Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen

Pro gradun tavoitteena oli selvittää, millaista on varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen, millaista sen tulisi olla tulevaisuuden digitaalisen osaamisen näkökulmasta sekä millaiset taustatekijät vaikuttavat digitaaliseen osaamiseen. Fenomenografisen tutkimuksen aineisto kerättiin stru...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Markkanen, Minna, Rintakumpu, Maiju
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93357
_version_ 1828193028109500416
author Markkanen, Minna Rintakumpu, Maiju
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Markkanen, Minna Rintakumpu, Maiju Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Markkanen, Minna Rintakumpu, Maiju Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Markkanen, Minna
datasource_str_mv jyx
description Pro gradun tavoitteena oli selvittää, millaista on varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen, millaista sen tulisi olla tulevaisuuden digitaalisen osaamisen näkökulmasta sekä millaiset taustatekijät vaikuttavat digitaaliseen osaamiseen. Fenomenografisen tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla teemahaastattelulla seitsemältä varhaiskasvatuksen opettajalta. Teemahaastatteluista koostetun aineiston analyysivaiheessa hyödynnettiin Mishran ja Koehlerin (2006) teknologis-pedagogis-sisällöllisen tietämyksen mallia (TPACK) ja Davisin, (1989); Venkatesh & Balan (2008) tietotekniikan käytettävyyttä, hyväksyttävyyttä ja hyödynnettävyyttä työssä kuvaavaa (TAM) mallia sekä Venkateshin (2003) teknologian hyväksymistä työssä kuvaavaa (UTAUT) mallia. TPACK-mallia hyödyntäen aineistosta tutkittiin opettajien toteuttaman digipedagogiikan laatua ja heidän ymmärrystään digitalisaatio ilmiöstä sekä tulevaisuudessa tarvittavasta digitaalisesta osaamisesta. UTAUT ja TAM-malleilla pyrittiin selvittämään digitaalisen osaamisen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokevat, etteivät osaa tarpeeksi. Digitaalinen osaaminen painottuu teknologian mekaaniseen hallintaan, jossa taitotasot kuitenkin vaihtelevat suuresti varhaiskasvatuksen opettajien välillä. Teknisen osaamisen lisäksi digitaalisuutta tarvitaan kokonaisvaltaisemmin varhaiskasvatuksen arkeen syventämään opetettavia sisältöjä ja monipuolistamaan oppimisympäristöjä. Tuloksissa taustalla vaikuttavat tekijät vaikuttavat digitaaliseen osaamiseen positiivisesti ja negatiivisesti. Merkittävimmät taustatekijät ovat opettajan oma asenne ja teknologian tuottama lisäarvo lasten oppimisessa. Digitaalista osaamista kehittäviä taustatekijöitä ovat vertaistuki, esimerkiksi digituutorin tuki, positiivisesti suhtautuva, osaamista jakava työyhteisö ja esihenkilö, joka mahdollistaa digitaalisen osaamisen kehittämistä esimerkiksi käytännön järjestelyin, täydennyskoulutuksin ja laitehankinnoin. Lapsille tulisi tarjota digitaalista osaamista tasavertaisesti varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen opettajille tulisi tarjota vertaistukea osaamisen kehittämiseen ja kannustaa kehittämään digitaalista osaamista. Digitaalisen osaamisen sisältöjä tulisi tarkastella jatkossa varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksessa sekä kehittää täydennyskoulutusta työssä olevien varhaiskasvatuksen opettajien tarpeisiin.
