"Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista

Tutkimukseni tarkoitus oli saada selville, miten vuosien 2019–2022 aikana valmistuneet liikuntapedagogit näkivät ja kokivat tunne- ja vuorovaikutustaidot. Tutkimuksen teoriaosuudessa kerron, mitä tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat. Kerron myös niistä vallitsevia käsityksiä ja malleja. Keskityn erity...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kääriäinen, Sami
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93111
_version_ 1828193045937389568
author Kääriäinen, Sami
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kääriäinen, Sami Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kääriäinen, Sami Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kääriäinen, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkoitus oli saada selville, miten vuosien 2019–2022 aikana valmistuneet liikuntapedagogit näkivät ja kokivat tunne- ja vuorovaikutustaidot. Tutkimuksen teoriaosuudessa kerron, mitä tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat. Kerron myös niistä vallitsevia käsityksiä ja malleja. Keskityn erityisesti Thomas Gordonin (2006) vuorovaikutusmalliin. Tämä malli toimii pohjana Jyväskylän yliopiston liikunnanopettajakoulutuksen vuorovaikutuskursseilla. Kerron myös, miten tunne- ja vuorovaikutustaidot näkevät liikuntapedagogiikan opinnoissa. Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseni tieteenfilosofia pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen katsomukseen. Aineistonkeruumenetelmänäni toimi strukturoimaton eli avoin haastattelu. Haastattelin kuutta liikuntapedagogia, jotka olivat valmistuneet tutkimukseni kohteena olleen aikavälin sisällä. Haastateltavista neljä oli miehiä, ja kaksi naisia. Tein haastattelut sekä kasvotusten, että etäyhteyden avulla. Nauhoitin haastattelut digitaalisesti, ja litteroin nauhoitetun tekstin sanatarkasti. Litteroitua tekstiä kertyi 70 sivua. Analysoin litteroidun aineiston teoriapohjaisen sisällönanalyysin avulla. Tuloksista selvisi, että liikuntapedagogit pitivät tunne- ja vuorovaikutustaitoja niin työssään kuin elämässäänkin erittäin suuressa arvossa. He saivat liikunnanopettajakoulutuksesta paljon tietoa ja taitoa tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyen. Erityisesti tunnetaitojen oppimisesta koettiin olevan suuri hyöty elämässä ylipäätään. Vuorovaikutustaitojen harjoittelua taas kehuttiin suurien harjoitusmäärien ja selkeyden vuoksi. Koulutukseen toivottiin myös parannuksia taitojen tehokkaampaa opettamista silmällä pitäen. Liikuntapedagogit näkivät tunne- ja vuorovaikutustaitojen olevan tärkeää opettaa oppilaille. He kokivat, että opetus on nykyään puutteellista ja riittämätöntä. Opettajan työssä toimiessa liikuntapedagogit pitivät tärkeänä positiivisen ja kannustavan oppimisilmapiirin luomista.
first_indexed 2024-01-30T21:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4\u00e4ri\u00e4inen, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-30T07:26:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-30T07:26:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkoitus oli saada selville, miten vuosien 2019\u20132022 aikana valmistuneet liikuntapedagogit n\u00e4kiv\u00e4t ja kokivat tunne- ja vuorovaikutustaidot. Tutkimuksen teoriaosuudessa kerron, mit\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat. Kerron my\u00f6s niist\u00e4 vallitsevia k\u00e4sityksi\u00e4 ja malleja. Keskityn erityisesti Thomas Gordonin (2006) vuorovaikutusmalliin. T\u00e4m\u00e4 malli toimii pohjana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston liikunnanopettajakoulutuksen vuorovaikutuskursseilla. Kerron my\u00f6s, miten tunne- ja vuorovaikutustaidot n\u00e4kev\u00e4t liikuntapedagogiikan opinnoissa. \n\nToteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseni tieteenfilosofia pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen katsomukseen. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4ni toimi strukturoimaton eli avoin haastattelu. Haastattelin kuutta liikuntapedagogia, jotka olivat valmistuneet tutkimukseni kohteena olleen aikav\u00e4lin sis\u00e4ll\u00e4. Haastateltavista nelj\u00e4 oli miehi\u00e4, ja kaksi naisia. Tein haastattelut sek\u00e4 kasvotusten, ett\u00e4 et\u00e4yhteyden avulla. Nauhoitin haastattelut digitaalisesti, ja litteroin nauhoitetun tekstin sanatarkasti. Litteroitua teksti\u00e4 kertyi 70 sivua. Analysoin litteroidun aineiston teoriapohjaisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 liikuntapedagogit pitiv\u00e4t tunne- ja vuorovaikutustaitoja niin ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kuin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4nkin eritt\u00e4in suuressa arvossa. He saivat liikunnanopettajakoulutuksesta paljon tietoa ja taitoa tunne- ja vuorovaikutustaitoihin liittyen. Erityisesti tunnetaitojen oppimisesta koettiin olevan suuri hy\u00f6ty el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n. Vuorovaikutustaitojen harjoittelua taas kehuttiin suurien harjoitusm\u00e4\u00e4rien ja selkeyden vuoksi. Koulutukseen toivottiin my\u00f6s parannuksia taitojen tehokkaampaa opettamista silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en. Liikuntapedagogit n\u00e4kiv\u00e4t tunne- ja vuorovaikutustaitojen olevan t\u00e4rke\u00e4\u00e4 opettaa oppilaille. He kokivat, ett\u00e4 opetus on nyky\u00e4\u00e4n puutteellista ja riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4. Opettajan ty\u00f6ss\u00e4 toimiessa liikuntapedagogit pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 positiivisen ja kannustavan oppimisilmapiirin luomista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-30T07:26:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-30T07:26:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntapedagogit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Gordonin vuorovaikutusmalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"N\u00e4\u00e4 on ehk\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 t\u00e4rkeimpi\u00e4 taitoja mit\u00e4 on olemassa, ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n opettajan ty\u00f6ss\u00e4, vaan el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 muutenki.\" : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401301616", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93111
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca044523-3d13-43a2-81e4-638da737f6b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401301616.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kääriäinen, Sami "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista liikuntapedagogit Gordonin vuorovaikutusmalli liikunnanopettajakoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot vuorovaikutus tunnetaidot opettajankoulutus liikunnanopettajat
title "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_full "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_fullStr "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_full_unstemmed "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_short "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki."
title_sort nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa ei pelkästään opettajan työssä vaan elämässä muutenki 2019 2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne ja vuorovaikutustaidoista
title_sub 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
title_txtP "Nää on ehkä elämässä tärkeimpiä taitoja mitä on olemassa, ei pelkästään opettajan työssä, vaan elämässä muutenki." : 2019-2021 valmistuneiden liikuntapedagogien käsityksiä ja kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaidoista
topic liikuntapedagogit Gordonin vuorovaikutusmalli liikunnanopettajakoulutus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sosiaaliset taidot vuorovaikutus tunnetaidot opettajankoulutus liikunnanopettajat
topic_facet 502 Gordonin vuorovaikutusmalli Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunnanopettajakoulutus liikunnanopettajat liikuntapedagogit opettajankoulutus sosiaaliset taidot tunnetaidot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93111 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401301616
work_keys_str_mv AT kääriäinensami nääonehkäelämässätärkeimpiätaitojamitäonolemassaeipelkästäänopettajantyössävaanel