Summary: | Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten liikunta vaikuttaa tyypin 1 diabetesta
sairastavan nuoren elämään, millaisia hyötyjä tai riskejä liikuntatilanteisiin liittyy ja millaisia
sairauden hoitoon koulupäivän aikana liittyviä haasteita nuori itse sekä hänen vanhempansa ja
opettajansa kokevat. Keskityn työssäni erityisesti nuoren diabeetikon itsenäistymisvaiheeseen,
jossa hoitoon liittyvä vastuu ja osallisuus siirtyvät asteittain vanhemmilta ja koulun opettajilta
itse nuorelle, joka sairastaa diabetesta. Keskityn siis pääosin peruskouluikäisiin diabetesta
sairastaviin nuoriin, joilla hoidollinen itsenäistyminen on kehittymässä koulunkäynnin ja
puberteetin eli murrosiän myötä. Opettajien ja vanhempien käsitykset sekä näkemykset nuoren
diabeetikon hoitamisesta ja seuraamisesta ovat tärkeitä varsinkin siinä vaiheessa, jossa nuori ei
vielä täysin kykene ottamaan vastuuta omasta hoidostaan.
Tarkastelen aihetta monipuolisesti hyödyntämällä saatavilla olevaa kirjallisuutta ja selvitän,
millaisia näkemyksiä nuorilla itsellään, opettajilla ja vanhemmilla on koulupäivän aikana
tapahtuvasta diabeteksen hoitamisesta ja miten diabeetikon tai liikunnanopettajan tulee
valmistautua liikuntatuntiin. Tutkielman perusteella diabetesta sairastavat nuoret ja heidän
vanhempansa kokevat, että opettajilla ei ole riittäviä valmiuksia toimia äkillisissä
komplikaatioissa, kuten vakavan hypoglykemian sattuessa. Tutkielman tuloksissa eniten
esiintynyt haaste oli verensokerin lasku liikuntatuntia ennen tai sen aikana. Suurin osa
opettajista oli samaa mieltä tietojen ja taitojen puutteellisuudesta. Kansainvälisesti ei löytynyt
riittävää tietoa tai tutkimusta siitä, miten opettajia valmistetaan diabeetikoiden hoitamiseen.
Suomessa Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut toimintamallin diabetesta sairastavan lapsen
koulupäivän aikaisesta hoidosta. Toimintamallissa kuvaillaan hoitokäytänteitä ja tapoja tukea
diabetesta sairastavan lapsen hoitoa koulupäivän aikana.
Luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien tietoisuus diabeteksesta sairautena on
lisääntynyt viime vuosina; suurin osa opettajista on kohdannut aiemmin tyypin 1 diabetesta
sairastavan oppilaan ja sitä kautta oppinut toimimaan diabeteksen hoidon kanssa.
|