Käyttöpääoman tehostaminen liiketoimintaprosessien kehittämisellä

Tutkimuksen tarkoituksena on löytää kehityskohteita tutkittavan yrityksen liiketoimintaprosesseista käyttöpääoman tehostamiseksi. Käyttöpääomaa käsitellään tutkimuksessa operatiivisesta näkökulmasta. Näkökulma sisältää myyntisaamiset, ostovelat sekä vaihto-omaisuuden. Teoreettisen viitekehyksen muod...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rajamäki, Minna
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93142
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena on löytää kehityskohteita tutkittavan yrityksen liiketoimintaprosesseista käyttöpääoman tehostamiseksi. Käyttöpääomaa käsitellään tutkimuksessa operatiivisesta näkökulmasta. Näkökulma sisältää myyntisaamiset, ostovelat sekä vaihto-omaisuuden. Teoreettisen viitekehyksen muodostavat käyttöpääomaan ja jatkuvaan kehittämiseen liittyvät käsitteet ja teoreettiset näkökulmat. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena kohdeyrityksessä. Aineisto on kerätty havainnoimalla sekä asiantuntijahaastatteluilla. Haastatteluteemojen valinta pohjautui havainnointiin ja teoreettisiin näkökulmiin. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksessa kriittisimmiksi tekijöiksi nousee myyntisaamisten ja ostovelkojen hallinta, joista ensimmäinen on kehityskohteista tärkein. Vaihto-omaisuuden hallinnalla ei nähdä yhtä suurta merkitystä tutkittavassa kohdeyrityksessä vaihto-omaisuuden pienen koon vuoksi. Myyntisaamisten hallinnassa merkityksellisimpiä tekijöitä ovat laskutusviiveet sekä asiakkaiden maksuehtojen muodostuminen. Ostovelkojen osalta merkityksellisintä on toteutuneet maksuehdot ostoissa. Tutkimuksen perusteella kehityskohteita löytyy niin myyntisaamisten kuin ostovelkojen eristä. Myyntisaamisten hallinnassa kehitettävää löytyy lähinnä laskutusviiveiden syntymiseen aiheuttavista tekijöistä niin työnjohdon toimista kuin asiakassopimuksien muodostamisesta. Lisäksi seurantatoimenpiteitä myyntisaamisten hallitsemiseksi tulee lisätä. Ostovelkojen osalta kehitettäviä kohteita ovat sopimustoimittajien käytön varmistaminen sekä vastuualueiden selkeyttäminen.