Kestävyysosaaminen lukion opetussuunnitelman oppiaine- ja moduulikohtaisissa tavoitteissa

Elämää tulee kehittää kestävämpään suuntaan, maailmanlaajuisesti. Koulutus on tässä merkittävässä roolissa. Euroopan komission laatima vihreän kehityksen ohjelma (Green Deal) pyrkii siirtämään käytäntöön YK:n vuonna 2015 julkaiseman Agenda 2030 -ohjelman tavoitteet Euroopassa. Eurooppalainen kes...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suojoki-Saarinen, Sirpa
Muut tekijät: Faculty of Sciences, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Department of Biological and Environmental Science, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93679
Kuvaus
Yhteenveto:Elämää tulee kehittää kestävämpään suuntaan, maailmanlaajuisesti. Koulutus on tässä merkittävässä roolissa. Euroopan komission laatima vihreän kehityksen ohjelma (Green Deal) pyrkii siirtämään käytäntöön YK:n vuonna 2015 julkaiseman Agenda 2030 -ohjelman tavoitteet Euroopassa. Eurooppalainen kestävyysosaamiskehys (GreenComp) määrittelee tiedot, taidot ja asenteet, joista yksilön kestävyysosaaminen muodostuu. Suomalaisen lukion toimintaa ohjaa lukion valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet (LOPS19), jonka arvoperustassa ja yleisissä tavoitteissa ekososiaalinen sivistys ja kestävyyskysymykset ovat olennaisessa roolissa. Ekologinen kestävyys on eri oppiaineiden tavoitteissa esillä kuitenkin epäjohdonmukaisesti. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sisällönanalyysin avulla, sisältyvätkö GreenCompin kestävyysosaamisen ulottuvuudet suomalaisen lukion opetussuunnitelman (LOPS19) oppiainekohtaisiin yleisiin, sekä kaikille pakollisten moduulien moduulikohtaisiin tavoitteisiin ja millainen on eri oppiaineiden rooli lukiolaisen kestävyysosaamisen vahvistamisessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta luonnontieteiden, yhteiskuntaopin, elämänkatsomustiedon ja kuvataiteen tavoitteiden toteutuessa vahvistavan monipuolisesti lukiolaisen kestävyysosaamista. Matematiikan, kielten, humanististen aineiden, sekä kuvataidetta lukuun ottamatta taito- ja taideaineiden kestävyysosaamisen vahvistaminen on yksipuolista tai heikkoa. Lisäksi tutkimuksessa todettiin GreenCompin kestävyyden ulottuvuuksien sisältyvän eräiden reaaliaineiden yleisiin tavoitteisiin monipuolisesti, mutta ne eivät enää esiintyneet moduulikohtaisissa tavoitteissa. Tämä viittaa siihen, että opiskelijan oppiaine- ja moduulivalinnoista riippuu, saavuttaako opiskelija kaikkea sitä kestävyysosaamista, joka kunkin oppiaineen yleisiin tavoitteisiin lukion valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa on kirjattu. Kestävyysosaaminen tulisi tärkeän ja poikkitieteellisen luonteensa vuoksi nostaa kaikkien oppiaineiden agendalla vieläkin korkeammalle, lisätä oppiaineiden rajat ylittävää yhteistyötä mahdollistaen näin transformatiivinen oppiminen ja ekososiaalisen sivistyksen vahvistuminen. Life must be developed in a more sustainable direction, worldwide. The role of education is significant here. The green development program (Green Deal) drawn up by the European Commission aims to put into practice the goals of the Agenda 2030 program published by the UN in 2015 in Europe. The European sustainability competence framework (GreenComp) defines the knowledge, skills and attitudes that make up an individual's sustainability competence. The activities of Finnish high school are guided and defined by the national curriculum, whose value base and general goals are an essential part of eco-social culture and sustainability issues. However, ecological sustainability is presented inconsistently in the goals of different subjects. In this study, it was determined, with the help of content analysis, whether the dimensions of GreenComp´s sustainability competence are included in the general subject-specific goals of the Finnish upper secondary school curriculum (LOPS19), as well as in the module-specific objectives of all modules, and what is the role of different subjects in strengthening the sustainability competence of a high school student. On the basis of this research, it can be stated that the goals of natural sciences, history, social studies and fine arts, when realized, strengthen the sustainability skills of high school students in many ways, while strengthening the sustainability skills of languages, humanities, and fine arts is one-sided or weak. In addition, it was found that the sustainability dimensions of GreenComp were included in the general goals of some subjects in a versatile way, but they no longer appeared in the module-specific goals. This suggests that, depending on the subject and module choices, the student will not acquire all the sustainability skills that are included in the general goals of each subject in the high school curriculum. Due to the important and interdisciplinary nature of sustainability competence, it should be raised even higher on the agenda of all subjects, increasing crossdisciplinary co-operation, thus enabling transformative learning and strengthening of eco-social civilization.