”No mutta ne on meijän salaisuuksia” lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten välinen yhteenkuuluvuus rakentuu perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekijöitä, jotka rakensivat yhteenkuuluvuutta lasten välille. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja oli me...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kastinen, Silja, Heikkilä, Sini
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93069
_version_ 1826225714445156352
author Kastinen, Silja Heikkilä, Sini
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kastinen, Silja Heikkilä, Sini Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kastinen, Silja Heikkilä, Sini Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kastinen, Silja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten välinen yhteenkuuluvuus rakentuu perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekijöitä, jotka rakensivat yhteenkuuluvuutta lasten välille. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja oli metodologiselta lähestymistavaltaan etnografinen. Tutkimusaineistoa kerättiin osana SchoolTrace-hanketta. Aineisto koostui kymmenestä havainnointipäivästä, kahdeksasta lasten haastattelusta sekä yhdestä luokanopettajan haastattelusta. Aineisto kerättiin koulun aloitusvaiheessa syksyllä 2023. Analyysitapana hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksista muodostui kaksi pääluokkaa: yhteenkuuluvuuden rakentuminen lasten keskinäisessä toiminnassa sekä yhteenkuuluvuuden rakentuminen aikuisen tukemassa toiminnassa, jotka kuvasivat lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentumista. Lasten välinen toiminta jaettiin kuuteen yläluokkaan: fyysinen läheisyys, huumori, leikki ja yhteinen toiminta, yhteinen kiinnostus, vertaisen huomioiminen sekä yhteinen historia. Aikuisten tukeen taas liitettiin kaksi yläluokkaa: opettajan organisoima toiminta ja aikuisen kannustus. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteenkuuluvuutta rakentavat useat eri tekijät, joita voidaan havaita lasten välisissä vertaissuhteissa sekä aikuisen tietoisessa tuessa. Vertaissuhteiden voidaan todeta olevan merkittävä osa yhteenkuuluvuuden rakentumista koulun aloituksessa. Lisäksi koulussa olevat aikuiset ovat suuressa roolissa lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentumisen tukemisessa sekä sen edistämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:53:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kastinen, Silja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-26T06:32:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-26T06:32:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93069", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lasten v\u00e4linen yhteenkuuluvuus rakentuu perusopetuksen ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 kiinnostuksen kohteena oli tarkastella tekij\u00f6it\u00e4, jotka rakensivat yhteenkuuluvuutta lasten v\u00e4lille.\nTutkimus toteutettiin laadullisena ja oli metodologiselta l\u00e4hestymistavaltaan etnografinen. Tutkimusaineistoa ker\u00e4ttiin osana SchoolTrace-hanketta. Aineisto koostui kymmenest\u00e4 havainnointip\u00e4iv\u00e4st\u00e4, kahdeksasta lasten haastattelusta sek\u00e4 yhdest\u00e4 luokanopettajan haastattelusta. Aineisto ker\u00e4ttiin koulun aloitusvaiheessa syksyll\u00e4 2023. Analyysitapana hy\u00f6dynnettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTutkimustuloksista muodostui kaksi p\u00e4\u00e4luokkaa: yhteenkuuluvuuden rakentuminen lasten keskin\u00e4isess\u00e4 toiminnassa sek\u00e4 yhteenkuuluvuuden rakentuminen aikuisen tukemassa toiminnassa, jotka kuvasivat lasten v\u00e4lisen yhteenkuuluvuuden rakentumista. Lasten v\u00e4linen toiminta jaettiin kuuteen yl\u00e4luokkaan: fyysinen l\u00e4heisyys, huumori, leikki ja yhteinen toiminta, yhteinen kiinnostus, vertaisen huomioiminen sek\u00e4 yhteinen historia. Aikuisten tukeen taas liitettiin kaksi yl\u00e4luokkaa: opettajan organisoima toiminta ja aikuisen kannustus. \nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 yhteenkuuluvuutta rakentavat useat eri tekij\u00e4t, joita voidaan havaita lasten v\u00e4lisiss\u00e4 vertaissuhteissa sek\u00e4 aikuisen tietoisessa tuessa. Vertaissuhteiden voidaan todeta olevan merkitt\u00e4v\u00e4 osa yhteenkuuluvuuden rakentumista koulun aloituksessa. Lis\u00e4ksi koulussa olevat aikuiset ovat suuressa roolissa lasten v\u00e4lisen yhteenkuuluvuuden rakentumisen tukemisessa sek\u00e4 sen edist\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-26T06:32:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-26T06:32:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun aloitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dNo mutta ne on meij\u00e4n salaisuuksia\u201d : lasten v\u00e4lisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401261557", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteenkuuluvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93069
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f1fdce98-8a0d-4b05-8904-303241e6d2b2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401261557.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kastinen, Silja Heikkilä, Sini ”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla koulun aloitus Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 vertaissuhteet lapset (ikäryhmät) yhteenkuuluvuus koululaiset
title ”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_full ”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_fullStr ”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla ”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_full_unstemmed ”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla ”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_short ”No mutta ne on meijän salaisuuksia”
title_sort no mutta ne on meijän salaisuuksia lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_sub lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
title_txtP ”No mutta ne on meijän salaisuuksia” : lasten välisen yhteenkuuluvuuden rakentuminen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
topic koulun aloitus Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 vertaissuhteet lapset (ikäryhmät) yhteenkuuluvuus koululaiset
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus koululaiset koulun aloitus lapset (ikäryhmät) vertaissuhteet yhteenkuuluvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93069 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401261557
work_keys_str_mv AT kastinensilja nomuttaneonmeijänsalaisuuksialastenvälisenyhteenkuuluvuudenrakentuminenperusopetuk