Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys

Rahoitusalalle muodostuu kaiken aikaa uudenlaisia toimijoita, jotka hyödyntävät uudenlaista teknologiaa sekä -sääntelyä muuttuvassa asiakkaiden kulutuskäyttäytymisessä. Uudet toimijat, kuten lainavertailupalvelut tarjoavat asiakkaille uudentavan vertailla ja kilpailuttaa eri pankkeja tai rahoituslai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sinelampi, Matias
Other Authors: School of Business and Economics, Kauppakorkeakoulu, Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93677
_version_ 1826225746659508224
author Sinelampi, Matias
author2 School of Business and Economics Kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sinelampi, Matias School of Business and Economics Kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sinelampi, Matias School of Business and Economics Kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sinelampi, Matias
datasource_str_mv jyx
description Rahoitusalalle muodostuu kaiken aikaa uudenlaisia toimijoita, jotka hyödyntävät uudenlaista teknologiaa sekä -sääntelyä muuttuvassa asiakkaiden kulutuskäyttäytymisessä. Uudet toimijat, kuten lainavertailupalvelut tarjoavat asiakkaille uudentavan vertailla ja kilpailuttaa eri pankkeja tai rahoituslaitoksia, ja heidän mahdollistamia luottoja. Suomessa kulutusluottojen nostomäärät ovat nousussa. Tähän ovat vaikuttaneet esimerkiksi koronapandemia 2019 sekä nykyinen geopoliittinen tilanne, joilla on ollut vaikutus esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden hintatasoihin sekä kulutusluottojen korkotasoihin. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää suomalaisten lainavertailupalveluiden sosiaalisen median hyödyntämistä, tunnistaa parhaita viestinnän käytäntöjä sekä tarkastella lainavertailupalveluiden sosiaalisen median viestinnän eettisyyttä. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkielman aineisto kerättiin netnografian avulla. Netnografia toteutettiin yhdeksään (9) suomalaiseen lainavertailupalveluun kahdella (2) sosiaalisen median alustalla, joita olivat Facebook ja Instagram. Netnografian avulla tutkimuksella pyrittiin löytämään mahdollisia asiakassitoutumiseen liittyviä tekijöitä, eli julkaisuajankohdan, julkaisun formaatin, -sisältötyypin, -interaktiivisuuden ja kommenttien kautta. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin selventämään sitä, miten lainavertailupalvelut viestivät sosiaalisen median kanavilla, ja onko viestintä eettistä. Tutkielman tuloksista kävi ilmi, että lainavertailupalvelut hyödyntävät yleisesti vähän tai ei niin kattavasti sosiaalisen median kanavia viestinnässään. Vain osa tutkielmaan valituista yrityksistä hyödyntää sosiaalisen median kanavia säännöllisesti, jolloin mahdollista asiakassitoutumista on vaikea mahdollistaa sekä luoda tietoisuutta yrityksestä ja yrityksen tosiasiallisesta toiminnasta. Tutkielmassa esitellyille lainavertailupalveluille tyypillistä on se, ettei heillä ole suoranaista kohderyhmää sosiaalisen median viestinnälle. Lisäksi viestinnässä erottuu eräänlainen ”talouspesu”, jonka kautta kulutusluotoista viestitään edullisina tai taloudellisina vaihtoehtoina mahdollisille asiakkaille. Tutkielmassa esiteltyjen yritysten viestintä on pääsääntöisesti eettistä TARES-malliin sovellettuna, mutta osa yrityksistä hyödyntää ns. kumppanuusliiketoimintaa, joka ilmenee siinä, miten he avaavat omaa liiketoimintaa sosiaalisen median kanavissa. Nämä yritykset viestivät olevansa perinteisiä lainavertailupalveluita, mutta tosiasiallisesti he toimivat kuluttajien sekä oikeiden lainavertailujen välillä.
