Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa

Elämää tulee kehittää kestävämpään suuntaan, maailmanlaajuisesti. Koulutus on tässä merkittävässä roolissa. Euroopan komission laatima vihreän kehityksen ohjelma (Green Deal) pyrkii siirtämään käytäntöön YK:n vuonna 2015 julkaiseman Agenda 2030 -ohjelman tavoitteet Euroopassa. Eurooppalainen kes...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suojoki-Saarinen, Sirpa
Muut tekijät: Faculty of Sciences, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Department of Biological and Environmental Science, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93679
_version_ 1826225785931825152
author Suojoki-Saarinen, Sirpa
author2 Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Biological and Environmental Science Bio- ja ympäristötieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suojoki-Saarinen, Sirpa Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Biological and Environmental Science Bio- ja ympäristötieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suojoki-Saarinen, Sirpa Faculty of Sciences Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Department of Biological and Environmental Science Bio- ja ympäristötieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suojoki-Saarinen, Sirpa
datasource_str_mv jyx
description Elämää tulee kehittää kestävämpään suuntaan, maailmanlaajuisesti. Koulutus on tässä merkittävässä roolissa. Euroopan komission laatima vihreän kehityksen ohjelma (Green Deal) pyrkii siirtämään käytäntöön YK:n vuonna 2015 julkaiseman Agenda 2030 -ohjelman tavoitteet Euroopassa. Eurooppalainen kestävyysosaamiskehys (GreenComp) määrittelee tiedot, taidot ja asenteet, joista yksilön kestävyysosaaminen muodostuu. Suomalaisen lukion toimintaa ohjaa lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet (LOPS19), jonka arvoperustassa ja yleisissä tavoitteissa ekososiaalinen sivistys ja kestävyyskysymykset ovat olennaisessa roolissa. Ekologinen kestävyys on eri oppiaineiden tavoitteissa esillä kuitenkin epäjohdonmukaisesti. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sisällönanalyysin avulla, sisältyvätkö GreenCompin kestävyysosaamisen ulottuvuudet suomalaisen lukion opetussuunnitelman (LOPS19) oppiainekohtaisiin yleisiin, sekä kaikille pakollisten moduulien moduulikohtaisiin tavoitteisiin ja millainen on eri oppiaineiden rooli lukiolaisen kestävyysosaamisen vahvistamisessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta luonnontieteiden, yhteiskuntaopin, elämänkatsomustiedon ja kuvataiteen tavoitteiden toteutuessa vahvistavan monipuolisesti lukiolaisen kestävyysosaamista. Matematiikan, kielten, humanististen aineiden, sekä kuvataidetta lukuun ottamatta taito- ja taideaineiden kestävyysosaamisen vahvistaminen on yksipuolista tai heikkoa. Lisäksi tutkimuksessa todettiin GreenCompin kestävyyden ulottuvuuksien sisältyvän eräiden reaaliaineiden yleisiin tavoitteisiin monipuolisesti, mutta ne eivät enää esiintyneet moduulikohtaisissa tavoitteissa. Tämä viittaa siihen, että opiskelijan oppiaine- ja moduulivalinnoista riippuu, saavuttaako opiskelija kaikkea sitä kestävyysosaamista, joka kunkin oppiaineen yleisiin tavoitteisiin lukion valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa on kirjattu. Kestävyysosaaminen tulisi tärkeän ja poikkitieteellisen luonteensa vuoksi nostaa kaikkien oppiaineiden agendalla vieläkin korkeammalle, lisätä oppiaineiden rajat ylittävää yhteistyötä mahdollistaen näin transformatiivinen oppiminen ja ekososiaalisen sivistyksen vahvistuminen. Life must be developed in a more sustainable direction, worldwide. The role of education is significant here. The green development program (Green Deal) drawn up by the European Commission aims to put into practice the goals of the Agenda 2030 program published by the UN in 2015 in Europe. The European sustainability competence framework (GreenComp) defines the knowledge, skills and attitudes that make up an individual's sustainability competence. The activities of Finnish high school are guided and defined by the national curriculum, whose value base and general goals are an essential part of eco-social culture and sustainability issues. However, ecological sustainability is presented inconsistently in the goals of different subjects. In this study, it was determined, with the help of content analysis, whether the dimensions of GreenComp´s sustainability competence are included in the general subject-specific goals of the Finnish upper secondary school curriculum (LOPS19), as well as in the module-specific objectives of all modules, and what is the role of different subjects in strengthening the sustainability competence of a high school student. On the basis of this research, it can be stated that the goals of natural sciences, history, social studies and fine arts, when realized, strengthen the sustainability skills of high school students in many ways, while strengthening the sustainability skills of languages, humanities, and fine arts is one-sided or weak. In addition, it was found that the sustainability dimensions of GreenComp were included in the general goals of some subjects in a versatile way, but they no longer appeared in the module-specific goals. This suggests that, depending on the subject and module choices, the student will not acquire all the sustainability skills that are included in the general goals of each subject in the high school curriculum. Due to the important and interdisciplinary nature of sustainability competence, it should be raised even higher on the agenda of all subjects, increasing crossdisciplinary co-operation, thus enabling transformative learning and strengthening of eco-social civilization.
