Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja analyysitapana on käytetty hermeneuttis-fenomenologista sisällönanalyysiä. Tutki...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Andersson, Kia, Ojanruoko, Ann-Christina
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93361
_version_ 1828193045953118208
author Andersson, Kia Ojanruoko, Ann-Christina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Andersson, Kia Ojanruoko, Ann-Christina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Andersson, Kia Ojanruoko, Ann-Christina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Andersson, Kia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja analyysitapana on käytetty hermeneuttis-fenomenologista sisällönanalyysiä. Tutkimusaineisto on kerätty yksilöhaastatteluin keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan luokanopettajaa, joilla kaikilla on kokemusta sekä yksin opettamisesta että yhteisopettajuudesta. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysissä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksemme tuotti tietoa luokanopettajien kokemuksista yhteisopettajuudesta. Suurimmalla osalla haastateltavista kokemukset olivat pääsääntöisesti hyviä. Tutkittavat toivat esille, kuinka yhteisopettajuuden myötä he olivat pystyneet vaikuttamaan omaan työhyvinvointiinsa, etenkin työmäärän sekä mahdollisuuteen purkaa työhön liittyviä paineita työparin kanssa keskustellen ja ajatuksia vaihtaen. Työparin kanssa työskentely oli vaikuttanut positiivisella tavalla heidän ammatilliseen kehittymiseensä. Yhdessä tekemällä opettajat olivat oppineet toisiltaan erilaisia opetustyylejä sekä oppiaineisiin kohdistuvia taitoja. Opettajat kokivat, että yhteisopettajuus paransi opetuksen laatua. Tämän nähtiin vaikuttavan positiivisesti oppilaiden koulumenestykseen. Tutkimuksemme aihe on ajankohtainen, sillä luokanopettajien työhyvinvointi ja työn kuormittavuus ovat olleet jo pitkään puheenaiheena.
first_indexed 2024-02-14T21:03:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Andersson, Kia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojanruoko, Ann-Christina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-14T07:00:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-14T07:00:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93361", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksest\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella ja analyysitapana on k\u00e4ytetty hermeneuttis-fenomenologista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n \nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty yksil\u00f6haastatteluin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kahdeksan luokanopettajaa, joilla kaikilla on kokemusta sek\u00e4 yksin opettamisesta ett\u00e4 yhteisopettajuudesta. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja aineiston analyysiss\u00e4 on k\u00e4ytetty aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n \nTutkimuksemme tuotti tietoa luokanopettajien kokemuksista yhteisopettajuudesta. Suurimmalla osalla haastateltavista kokemukset olivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti hyvi\u00e4. Tutkittavat toivat esille, kuinka yhteisopettajuuden my\u00f6t\u00e4 he olivat pystyneet vaikuttamaan omaan ty\u00f6hyvinvointiinsa, etenkin ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n sek\u00e4 mahdollisuuteen purkaa ty\u00f6h\u00f6n liittyvi\u00e4 paineita ty\u00f6parin kanssa keskustellen ja ajatuksia vaihtaen. Ty\u00f6parin kanssa ty\u00f6skentely oli vaikuttanut positiivisella tavalla heid\u00e4n ammatilliseen kehittymiseens\u00e4. Yhdess\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4 opettajat olivat oppineet toisiltaan erilaisia opetustyylej\u00e4 sek\u00e4 oppiaineisiin kohdistuvia taitoja. Opettajat kokivat, ett\u00e4 yhteisopettajuus paransi opetuksen laatua. T\u00e4m\u00e4n n\u00e4htiin vaikuttavan positiivisesti oppilaiden koulumenestykseen. Tutkimuksemme aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 luokanopettajien ty\u00f6hyvinvointi ja ty\u00f6n kuormittavuus ovat olleet jo pitk\u00e4\u00e4n puheenaiheena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-14T07:00:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-14T07:00:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteisopettajuuden merkitys ty\u00f6hyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402141842", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6parit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93361
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:57Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/493fd772-6926-4009-8216-576dd868f989\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402141842.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Andersson, Kia Ojanruoko, Ann-Christina Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 työparit työhyvinvointi luokanopettajat samanaikaisopetus yhteisopettajuus ammatillinen kehitys yhteistyö
title Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
title_full Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
title_fullStr Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
title_full_unstemmed Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
title_short Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
title_sort yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
title_txtP Yhteisopettajuuden merkitys työhyvinvoinnille ja ammatilliselle kehittymiselle luokanopettajien kokemana
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 työparit työhyvinvointi luokanopettajat samanaikaisopetus yhteisopettajuus ammatillinen kehitys yhteistyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys luokanopettajat samanaikaisopetus työhyvinvointi työparit yhteisopettajuus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93361 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402141842
work_keys_str_mv AT anderssonkia yhteisopettajuudenmerkitystyöhyvinvoinnillejaammatillisellekehittymiselleluokanopet