"Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä kontekstissa, joten sitä oli tärkeä tutkia. Tutkimus toteutettiin tapaustut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kinnari, Siiri
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93488
_version_ 1826225712547233792
author Kinnari, Siiri
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kinnari, Siiri Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kinnari, Siiri Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kinnari, Siiri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä kontekstissa, joten sitä oli tärkeä tutkia. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Kahdelle vaativan erityisen tuen pienluokalle, joissa opiskeli yhteensä neljätoista oppilasta, opetettiin draamakasvatuksen oppimiskokonaisuus (8 x 45 min). Aineisto koostui näiden opetuskertojen videoinneista, tutkijan havaintopäiväkirjasta, oppilaiden peukkumielipiteistä, piirroksista ja ryhmähaastatteluista sekä molempien luokkien opettajien yksilöhaastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuuden mielekkäänä ja saivat siitä paljon erilaisia kokemuksia. Oppimista tapahtui usealla eri osa-alueella. Kokonaisuus herätti oppilaissa erilaisia tunteita. Monet oppilaat saivat kokonaisuudesta uuden ilmaisukeinon ja uudenlaista vapautumista. Opetuskertojen aikana oppilaat tarvitsivat vähemmän aikuisen tukea ja heidän keskittymiskykynsä kesti pidempään kuin normaalisti. Ryhmä ja toiminnallisuus loivat toimivan kokonaisuuden. Kokonaisuus tuki myös uusien ystävyyssuhteiden luontia. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että draamakasvatuksen käyttö vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa on tärkeää, sillä se mahdollisti oppilaille paljon erilaisia kokemuksia, joista monet olivat oppimista tukevia. Draamakasvatus tuo kokemuksellisuutta opetukseen ja antaa uudenlaista motivaatiota oppilaille.
first_indexed 2024-09-11T08:51:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viirret, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnari, Siiri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-20T07:10:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-20T07:10:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93488", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 kontekstissa, joten sit\u00e4 oli t\u00e4rke\u00e4 tutkia.\n\nTutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Kahdelle vaativan erityisen tuen pienluokalle, joissa opiskeli yhteens\u00e4 nelj\u00e4toista oppilasta, opetettiin draamakasvatuksen oppimiskokonaisuus (8 x 45 min). Aineisto koostui n\u00e4iden opetuskertojen videoinneista, tutkijan havaintop\u00e4iv\u00e4kirjasta, oppilaiden peukkumielipiteist\u00e4, piirroksista ja ryhm\u00e4haastatteluista sek\u00e4 molempien luokkien opettajien yksil\u00f6haastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaat kokivat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuuden mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4 ja saivat siit\u00e4 paljon erilaisia kokemuksia. Oppimista tapahtui usealla eri osa-alueella. Kokonaisuus her\u00e4tti oppilaissa erilaisia tunteita. Monet oppilaat saivat kokonaisuudesta uuden ilmaisukeinon ja uudenlaista vapautumista. Opetuskertojen aikana oppilaat tarvitsivat v\u00e4hemm\u00e4n aikuisen tukea ja heid\u00e4n keskittymiskykyns\u00e4 kesti pidemp\u00e4\u00e4n kuin normaalisti. Ryhm\u00e4 ja toiminnallisuus loivat toimivan kokonaisuuden. Kokonaisuus tuki my\u00f6s uusien yst\u00e4vyyssuhteiden luontia.\n\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 draamakasvatuksen k\u00e4ytt\u00f6 vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 se mahdollisti oppilaille paljon erilaisia kokemuksia, joista monet olivat oppimista tukevia. Draamakasvatus tuo kokemuksellisuutta opetukseen ja antaa uudenlaista motivaatiota oppilaille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-20T07:10:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-20T07:10:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Draama on hauskaa, leikkej\u00e4, leikki\u00e4 kavereiden kanssa miekalla ja aarre\" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402201956", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaativa erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93488
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b2b247af-7e71-4cf6-9ae6-ed6a54408156\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402201956.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnari, Siiri "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa Special Education Erityispedagogiikka 101 vaativa erityinen tuki erityisopetus draamakasvatus kehitysvammaiset erityispedagogiikka
title "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
title_full "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
title_fullStr "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
title_full_unstemmed "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
title_short "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre"
title_sort draama on hauskaa leikkejä leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
title_sub kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
title_txtP "Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
topic Special Education Erityispedagogiikka 101 vaativa erityinen tuki erityisopetus draamakasvatus kehitysvammaiset erityispedagogiikka
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education draamakasvatus erityisopetus erityispedagogiikka kehitysvammaiset vaativa erityinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93488 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402201956
work_keys_str_mv AT kinnarisiiri draamaonhauskaaleikkejäleikkiäkavereidenkanssamiekallajaaarrekehitysvammaistenoppil