first_indexed 2024-02-27T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vallius, Elisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mykr\u00e4, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtonen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suojoki-Saarinen, Sirpa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-27T07:54:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-27T07:54:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93679", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "El\u00e4m\u00e4\u00e4 tulee kehitt\u00e4\u00e4 kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4n suuntaan, maailmanlaajuisesti. Koulutus \non t\u00e4ss\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa. Euroopan komission laatima vihre\u00e4n \nkehityksen ohjelma (Green Deal) pyrkii siirt\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n YK:n vuonna \n2015 julkaiseman Agenda 2030 -ohjelman tavoitteet Euroopassa. \nEurooppalainen kest\u00e4vyysosaamiskehys (GreenComp) m\u00e4\u00e4rittelee tiedot, \ntaidot ja asenteet, joista yksil\u00f6n kest\u00e4vyysosaaminen muodostuu. Suomalaisen \nlukion toimintaa ohjaa lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet \n(LOPS19), jonka arvoperustassa ja yleisiss\u00e4 tavoitteissa ekososiaalinen sivistys \nja kest\u00e4vyyskysymykset ovat olennaisessa roolissa. Ekologinen kest\u00e4vyys on \neri oppiaineiden tavoitteissa esill\u00e4 kuitenkin ep\u00e4johdonmukaisesti. T\u00e4ss\u00e4 \ntutkimuksessa selvitettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, sis\u00e4ltyv\u00e4tk\u00f6 GreenCompin\nkest\u00e4vyysosaamisen ulottuvuudet suomalaisen lukion opetussuunnitelman \n(LOPS19) oppiainekohtaisiin yleisiin, sek\u00e4 kaikille pakollisten moduulien \nmoduulikohtaisiin tavoitteisiin ja millainen on eri oppiaineiden rooli \nlukiolaisen kest\u00e4vyysosaamisen vahvistamisessa. Tutkimustulosten\nperusteella voidaan todeta luonnontieteiden, yhteiskuntaopin, \nel\u00e4m\u00e4nkatsomustiedon ja kuvataiteen tavoitteiden toteutuessa vahvistavan \nmonipuolisesti lukiolaisen kest\u00e4vyysosaamista. Matematiikan, kielten, \nhumanististen aineiden, sek\u00e4 kuvataidetta lukuun ottamatta taito- ja \ntaideaineiden kest\u00e4vyysosaamisen vahvistaminen on yksipuolista tai heikkoa.\nLis\u00e4ksi tutkimuksessa todettiin GreenCompin kest\u00e4vyyden ulottuvuuksien\nsis\u00e4ltyv\u00e4n er\u00e4iden reaaliaineiden yleisiin tavoitteisiin monipuolisesti, mutta ne \neiv\u00e4t en\u00e4\u00e4 esiintyneet moduulikohtaisissa tavoitteissa. T\u00e4m\u00e4 viittaa siihen, ett\u00e4 \nopiskelijan oppiaine- ja moduulivalinnoista riippuu, saavuttaako opiskelija \nkaikkea sit\u00e4 kest\u00e4vyysosaamista, joka kunkin oppiaineen yleisiin tavoitteisiin \nlukion valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa on kirjattu. \nKest\u00e4vyysosaaminen tulisi t\u00e4rke\u00e4n ja poikkitieteellisen luonteensa vuoksi \nnostaa kaikkien oppiaineiden agendalla viel\u00e4kin korkeammalle, lis\u00e4t\u00e4 \noppiaineiden rajat ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 mahdollistaen n\u00e4in transformatiivinen\noppiminen ja ekososiaalisen sivistyksen vahvistuminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Life must be developed in a more sustainable direction, worldwide. The role of \neducation is significant here. The green development program (Green Deal) \ndrawn up by the European Commission aims to put into practice the goals of \nthe Agenda 2030 program published by the UN in 2015 in Europe. The \nEuropean sustainability competence framework (GreenComp) defines the \nknowledge, skills and attitudes that make up an individual's sustainability \ncompetence. The activities of Finnish high school are guided and defined by \nthe national curriculum, whose value base and general goals are an essential \npart of eco-social culture and sustainability issues. However, ecological \nsustainability is presented inconsistently in the goals of different subjects. In \nthis study, it was determined, with the help of content