first_indexed 2024-02-14T21:03:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Markkanen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rintakumpu, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-14T06:49:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-14T06:49:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93357", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradun tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista on varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen, millaista sen tulisi olla tulevaisuuden digitaalisen osaamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 millaiset taustatekij\u00e4t vaikuttavat digitaaliseen osaamiseen. Fenomenografisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin strukturoidulla teemahaastattelulla seitsem\u00e4lt\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajalta.\nTeemahaastatteluista koostetun aineiston analyysivaiheessa hy\u00f6dynnettiin Mishran ja Koehlerin (2006) teknologis-pedagogis-sis\u00e4ll\u00f6llisen tiet\u00e4myksen mallia (TPACK) ja Davisin, (1989); Venkatesh & Balan (2008) tietotekniikan k\u00e4ytett\u00e4vyytt\u00e4, hyv\u00e4ksytt\u00e4vyytt\u00e4 ja hy\u00f6dynnett\u00e4vyytt\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 kuvaavaa (TAM) mallia sek\u00e4 Venkateshin (2003) teknologian hyv\u00e4ksymist\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 kuvaavaa (UTAUT) mallia. TPACK-mallia hy\u00f6dynt\u00e4en aineistosta tutkittiin opettajien toteuttaman digipedagogiikan laatua ja heid\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4\u00e4n digitalisaatio ilmi\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 tulevaisuudessa tarvittavasta digitaalisesta osaamisesta. UTAUT ja TAM-malleilla pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n digitaalisen osaamisen taustalla vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. \nTutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokevat, etteiv\u00e4t osaa tarpeeksi. Digitaalinen osaaminen painottuu teknologian mekaaniseen hallintaan, jossa taitotasot kuitenkin vaihtelevat suuresti varhaiskasvatuksen opettajien v\u00e4lill\u00e4. Teknisen osaamisen lis\u00e4ksi digitaalisuutta tarvitaan kokonaisvaltaisemmin varhaiskasvatuksen arkeen syvent\u00e4m\u00e4\u00e4n opetettavia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja monipuolistamaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4. \nTuloksissa taustalla vaikuttavat tekij\u00e4t vaikuttavat digitaaliseen osaamiseen positiivisesti ja negatiivisesti. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t taustatekij\u00e4t ovat opettajan oma asenne ja teknologian tuottama lis\u00e4arvo lasten oppimisessa. Digitaalista osaamista kehitt\u00e4vi\u00e4 taustatekij\u00f6it\u00e4 ovat vertaistuki, esimerkiksi digituutorin tuki, positiivisesti suhtautuva, osaamista jakava ty\u00f6yhteis\u00f6 ja esihenkil\u00f6, joka mahdollistaa digitaalisen osaamisen kehitt\u00e4mist\u00e4 esimerkiksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n j\u00e4rjestelyin, t\u00e4ydennyskoulutuksin ja laitehankinnoin. \nLapsille tulisi tarjota digitaalista osaamista tasavertaisesti varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen opettajille tulisi tarjota vertaistukea osaamisen kehitt\u00e4miseen ja kannustaa kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n digitaalista osaamista. Digitaalisen osaamisen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 tulisi tarkastella jatkossa varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksessa sek\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutusta ty\u00f6ss\u00e4 olevien varhaiskasvatuksen opettajien tarpeisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-14T06:49:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-14T06:49:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "135", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TPACK", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TAM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "UTAUT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402141838", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Educational Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93357
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:06Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e92724e2-99f3-42e3-98b1-451baa347ea5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402141838.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Markkanen, Minna Rintakumpu, Maiju Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen digitaalinen osaaminen tulevaisuuden osaaminen varhaiskasvatuksen opettajankoulutus TPACK TAM UTAUT Educational Technology Koulutusteknologia 601 varhaiskasvatus osaaminen digitalisaatio varhaiskasvatuksen opettajat tieto- ja viestintätekniikka
title Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien digitaalinen osaaminen
topic digitaalinen osaaminen tulevaisuuden osaaminen varhaiskasvatuksen opettajankoulutus TPACK TAM UTAUT Educational Technology Koulutusteknologia 601 varhaiskasvatus osaaminen digitalisaatio varhaiskasvatuksen opettajat tieto- ja viestintätekniikka
topic_facet 601 Educational Technology Koulutusteknologia TAM TPACK UTAUT digitaalinen osaaminen digitalisaatio osaaminen tieto- ja viestintätekniikka tulevaisuuden osaaminen varhaiskasvatuksen opettajankoulutus varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93357 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402141838
work_keys_str_mv AT markkanenminna varhaiskasvatuksenopettajiendigitaalinenosaaminen