Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena

Tekoälyn kehittymisen myötä sen käyttömahdollisuudet liiketoiminnassa ovat kasvaneet huomattavasti. Kuitenkin vielä tänä päivänä läheskään kaikki yritykset eivät osaa hyödyntää tekoälyä liiketoiminnan tukena. Vuonna 2019 tehdyssä tutkimuksessa tulokset osoittavat, että tekoäly tuo tärkeää arvoa yrit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tonteri, Joni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93143
Description
Summary:Tekoälyn kehittymisen myötä sen käyttömahdollisuudet liiketoiminnassa ovat kasvaneet huomattavasti. Kuitenkin vielä tänä päivänä läheskään kaikki yritykset eivät osaa hyödyntää tekoälyä liiketoiminnan tukena. Vuonna 2019 tehdyssä tutkimuksessa tulokset osoittavat, että tekoäly tuo tärkeää arvoa yrityksille. Tutkimuksessa mitatuilla yrityksillä 80 prosentilla yrityksistä tekoälyn käyttöönotto lisäsi tuottoja vähintään 5 prosentilla. Tässä kandidaattitutkielmassa tutkitaan, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysmyynnin tukena. Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa selvisi, että tekoälyä voidaan hyödyntää yritysmyynnin tukena useilla eri tavoilla. Tutkielmassa alkuun määritellään termit tekoäly ja yritysmyynti, jonka jälkeen tutkielmassa vastataan tutkimuskysymykseen "Kuinka tekoäly voidaan hyödyntää yritysmyynnin tukena?". Tutkielmassa esitellään neljä eri tapaa, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää yritysmyynnin tukena. Nämä neljä tapaa ovat tekoälyn hyödyntäminen prospektoinissa, myynnin personointi, myynnin automatisointi ja ennakoivan analytiikan hyödyntäminen. Tutkielman tulokset osoittavat, että tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena mahdollistaa esimerkiksi tehokkuuden lisäämistä, kustannusten alenemista sekä parempia asiakassuhteita. With the development of artificial intelligence, its use possibilities in business have grown considerably. However, even today, almost all companies do not know how to use artificial intelligence to support business. The results of a study conducted in 2019 show that artificial intelligence brings important value to companies. In 80 percent of the companies measured in the study, the use of artificial intelligence increased revenues by at least 5 percent. This bachelor’s thesis examines how artificial intelligence can be used to support business to business sales. This thesis has been implemented as a literature review. The thesis revealed that artificial intelligence can be used to support business to business sales in several different ways. At the beginning of the thesis, the terms artificial intelligence and business to business sales are defined, after which the thesis answers the research question "How can artificial intelligence be used to support business to business sales?". The dissertation presents four different ways in which artificial intelligence can be used to support business to business sales. These four ways are the use of artificial intelligence in prospecting, personalization of sales, automation of sales and the use of predictive analytics. The results of the thesis show that the use of artificial intelligence to support business to business sales enables, for example, increased efficiency, lower costs, and better customer relations.