c5294bc43c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402282178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tammi, Niko Laaksovuori, Tuukka Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen oppilaan matematiikkaa kohtaan koettu kiinnostus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 läheisyys konfliktit matematiikka opettaja-oppilassuhde alakoulu oppilaat opettajat matemaattiset taidot vuorovaikutus
title Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
title_full Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
title_fullStr Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
title_full_unstemmed Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
title_short Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
title_sort opettaja oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
title_txtP Opettaja-oppilassuhteen yhteys matematiikan taitoihin ja matematiikkaa kohtaan koettuun kiinnostukseen
topic oppilaan matematiikkaa kohtaan koettu kiinnostus Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 läheisyys konfliktit matematiikka opettaja-oppilassuhde alakoulu oppilaat opettajat matemaattiset taidot vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu konfliktit läheisyys matemaattiset taidot matematiikka opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaan matematiikkaa kohtaan koettu kiinnostus oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93706 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402282178
work_keys_str_mv AT tamminiko opettajaoppilassuhteenyhteysmatematiikantaitoihinjamatematiikkaakohtaankoettuunkiinnos