analysis, whether the \ndimensions of GreenComp\u00b4s sustainability competence are included in the \ngeneral subject-specific goals of the Finnish upper secondary school \ncurriculum (LOPS19), as well as in the module-specific objectives of all \nmodules, and what is the role of different subjects in strengthening the \nsustainability competence of a high school student. On the basis of this \nresearch, it can be stated that the goals of natural sciences, history, social \nstudies and fine arts, when realized, strengthen the sustainability skills of high \nschool students in many ways, while strengthening the sustainability skills of \nlanguages, humanities, and fine arts is one-sided or weak. In addition, it was\nfound that the sustainability dimensions of GreenComp were included in the \ngeneral goals of some subjects in a versatile way, but they no longer appeared \nin the module-specific goals. This suggests that, depending on the subject and \nmodule choices, the student will not acquire all the sustainability skills that are \nincluded in the general goals of each subject in the high school curriculum. Due \nto the important and interdisciplinary nature of sustainability competence, it \nshould be raised even higher on the agenda of all subjects, increasing crossdisciplinary co-operation, thus enabling transformative learning and \nstrengthening of eco-social civilization.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-27T07:54:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-27T07:54:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Agenda 2030", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ECF4CLIM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekososiaalinen sivistys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "GreenComp", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Green Deal", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4vyyskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SDG", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4vyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402272150", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Environmental science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ymp\u00e4rist\u00f6tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "40151", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4n kehityksen tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93679
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/871d8427-5913-44c1-8f71-cec13f619a59\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402272150.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suojoki-Saarinen, Sirpa Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa Agenda 2030 ECF4CLIM ekososiaalinen sivistys GreenComp Green Deal kestävyyskasvatus SDG Environmental science Ympäristötiede 40151 kestävän kehityksen tavoitteet kestävä kehitys lukio opetussuunnitelmat
title Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa
title_full Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa
title_fullStr Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa
title_full_unstemmed Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa
title_short Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa
title_sort kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine ja moduulikohtaisissa tavoitteissa
title_txtP Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa
topic Agenda 2030 ECF4CLIM ekososiaalinen sivistys GreenComp Green Deal kestävyyskasvatus SDG Environmental science Ympäristötiede 40151 kestävän kehityksen tavoitteet kestävä kehitys lukio opetussuunnitelmat
topic_facet 40151 Agenda 2030 ECF4CLIM Environmental science Green Deal GreenComp SDG Ympäristötiede ekososiaalinen sivistys kestävyyskasvatus kestävä kehitys kestävän kehityksen tavoitteet lukio opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93679 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402272150
work_keys_str_mv AT suojokisaarinensirpa kestävyysosaaminenlukionopetussuunnitelmanoppiainejamoduulikohtaisissatavoi