Koulupäivän liikuntatilanteet ja diabeteksen hallinta opettajien valmiudet ja nuoren osallisuus

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten liikunta vaikuttaa tyypin 1 diabetesta sairastavan nuoren elämään, millaisia hyötyjä tai riskejä liikuntatilanteisiin liittyy ja millaisia sairauden hoitoon koulupäivän aikana liittyviä haasteita nuori itse sekä hänen vanhempansa ja opettajansa koke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Purma, Justus
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93449
Description
Summary:Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten liikunta vaikuttaa tyypin 1 diabetesta sairastavan nuoren elämään, millaisia hyötyjä tai riskejä liikuntatilanteisiin liittyy ja millaisia sairauden hoitoon koulupäivän aikana liittyviä haasteita nuori itse sekä hänen vanhempansa ja opettajansa kokevat. Keskityn työssäni erityisesti nuoren diabeetikon itsenäistymisvaiheeseen, jossa hoitoon liittyvä vastuu ja osallisuus siirtyvät asteittain vanhemmilta ja koulun opettajilta itse nuorelle, joka sairastaa diabetesta. Keskityn siis pääosin peruskouluikäisiin diabetesta sairastaviin nuoriin, joilla hoidollinen itsenäistyminen on kehittymässä koulunkäynnin ja puberteetin eli murrosiän myötä. Opettajien ja vanhempien käsitykset sekä näkemykset nuoren diabeetikon hoitamisesta ja seuraamisesta ovat tärkeitä varsinkin siinä vaiheessa, jossa nuori ei vielä täysin kykene ottamaan vastuuta omasta hoidostaan. Tarkastelen aihetta monipuolisesti hyödyntämällä saatavilla olevaa kirjallisuutta ja selvitän, millaisia näkemyksiä nuorilla itsellään, opettajilla ja vanhemmilla on koulupäivän aikana tapahtuvasta diabeteksen hoitamisesta ja miten diabeetikon tai liikunnanopettajan tulee valmistautua liikuntatuntiin. Tutkielman perusteella diabetesta sairastavat nuoret ja heidän vanhempansa kokevat, että opettajilla ei ole riittäviä valmiuksia toimia äkillisissä komplikaatioissa, kuten vakavan hypoglykemian sattuessa. Tutkielman tuloksissa eniten esiintynyt haaste oli verensokerin lasku liikuntatuntia ennen tai sen aikana. Suurin osa opettajista oli samaa mieltä tietojen ja taitojen puutteellisuudesta. Kansainvälisesti ei löytynyt riittävää tietoa tai tutkimusta siitä, miten opettajia valmistetaan diabeetikoiden hoitamiseen. Suomessa Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut toimintamallin diabetesta sairastavan lapsen koulupäivän aikaisesta hoidosta. Toimintamallissa kuvaillaan hoitokäytänteitä ja tapoja tukea diabetesta sairastavan lapsen hoitoa koulupäivän aikana. Luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien tietoisuus diabeteksesta sairautena on lisääntynyt viime vuosina; suurin osa opettajista on kohdannut aiemmin tyypin 1 diabetesta sairastavan oppilaan ja sitä kautta oppinut toimimaan diabeteksen hoidon kanssa.