first_indexed 2024-02-27T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sinelampi, Matias", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-27T07:52:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-27T07:52:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93677", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rahoitusalalle muodostuu kaiken aikaa uudenlaisia toimijoita, jotka hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t uudenlaista teknologiaa sek\u00e4 -s\u00e4\u00e4ntely\u00e4 muuttuvassa asiakkaiden kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4. Uudet toimijat, kuten lainavertailupalvelut tarjoavat asiakkaille uudentavan vertailla ja kilpailuttaa eri pankkeja tai rahoituslaitoksia, ja heid\u00e4n mahdollistamia luottoja. Suomessa kulutusluottojen nostom\u00e4\u00e4r\u00e4t ovat nousussa. T\u00e4h\u00e4n ovat vaikuttaneet esimerkiksi koronapandemia 2019 sek\u00e4 nykyinen geopoliittinen tilanne, joilla on ollut vaikutus esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden hintatasoihin sek\u00e4 kulutusluottojen korkotasoihin. \n T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten lainavertailupalveluiden sosiaalisen median hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4, tunnistaa parhaita viestinn\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 tarkastella lainavertailupalveluiden sosiaalisen median viestinn\u00e4n eettisyytt\u00e4. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin netnografian avulla. Netnografia toteutettiin yhdeks\u00e4\u00e4n (9) suomalaiseen lainavertailupalveluun kahdella (2) sosiaalisen median alustalla, joita olivat Facebook ja Instagram. Netnografian avulla tutkimuksella pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n mahdollisia asiakassitoutumiseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, eli julkaisuajankohdan, julkaisun formaatin, -sis\u00e4lt\u00f6tyypin, -interaktiivisuuden ja kommenttien kautta. Lis\u00e4ksi tutkimuksella pyrittiin selvent\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4, miten lainavertailupalvelut viestiv\u00e4t sosiaalisen median kanavilla, ja onko viestint\u00e4 eettist\u00e4.\n Tutkielman tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 lainavertailupalvelut hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t yleisesti v\u00e4h\u00e4n tai ei niin kattavasti sosiaalisen median kanavia viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Vain osa tutkielmaan valituista yrityksist\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sosiaalisen median kanavia s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, jolloin mahdollista asiakassitoutumista on vaikea mahdollistaa sek\u00e4 luoda tietoisuutta yrityksest\u00e4 ja yrityksen tosiasiallisesta toiminnasta. Tutkielmassa esitellyille lainavertailupalveluille tyypillist\u00e4 on se, ettei heill\u00e4 ole suoranaista kohderyhm\u00e4\u00e4 sosiaalisen median viestinn\u00e4lle. Lis\u00e4ksi viestinn\u00e4ss\u00e4 erottuu er\u00e4\u00e4nlainen \u201dtalouspesu\u201d, jonka kautta kulutusluotoista viestit\u00e4\u00e4n edullisina tai taloudellisina vaihtoehtoina mahdollisille asiakkaille. Tutkielmassa esiteltyjen yritysten viestint\u00e4 on p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti eettist\u00e4 TARES-malliin sovellettuna, mutta osa yrityksist\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ns. kumppanuusliiketoimintaa, joka ilmenee siin\u00e4, miten he avaavat omaa liiketoimintaa sosiaalisen median kanavissa. N\u00e4m\u00e4 yritykset viestiv\u00e4t olevansa perinteisi\u00e4 lainavertailupalveluita, mutta tosiasiallisesti he toimivat kuluttajien sek\u00e4 oikeiden lainavertailujen v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-27T07:52:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-27T07:52:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median mainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakassitoutuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lainavertailupalvelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinn\u00e4n eettisyys", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402272149", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutusluotot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93677
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/829afdba-e04f-4114-9658-cea81fb66792\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402272149.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sinelampi, Matias Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys sosiaalisen median mainonta asiakassitoutuneisuus lainavertailupalvelut Marketing Markkinointi 20423 Instagram kulutusluotot sosiaalinen media digitaalinen markkinointi Facebook kuluttajakäyttäytyminen
title Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys
title_full Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys
title_fullStr Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys
title_full_unstemmed Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys
title_short Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys
title_sort lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys
title_txtP Lainavertailupalveluiden sosiaalisen median asiakassitoutuneisuus ja viestinnän eettisyys
topic sosiaalisen median mainonta asiakassitoutuneisuus lainavertailupalvelut Marketing Markkinointi 20423 Instagram kulutusluotot sosiaalinen media digitaalinen markkinointi Facebook kuluttajakäyttäytyminen
topic_facet 20423 Facebook Instagram Marketing Markkinointi asiakassitoutuneisuus digitaalinen markkinointi kuluttajakäyttäytyminen kulutusluotot lainavertailupalvelut sosiaalinen media sosiaalisen median mainonta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93677 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402272149
work_keys_str_mv AT sinelampimatias lainavertailupalveluidensosiaalisenmedianasiakassitoutuneisuusjaviestinnäneettis