Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella terveydenhuollon henkilöstön kokemuksia työssä oppimiseensa ja työhyvinvointiinsa vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin tarkastelut yhdessä lisäävät ymmärrystä kestävästä ja hyvinvoivasta työelämä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Penttinen, Essi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93489
_version_ 1828193028118937600
author Penttinen, Essi
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Penttinen, Essi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Penttinen, Essi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Penttinen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella terveydenhuollon henkilöstön kokemuksia työssä oppimiseensa ja työhyvinvointiinsa vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin tarkastelut yhdessä lisäävät ymmärrystä kestävästä ja hyvinvoivasta työelämästä, joka mukautuu työelämän jatkuviin muutostarpeisiin. Hyvinvoiva työssä oppiminen kuvaa kestävän työn olosuhteita, jossa työntekijä oppii työn arjessa hyvinvointiaan kohtuuttomasti vaarantamatta ja toisaalta hyvinvointiaan luoden. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Mitkä tekijät terveydenhuollon henkilöstön kokemana a) tukevat ja b) haastavat hyvinvoivaa työssä oppimista? Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja kiinnittyy fenomenologishermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Tutkimuksessa hyödynnettiin kuuden sairaanhoitajan ja kuuden lääkärin puolistrukturoitua teemahaastatteluaineistoa Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä -tutkimushankkeesta (joko). Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä. Tutkimuksen tuloksena muodostettiin neljä yläteemaa hyvinvoivaa työssä oppimista tukevista ja haastavista tekijöistä kuvaamalla työn merkityksiä ja tunteita, ammatillisen osaamisen kehittymistä, työkulttuuria ja sosiaalista tukea sekä työn organisointia ja käytäntöjä. Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä terveydenhuollon työoloista työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin näkökulmista. Työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin ilmiöiden ja niiden välisten yhteyksien laajempi ymmärrys auttaa luomaan kestävämpää, oppimisvaatimuksiin vastaavaa ja hyvinvoivempaa työelämää. Tutkimustulokset ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, ja nähtävissä on, että työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin mahdollistajat ja haastajat ovat yhtäläisiä, ja työssä oppiminen ja työhyvinvointi toisiinsa linkittyneitä työn arjessa.
first_indexed 2024-02-20T21:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paloniemi, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Penttinen, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-20T07:11:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-20T07:11:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella terveydenhuollon henkil\u00f6st\u00f6n kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseensa ja ty\u00f6hyvinvointiinsa vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksen aihe on t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen ja ty\u00f6hyvinvoinnin tarkastelut yhdess\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 kest\u00e4v\u00e4st\u00e4 ja hyvinvoivasta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4, joka mukautuu ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n jatkuviin muutostarpeisiin. Hyvinvoiva ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen kuvaa kest\u00e4v\u00e4n ty\u00f6n olosuhteita, jossa ty\u00f6ntekij\u00e4 oppii ty\u00f6n arjessa hyvinvointiaan kohtuuttomasti vaarantamatta ja toisaalta hyvinvointiaan luoden. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Mitk\u00e4 tekij\u00e4t terveydenhuollon henkil\u00f6st\u00f6n kokemana a) tukevat ja b) haastavat hyvinvoivaa ty\u00f6ss\u00e4 oppimista? \nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja kiinnittyy fenomenologishermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin kuuden sairaanhoitajan ja kuuden l\u00e4\u00e4k\u00e4rin puolistrukturoitua teemahaastatteluaineistoa L\u00e4hijohtaminen kest\u00e4v\u00e4n oppimisen edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 -tutkimushankkeesta (joko). Aineisto analysoitiin temaattisella analyysill\u00e4.\nTutkimuksen tuloksena muodostettiin nelj\u00e4 yl\u00e4teemaa hyvinvoivaa ty\u00f6ss\u00e4 oppimista tukevista ja haastavista tekij\u00f6ist\u00e4 kuvaamalla ty\u00f6n merkityksi\u00e4 ja tunteita, ammatillisen osaamisen kehittymist\u00e4, ty\u00f6kulttuuria ja sosiaalista tukea sek\u00e4 ty\u00f6n organisointia ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 terveydenhuollon ty\u00f6oloista ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen ja ty\u00f6hyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmista. \nTy\u00f6ss\u00e4 oppimisen ja ty\u00f6hyvinvoinnin ilmi\u00f6iden ja niiden v\u00e4listen yhteyksien laajempi ymm\u00e4rrys auttaa luomaan kest\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4, oppimisvaatimuksiin vastaavaa ja hyvinvoivempaa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4. Tutkimustulokset ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, ja n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 on, ett\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen ja ty\u00f6hyvinvoinnin mahdollistajat ja haastajat ovat yht\u00e4l\u00e4isi\u00e4, ja ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen ja ty\u00f6hyvinvointi toisiinsa linkittyneit\u00e4 ty\u00f6n arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-20T07:11:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-20T07:11:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen ja ty\u00f6hyvinvointi terveydenhuollon henkil\u00f6st\u00f6n kokemana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402201957", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93489
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:26Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42c62d38-81e7-4e9d-89e2-2f494a8e5aa3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402201957.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Penttinen, Essi Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana Adult Education Aikuiskasvatus 102 terveydenhuolto työhyvinvointi työssäoppiminen
title Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana
title_full Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana
title_fullStr Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana
title_full_unstemmed Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana
title_short Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana
title_sort työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana
title_txtP Työssä oppiminen ja työhyvinvointi terveydenhuollon henkilöstön kokemana
topic Adult Education Aikuiskasvatus 102 terveydenhuolto työhyvinvointi työssäoppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus terveydenhuolto työhyvinvointi työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93489 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402201957
work_keys_str_mv AT penttinenessi työssäoppiminenjatyöhyvinvointiterveydenhuollonhenkilöstönkokemana