Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena

Tekoälyn kehittymisen myötä sen käyttömahdollisuudet liiketoiminnassa ovat kasvaneet huomattavasti. Kuitenkin vielä tänä päivänä läheskään kaikki yritykset eivät osaa hyödyntää tekoälyä liiketoiminnan tukena. Vuonna 2019 tehdyssä tutkimuksessa tulokset osoittavat, että tekoäly tuo tärkeää arvoa yrit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tonteri, Joni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93143
_version_ 1826225816337383424
author Tonteri, Joni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tonteri, Joni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tonteri, Joni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tonteri, Joni
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn kehittymisen myötä sen käyttömahdollisuudet liiketoiminnassa ovat kasvaneet huomattavasti. Kuitenkin vielä tänä päivänä läheskään kaikki yritykset eivät osaa hyödyntää tekoälyä liiketoiminnan tukena. Vuonna 2019 tehdyssä tutkimuksessa tulokset osoittavat, että tekoäly tuo tärkeää arvoa yrityksille. Tutkimuksessa mitatuilla yrityksillä 80 prosentilla yrityksistä tekoälyn käyttöönotto lisäsi tuottoja vähintään 5 prosentilla. Tässä kandidaattitutkielmassa tutkitaan, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysmyynnin tukena. Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa selvisi, että tekoälyä voidaan hyödyntää yritysmyynnin tukena useilla eri tavoilla. Tutkielmassa alkuun määritellään termit tekoäly ja yritysmyynti, jonka jälkeen tutkielmassa vastataan tutkimuskysymykseen "Kuinka tekoäly voidaan hyödyntää yritysmyynnin tukena?". Tutkielmassa esitellään neljä eri tapaa, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysmyynnin tukena. Nämä neljä tapaa ovat tekoälyn hyödyntäminen prospektoinissa, myynnin personointi, myynnin automatisointi ja ennakoivan analytiikan hyödyntäminen. Tutkielman tulokset osoittavat, että tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena mahdollistaa esimerkiksi tehokkuuden lisäämistä, kustannusten alenemista sekä parempia asiakassuhteita. With the development of artificial intelligence, its use possibilities in business have grown considerably. However, even today, almost all companies do not know how to use artificial intelligence to support business. The results of a study conducted in 2019 show that artificial intelligence brings important value to companies. In 80 percent of the companies measured in the study, the use of artificial intelligence increased revenues by at least 5 percent. This bachelor’s thesis examines how artificial intelligence can be used to support business to business sales. This thesis has been implemented as a literature review. The thesis revealed that artificial intelligence can be used to support business to business sales in several different ways. At the beginning of the thesis, the terms artificial intelligence and business to business sales are defined, after which the thesis answers the research question "How can artificial intelligence be used to support business to business sales?". The dissertation presents four different ways in which artificial intelligence can be used to support business to business sales. These four ways are the use of artificial intelligence in prospecting, personalization of sales, automation of sales and the use of predictive analytics. The results of the thesis show that the use of artificial intelligence to support business to business sales enables, for example, increased efficiency, lower costs, and better customer relations.
first_indexed 2024-01-31T21:10:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tonteri, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-31T07:03:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-31T07:03:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93143", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn kehittymisen my\u00f6t\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuudet liiketoiminnassa ovat\nkasvaneet huomattavasti. Kuitenkin viel\u00e4 t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n kaikki yritykset eiv\u00e4t osaa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 liiketoiminnan tukena. Vuonna 2019 tehdyss\u00e4\ntutkimuksessa tulokset osoittavat, ett\u00e4 teko\u00e4ly tuo t\u00e4rke\u00e4\u00e4 arvoa yrityksille.\nTutkimuksessa mitatuilla yrityksill\u00e4 80 prosentilla yrityksist\u00e4 teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto lis\u00e4si tuottoja v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 5 prosentilla. T\u00e4ss\u00e4 kandidaattitutkielmassa\ntutkitaan, kuinka teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yritysmyynnin tukena. T\u00e4m\u00e4\ntutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa selvisi, ett\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yritysmyynnin tukena useilla eri tavoilla. Tutkielmassa\nalkuun m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n termit teko\u00e4ly ja yritysmyynti, jonka j\u00e4lkeen tutkielmassa\nvastataan tutkimuskysymykseen \"Kuinka teko\u00e4ly voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yritysmyynnin tukena?\". Tutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n nelj\u00e4 eri tapaa, kuinka teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yritysmyynnin tukena. N\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 tapaa ovat teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen prospektoinissa, myynnin personointi, myynnin automatisointi ja\nennakoivan analytiikan hy\u00f6dynt\u00e4minen. Tutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4\nteko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen yritysmyynnin tukena mahdollistaa esimerkiksi tehokkuuden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4, kustannusten alenemista sek\u00e4 parempia asiakassuhteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "With the development of artificial intelligence, its use possibilities in business\nhave grown considerably. However, even today, almost all companies do not\nknow how to use artificial intelligence to support business. The results of a\nstudy conducted in 2019 show that artificial intelligence brings important value\nto companies. In 80 percent of the companies measured in the study, the use of\nartificial intelligence increased revenues by at least 5 percent. This bachelor\u2019s\nthesis examines how artificial intelligence can be used to support business to\nbusiness sales. This thesis has been implemented as a literature review. The thesis revealed that artificial intelligence can be used to support business to business sales in several different ways. At the beginning of the thesis, the terms\nartificial intelligence and business to business sales are defined, after which the\nthesis answers the research question \"How can artificial intelligence be used to\nsupport business to business sales?\". The dissertation presents four different\nways in which artificial intelligence can be used to support business to business\nsales. These four ways are the use of artificial intelligence in prospecting, personalization of sales, automation of sales and the use of predictive analytics.\nThe results of the thesis show that the use of artificial intelligence to support\nbusiness to business sales enables, for example, increased efficiency, lower costs,\nand better customer relations.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-31T07:03:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-31T07:03:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen yritysmyynnin tukena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401311647", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmyynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93143
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b639cbb3-34e8-424a-9500-69b1093143ec\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401311647.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tonteri, Joni Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly yritykset koneoppiminen myynti yritysmyynti
title Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena
title_full Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena
title_fullStr Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena
title_full_unstemmed Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena
title_short Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena
title_sort tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena
title_txtP Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly yritykset koneoppiminen myynti yritysmyynti
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede koneoppiminen myynti tekoäly yritykset yritysmyynti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93143 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401311647
work_keys_str_mv AT tonterijoni tekoälynhyödyntäminenyritysmyynnintukena