| Yhteenveto: | Elämää tulee kehittää kestävämpään suuntaan, maailmanlaajuisesti. Koulutus 
on tässä merkittävässä roolissa. Euroopan komission laatima vihreän 
kehityksen ohjelma (Green Deal) pyrkii siirtämään käytäntöön YK:n vuonna 
2015 julkaiseman Agenda 2030 -ohjelman tavoitteet Euroopassa. 
Eurooppalainen kestävyysosaamiskehys (GreenComp) määrittelee tiedot, 
taidot ja asenteet, joista yksilön kestävyysosaaminen muodostuu. Suomalaisen 
lukion toimintaa ohjaa lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet 
(LOPS19), jonka arvoperustassa ja yleisissä tavoitteissa ekososiaalinen sivistys 
ja kestävyyskysymykset ovat olennaisessa roolissa. Ekologinen kestävyys on 
eri oppiaineiden tavoitteissa esillä kuitenkin epäjohdonmukaisesti. Tässä 
tutkimuksessa selvitettiin sisällönanalyysin avulla, sisältyvätkö GreenCompin
kestävyysosaamisen ulottuvuudet suomalaisen lukion opetussuunnitelman 
(LOPS19) oppiainekohtaisiin yleisiin, sekä kaikille pakollisten moduulien 
moduulikohtaisiin tavoitteisiin ja millainen on eri oppiaineiden rooli 
lukiolaisen kestävyysosaamisen vahvistamisessa. Tutkimustulosten
perusteella voidaan todeta luonnontieteiden, yhteiskuntaopin, 
elämänkatsomustiedon ja kuvataiteen tavoitteiden toteutuessa vahvistavan 
monipuolisesti lukiolaisen kestävyysosaamista. Matematiikan, kielten, 
humanististen aineiden, sekä kuvataidetta lukuun ottamatta taito- ja 
taideaineiden kestävyysosaamisen vahvistaminen on yksipuolista tai heikkoa.
Lisäksi tutkimuksessa todettiin GreenCompin kestävyyden ulottuvuuksien
sisältyvän eräiden reaaliaineiden yleisiin tavoitteisiin monipuolisesti, mutta ne 
eivät enää esiintyneet moduulikohtaisissa tavoitteissa. Tämä viittaa siihen, että 
opiskelijan oppiaine- ja moduulivalinnoista riippuu, saavuttaako opiskelija 
kaikkea sitä kestävyysosaamista, joka kunkin oppiaineen yleisiin tavoitteisiin 
lukion valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa on kirjattu. 
Kestävyysosaaminen tulisi tärkeän ja poikkitieteellisen luonteensa vuoksi 
nostaa kaikkien oppiaineiden agendalla vieläkin korkeammalle, lisätä 
oppiaineiden rajat ylittävää yhteistyötä mahdollistaen näin transformatiivinen
oppiminen ja ekososiaalisen sivistyksen vahvistuminen.
Life must be developed in a more sustainable direction, worldwide. The role of 
education is significant here. The green development program (Green Deal) 
drawn up by the European Commission aims to put into practice the goals of 
the Agenda 2030 program published by the UN in 2015 in Europe. The 
European sustainability competence framework (GreenComp) defines the 
knowledge, skills and attitudes that make up an individual's sustainability 
competence. The activities of Finnish high school are guided and defined by 
the national curriculum, whose value base and general goals are an essential 
part of eco-social culture and sustainability issues. However, ecological 
sustainability is presented inconsistently in the goals of different subjects. In 
this study, it was determined, with the help of content analysis, whether the 
dimensions of GreenComp´s sustainability competence are included in the 
general subject-specific goals of the Finnish upper secondary school 
curriculum (LOPS19), as well as in the module-specific objectives of all 
modules, and what is the role of different subjects in strengthening the 
sustainability competence of a high school student. On the basis of this 
research, it can be stated that the goals of natural sciences, history, social 
studies and fine arts, when realized, strengthen the sustainability skills of high 
school students in many ways, while strengthening the sustainability skills of 
languages, humanities, and fine arts is one-sided or weak. In addition, it was
found that the sustainability dimensions of GreenComp were included in the 
general goals of some subjects in a versatile way, but they no longer appeared 
in the module-specific goals. This suggests that, depending on the subject and 
module choices, the student will not acquire all the sustainability skills that are 
included in the general goals of each subject in the high school curriculum. Due 
to the important and interdisciplinary nature of sustainability competence, it 
should be raised even higher on the agenda of all subjects, increasing crossdisciplinary co-operation, thus enabling transformative learning and 
strengthening of eco-social civilization. 
 | 
|---|