Enterprise architecture management value creation mechanisms

Kokonaisarkkitehtuurin (KA) hallinnan väitetään luovan arvoa organisaatioille. Tämän arvon ymmärtäminen on tärkeää kokonaisarkkitehtuurityöhön liittyvien odotusten hallinnalle, investointianalyyseille ja kokonaisarkkitehtuurin tutkimukselle. Mahdollisen arvon lisäksi on hyödyllistä ymmärtää, ‘mite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiitinen, Sofia
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93267
Description
Summary:Kokonaisarkkitehtuurin (KA) hallinnan väitetään luovan arvoa organisaatioille. Tämän arvon ymmärtäminen on tärkeää kokonaisarkkitehtuurityöhön liittyvien odotusten hallinnalle, investointianalyyseille ja kokonaisarkkitehtuurin tutkimukselle. Mahdollisen arvon lisäksi on hyödyllistä ymmärtää, ‘miten’ tämä arvo muodostuu. Tällaisella tutkimuksella on huomattavaa uutuusarvoa alalla. Kokonaisarkkitehtuurityöhön liitettävän arvon ‘mitä’ ja ‘miten’ kysymyksiä tutkittiin tässä työssä kirjallisuuskatsauksen, KA:n sidosryhmien kokemuksia tutkivan kyselyn ja kyselytutkimuksen tulosten analyysin avulla mahdollisten suhteiden tunnistamiseksi. Aiemman tutkimuksen perusteella KA-työhön liitetty arvo voidaan jaotella strategiseen ja poliittiseen, tiedonhallintaan liittyvään, kommunikaatioon liittyvään, muutoskykyyn liittyvään, organisaatiosuhteisiin liittyvään, integraatioon ja yhteentoimivuuteen liittyvään, joustavuuteen ja ketteryyteen liittyvään, taloudelliseen ja muuhun. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella ammattilaiset kokivat KA-työstä ratkaisuiden parempaa yhteentoimivuutta, laadukkaampaa viestintää ja tiedonjakamista, parannettua riippuvuuksien läpinäkyvyyttä ja laadukkaampaa päätöksentekoa. KA-työn tuotosten ja palveluiden laadun, kulttuurin ja asenteen KA-työtä kohtaan sekä KA-tuotosten ja -palveluiden käytön todettiin kaikkien vaikuttavan KA-työhön liitetyn arvon kokemiseen merkittävästi. Tärkeänä KA-työn arvon kannalta havaittiin arkkitehtien osallistuminen kehitysprojekteihin, KA-kuvausten hyödyntämisen varmistaminen ja mahdollisuus kysyä arkkitehtien apua. Saaduilla tuloksilla on mahdollisia vaikutuksia sekä tutkimukselle että liike-elämälle. Enterprise Architecture Management (EAM) is claimed to create value to organizations. Understanding this value is important for EAM expectations management, investment analysis, and EAM research. In addition to understanding ‘what’ value can be associated with EAM, it is beneficial to understand ‘how’ that value is created. Pursuing such research is a novel endeavor. The ‘what’ and ‘how’ of EAM value were researched through literature review, a survey exploring the experiences of EAM stakeholders, and data analysis on the obtained survey results to identify relationships. Previous research suggests EAM value to fall into the categories of strategic and political, knowledge management related, communicational, transformational, inter-organizational, integration and interoperability related, flexibility and agility related, economic, and others. According to the results, higher solutions integration, better communication and information sharing, improved transparency of dependencies, and better decision making were EAM values most experienced by the professionals. Enterprise Architecture (EA) product and service quality, culture and attitude towards EA[M], and EA product and service use were all concluded to impact EAM value creation. Involving architects in development projects, ensuring the use of EA descriptions, and having the possibility to ask the architects’ assistance were seen important aspects in EAM value creation. The results have implications for both academics and industry.