Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden koulutukseen hakeutumisen syyt, ammatillinen sitoutuminen ja alanvaihtoaikeet

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden varhaiskasvatuksen koulutukseen hakeutumisen syitä, heidän ammatilliseen sitoutumiseen liittyviä vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä sekä mahdollisia alanvaihtoaikeita. Tutkimusaihe on ollut viime vuosien aikana...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Myllärinen, Salli, Pikki, Iina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93673
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden varhaiskasvatuksen koulutukseen hakeutumisen syitä, heidän ammatilliseen sitoutumiseen liittyviä vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä sekä mahdollisia alanvaihtoaikeita. Tutkimusaihe on ollut viime vuosien aikana paljon esillä, mutta tieteellistä tutkimusta aiheesta on suhteellisen vähän. Tästä syystä tutkimuksen aihe on merkittävä ja ajankohtainen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 41 Jyväskylän yliopiston kandidaatin tutkintoa suorittavaa varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus on Jyväskylän yliopiston SiMo-hankkeen osatutkimus. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuskoulutukseen hakeutumiseen sekä ammatilliseen sitoutumiseen vaikuttavat erilaiset työhön liittyvät sekä henkilökohtaiset tekijät. Näiden lisäksi ammatillista sitoutumista vahvistavat erilaiset relationaaliset ja urasuunnitteluun liittyvät tekijät. Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillista sitoutumista heikentävät ja alanvaihtoaikeiden taustalla vaikuttavat yhteiskunnalliset, yksikkökohtaiset ja yksilökohtaiset syyt. Lisäksi ammatillista sitoutumista heikentävät erilaiset työhön liittyvät tekijät. Tutkimuksen perusteella olisi tärkeää vahvistaa opiskelijoiden ammatillista sitoutumista kiinnittämällä huomiota alalle hakeutumisen taustalla vaikuttaviin syihin. Lisäksi voidaan todeta, että moni alan opiskelija harkitsee alanvaihtoa jo opiskeluaikana, joten niiden taustalla oleviin syihin olisi tärkeää puuttua.