Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteyttä työn imuun ja työuupumukseen. Muuttuva työelämä asettaa lisääntyvästi oppimisvaatimuksia, ja samanaikaisesti työhyvinvoinnin haasteet ovat yleistyneet. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, miten työssä oppimi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tulokas, Helmi, Ollila, Riina
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93265
_version_ 1828193028100063232
author Tulokas, Helmi Ollila, Riina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tulokas, Helmi Ollila, Riina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tulokas, Helmi Ollila, Riina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tulokas, Helmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteyttä työn imuun ja työuupumukseen. Muuttuva työelämä asettaa lisääntyvästi oppimisvaatimuksia, ja samanaikaisesti työhyvinvoinnin haasteet ovat yleistyneet. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää, miten työssä oppimista voidaan edistää tavalla, joka myös tukee hyvinvointia. Tutkimuksen aineistona toimi vuoden 2022 työolobarometri (N = 1862), joka tutkii suomalaisten palkansaajien työoloja. Aineiston analyysiin käytettiin lineaarista regressioanalyysiä, hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä sekä yksisuuntaista varianssianalyysiä. Tulokset osoittivat, että organisaation oppimiskulttuuri vaikutti työhyvinvointiin voimakkaammin kuin työssä opiskelu. Työssä opiskelun vaikutukset työhyvinvointiin vaihtelivat oppimismenetelmän mukaan, esimerkiksi itsenäinen opiskelu lisäsi työn imua, kun taas verkkomateriaalin avulla opiskelu oli yhteydessä hieman korkeampaan työuupumukseen. Lisäksi ikä vaikutti merkittävästi oppimismenetelmien ja työhyvinvoinnin väliseen dynamiikkaan. Tutkimus tarkasteli työssä opiskelun ja organisaation oppimiskulttuurin yhteyksiä työhyvinvointiin korostaen oppimiskulttuurin merkitystä työhyvinvoinnin edistäjänä. Organisaatiot voivat edistää työntekijöiden sopeutumista muutoksiin tarjoamalla mahdollisuuksia hyvinvointia tukevaan oppimiseen. Kehittämällä ikäsensitiivisiä oppimisympäristöjä ja rakentamalla henkilökohtaisia oppimispolkuja, voidaan vastata tehokkaammin aikuisten oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä oppimistyyleihin.
first_indexed 2024-02-06T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tulokas, Helmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ollila, Riina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-02-06T07:37:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-02-06T07:37:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ty\u00f6ss\u00e4 opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteytt\u00e4 ty\u00f6n imuun ja ty\u00f6uupumukseen. Muuttuva ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 asettaa lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4sti oppimisvaatimuksia, ja samanaikaisesti ty\u00f6hyvinvoinnin haasteet ovat yleistyneet. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten ty\u00f6ss\u00e4 oppimista voidaan edist\u00e4\u00e4 tavalla, joka my\u00f6s tukee hyvinvointia.\n\nTutkimuksen aineistona toimi vuoden 2022 ty\u00f6olobarometri (N = 1862), joka tutkii suomalaisten palkansaajien ty\u00f6oloja. Aineiston analyysiin k\u00e4ytettiin lineaarista regressioanalyysi\u00e4, hierarkkista lineaarista regressioanalyysi\u00e4 sek\u00e4 yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4.\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 organisaation oppimiskulttuuri vaikutti ty\u00f6hyvinvointiin voimakkaammin kuin ty\u00f6ss\u00e4 opiskelu. Ty\u00f6ss\u00e4 opiskelun vaikutukset ty\u00f6hyvinvointiin vaihtelivat oppimismenetelm\u00e4n mukaan, esimerkiksi itsen\u00e4inen opiskelu lis\u00e4si ty\u00f6n imua, kun taas verkkomateriaalin avulla opiskelu oli yhteydess\u00e4 hieman korkeampaan ty\u00f6uupumukseen. Lis\u00e4ksi ik\u00e4 vaikutti merkitt\u00e4v\u00e4sti oppimismenetelmien ja ty\u00f6hyvinvoinnin v\u00e4liseen dynamiikkaan.\n\nTutkimus tarkasteli ty\u00f6ss\u00e4 opiskelun ja organisaation oppimiskulttuurin yhteyksi\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin korostaen oppimiskulttuurin merkityst\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4j\u00e4n\u00e4. Organisaatiot voivat edist\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00f6iden sopeutumista muutoksiin tarjoamalla mahdollisuuksia hyvinvointia tukevaan oppimiseen. Kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ik\u00e4sensitiivisi\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 ja rakentamalla henkil\u00f6kohtaisia oppimispolkuja, voidaan vastata tehokkaammin aikuisten oppijoiden yksil\u00f6llisiin tarpeisiin sek\u00e4 oppimistyyleihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-02-06T07:37:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-02-06T07:37:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6olobarometri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimiskulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4 opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys ty\u00f6hyvinvoinnin kokemiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202402061756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93265
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:40Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a492dced-64eb-49e8-89cb-c5db835fcb5a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202402061756.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tulokas, Helmi Ollila, Riina Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen työolobarometri työssä opiskelu oppimiskulttuuri Adult Education Aikuiskasvatus 102 työhyvinvointi työn imu uupumus opiskelu
title Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen
title_full Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen
title_fullStr Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen
title_full_unstemmed Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen
title_short Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen
title_sort työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen
title_txtP Työssä opiskelun ja oppimiskulttuurin yhteys työhyvinvoinnin kokemiseen
topic työolobarometri työssä opiskelu oppimiskulttuuri Adult Education Aikuiskasvatus 102 työhyvinvointi työn imu uupumus opiskelu
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus opiskelu oppimiskulttuuri työhyvinvointi työn imu työolobarometri työssä opiskelu uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93265 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202402061756
work_keys_str_mv AT tulokashelmi työssäopiskelunjaoppimiskulttuurinyhteystyöhyvinvoinninkokemiseen