Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin

Tutkielmassa tutkittiin esiopetusikäisten nopean sarjallisen nimeämisen ja kirjaintuntemuksen yhteyttä ja lisäksi taidoissa suoriutumisen eroja sukupuolittain sekä taustatekijöittäin. Varhaisten lukemisen taitojen, kuten nopean sarjallisen nimeämisen ja kirjaintuntemuksen on todettu ennustavan lukut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Paananen, Eveliina, Keskinen, Janika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93346
_version_ 1826225818551975936
author Paananen, Eveliina Keskinen, Janika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paananen, Eveliina Keskinen, Janika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paananen, Eveliina Keskinen, Janika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paananen, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tutkittiin esiopetusikäisten nopean sarjallisen nimeämisen ja kirjaintuntemuksen yhteyttä ja lisäksi taidoissa suoriutumisen eroja sukupuolittain sekä taustatekijöittäin. Varhaisten lukemisen taitojen, kuten nopean sarjallisen nimeämisen ja kirjaintuntemuksen on todettu ennustavan lukutaidon kehitystä. Nopealla sarjallisella nimeämisellä tarkoitetaan taitoa nimetä sarjallisessa muodossa olevia tuttuja ärsykkeitä ja kirjain tuntemuksella tarkoitettaan äänteiden yhdistämistä niitä vastaaviin kirjain symboleihin. Tutkielmassa käytettiin Niilo Mäki Instituutin LUKINO -hankkeen aineistoa. Tutkittavina oli 173 6-vuotiasta lasta. Aineisto oli kerätty taustatietolomakkeella sekä yksilötestillä, joka mittasi lasten kirjaintuntemuksen ja nopean sarjallisen nimeämisen taitoa. Analyysi toteutettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella, t-testillä sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tuloksien perusteella voitiin päätellä, että varhaiset lukemisen taidot olivat yhteydessä toisiinsa. Sen sijaan sukupuoli tai taustatekijät eivät juurikaan luoneet eroja taidoissa suoriutumiseen. Tulokset vahvistivat käsitystä siitä, että nopean sarjallisen nimeämisen taitoa tulisi tarkastella osana esiopetusikäisten lasten varhaisen lukemisen taitoja. The thesis investigated the correlation between preschoolers’ rapid automatic naming and letter knowledge, and differences in performance by gender and background factors. Early reading skills such as rapid automatic naming and letter knowledge have been found to predict literacy development. Rapid automatic naming refers to the ability to name familiar stimuli in serial form and letter knowledge refers to the ability to match sounds to their corresponding letter symbols. The thesis used data from the Niilo Mäki Institute's LUKINO project. The study involved 173 6-year-old children. The data was collected using a background information form and an individual test that measured children's letter knowledge and rapid automatic naming skills. Analysis were performed using Spearman's rank correlation coefficient, t-test, and Mann-Whitney's U-test. The results suggested that early reading skills are correlated. In contrast, gender or background factors did not account for much of the difference in performance. The results supported the notion that rapid automatic naming skills should be considered as part of the early reading skills of preschool children.
first_indexed 2024-09-11T08:50:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruutiainen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paananen, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keskinen, Janika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-13T06:49:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-13T06:49:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tutkittiin esiopetusik\u00e4isten nopean sarjallisen nime\u00e4misen ja kirjaintuntemuksen yhteytt\u00e4 ja lis\u00e4ksi taidoissa suoriutumisen eroja sukupuolittain sek\u00e4 taustatekij\u00f6itt\u00e4in. Varhaisten lukemisen taitojen, kuten nopean sarjallisen nime\u00e4misen ja kirjaintuntemuksen on todettu ennustavan lukutaidon kehityst\u00e4. Nopealla sarjallisella nime\u00e4misell\u00e4 tarkoitetaan taitoa nimet\u00e4 sarjallisessa muodossa olevia tuttuja \u00e4rsykkeit\u00e4 ja kirjain tuntemuksella tarkoitettaan \u00e4\u00e4nteiden yhdist\u00e4mist\u00e4 niit\u00e4 vastaaviin kirjain symboleihin. Tutkielmassa k\u00e4ytettiin Niilo M\u00e4ki Instituutin LUKINO -hankkeen aineistoa. Tutkittavina oli 173 6-vuotiasta lasta. Aineisto oli ker\u00e4tty taustatietolomakkeella sek\u00e4 yksil\u00f6testill\u00e4, joka mittasi lasten kirjaintuntemuksen ja nopean sarjallisen nime\u00e4misen taitoa. Analyysi toteutettiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimella, t-testill\u00e4 sek\u00e4 Mann-Whitneyn U-testill\u00e4. Tuloksien perusteella voitiin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 varhaiset lukemisen taidot olivat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Sen sijaan sukupuoli tai taustatekij\u00e4t eiv\u00e4t juurikaan luoneet eroja taidoissa suoriutumiseen. Tulokset vahvistivat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 nopean sarjallisen nime\u00e4misen taitoa tulisi tarkastella osana esiopetusik\u00e4isten lasten varhaisen lukemisen taitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The thesis investigated the correlation between preschoolers\u2019 rapid automatic naming and letter knowledge, and differences in performance by gender and background factors. Early reading skills such as rapid automatic naming and letter knowledge have been found to predict literacy development. Rapid automatic naming refers to the ability to name familiar stimuli in serial form and letter knowledge refers to the ability to match sounds to their corresponding letter symbols. The thesis used data from the Niilo M\u00e4ki Institute's LUKINO project. The study involved 173 6-year-old children. The data was collected using a background information form and an individual test that measured children's letter knowledge and rapid automatic naming skills. Analysis were performed using Spearman's rank correlation coefficient, t-test, and Mann-Whitney's U-test. The results suggested that early reading skills are correlated. In contrast, gender or background factors did not account for much of the difference in performance. The results supported the notion that rapid automatic naming skills should be considered as part of the early reading skills of preschool children.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-13T06:49:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-13T06:49:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopea sarjallinen nime\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjaintuntemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeuden sukuriski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nopea sarjallinen nime\u00e4minen ja kirjaintuntemus esiopetusi\u00e4ss\u00e4: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sek\u00e4 taustatekij\u00f6itt\u00e4in", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402131826", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonologinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93346
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:24Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9769de87-4e06-4c88-94d9-2a6ec4fc8e4f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402131826.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paananen, Eveliina Keskinen, Janika Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin nopea sarjallinen nimeäminen kirjaintuntemus lukivaikeuden sukuriski Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lukihäiriöt lukutaito fonologinen tietoisuus
title Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin
title_full Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin
title_fullStr Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin
title_full_unstemmed Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin
title_short Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin
title_sort nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin
title_txtP Nopea sarjallinen nimeäminen ja kirjaintuntemus esiopetusiässä: taitojen yhteys ja erot sukupuolittain sekä taustatekijöittäin
topic nopea sarjallinen nimeäminen kirjaintuntemus lukivaikeuden sukuriski Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lukihäiriöt lukutaito fonologinen tietoisuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus fonologinen tietoisuus kirjaintuntemus lukihäiriöt lukivaikeuden sukuriski lukutaito nopea sarjallinen nimeäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93346 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402131826
work_keys_str_mv AT paananeneveliina nopeasarjallinennimeäminenjakirjaintuntemusesiopetusiässätaitojenyhteysjaerotsu