Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho”

Tutkimus tuottaa tietoa maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden ajatuksista koskien heidän elämäntilannettaan, tulevaisuuttaan ja asemaansa suomalaisessa yhteiskunnassa. Tätä koskevaa kyselyaineistoa tulkitaan kriittisen pedagogian teorialla, joka vastaa tieteenalatasolla käytännössä kr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toiviainen, Tanja
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Social Sciences and Philosophy, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93043
_version_ 1826225720325570560
author Toiviainen, Tanja
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toiviainen, Tanja Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toiviainen, Tanja Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toiviainen, Tanja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tuottaa tietoa maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden ajatuksista koskien heidän elämäntilannettaan, tulevaisuuttaan ja asemaansa suomalaisessa yhteiskunnassa. Tätä koskevaa kyselyaineistoa tulkitaan kriittisen pedagogian teorialla, joka vastaa tieteenalatasolla käytännössä kriittisen sosiaalityön ajattelua ja tutkimusta. Tutkimuksessa tutkimuskysymyksinä ovat: millaisia ajatuksia ja kokemuksia lähihoitajiksi opiskelevilla maahanmuuttotaustaisilla opiskelijoilla on elämäntilanteestaan, suomalaisesta yhteiskunnasta, maailmasta ja tulevaisuudestaan? Miten heidän ajatuksiaan voisi tulkita kriittisen pedagogiikan teorioilla? Kriittisen pedagogiikan mukaisesti opiskelijoiden on hyvä oppia kansalaisuustaitoja, kuten kritiikin ja toivon kieltä. Osallistujat (9) ovat osallistuneet Webropol-kyselyyn koulupäivän aikana syyskuussa 2023. Tutkimuksen keskiössä ovat opiskelijoiden tuottamat merkityksenannot ja ajatukset, joita tutkin aineistosta diskurssianalyysin avulla. Kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisesti tässä tutkimuksessa pyritään kuvaamaan ja ymmärtämään kohderyhmän jäsennyksiä, käsityksiä ja kokemus- ja merkitysmaailmaa. Metodologisena lähtökohtana hyödynnetään fenomenologis-hermeneuttista suuntausta. Tutkimus toteuttaa teoriasidonnaista lähestymistapaa, jota voidaan kutsua myös abduktiiviseksi päättelyksi. Tutkimustulokset osoittavat, että myös lähihoitajakoulutus, sosiaali- ja terveydenalan tutkinto, hyötyy yhteiskunnallisen ajattelun vahvistamisesta. Aineistosta voidaan tunnistaa kolme päädiskurssia: ”aktiivinen toimijuus”, ”kunnioitus” ja ”eettisyys”. Osallistujat voidaan nähdä freirelaisia askeleita ottavina yhteiskunnan moraalisina auttamistyön muutosagentteina, keille auttamistyö on yhteiskunnallinen teko ja yhteiskunnan toimivuutta ja terveellisyyttä edistävä vastuullinen asia. Koulutususko häivyttää puolestaan osallistujien intersektionaalisuuden kokemuksia. Erityisesti opiskelijoiden asemoitumista osaksi yhteiskuntaa ja siinä vaikuttamista voisi toivoa vahvistettavan laajemmin sekä koulutuspoliittisena näköalana että konkreettisena käytäntönä opetussuunnitelman päivittämisen myötä.
first_indexed 2024-01-25T21:01:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tiitinen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Matthies, Aila-Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toiviainen, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-25T07:01:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-25T07:01:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93043", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tuottaa tietoa maahanmuuttotaustaisten l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden ajatuksista koskien \nheid\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntilannettaan, tulevaisuuttaan ja asemaansa suomalaisessa yhteiskunnassa. T\u00e4t\u00e4 \nkoskevaa kyselyaineistoa tulkitaan kriittisen pedagogian teorialla, joka vastaa tieteenalatasolla \nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 kriittisen sosiaality\u00f6n ajattelua ja tutkimusta. Tutkimuksessa \ntutkimuskysymyksin\u00e4 ovat: millaisia ajatuksia ja kokemuksia l\u00e4hihoitajiksi opiskelevilla \nmaahanmuuttotaustaisilla opiskelijoilla on el\u00e4m\u00e4ntilanteestaan, suomalaisesta yhteiskunnasta, \nmaailmasta ja tulevaisuudestaan? Miten heid\u00e4n ajatuksiaan voisi tulkita kriittisen pedagogiikan \nteorioilla? Kriittisen pedagogiikan mukaisesti opiskelijoiden on hyv\u00e4 oppia kansalaisuustaitoja,\nkuten kritiikin ja toivon kielt\u00e4.\n Osallistujat (9) ovat osallistuneet Webropol-kyselyyn koulup\u00e4iv\u00e4n aikana syyskuussa 2023. \nTutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 ovat opiskelijoiden tuottamat merkityksenannot ja ajatukset, joita tutkin \naineistosta diskurssianalyysin avulla. Kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisesti t\u00e4ss\u00e4 \ntutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n kuvaamaan ja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kohderyhm\u00e4n j\u00e4sennyksi\u00e4, k\u00e4sityksi\u00e4 ja \nkokemus- ja merkitysmaailmaa. Metodologisena l\u00e4ht\u00f6kohtana hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n fenomenologis-hermeneuttista suuntausta. Tutkimus toteuttaa teoriasidonnaista l\u00e4hestymistapaa, jota voidaan \nkutsua my\u00f6s abduktiiviseksi p\u00e4\u00e4ttelyksi.\n Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 my\u00f6s l\u00e4hihoitajakoulutus, sosiaali- ja terveydenalan \ntutkinto, hy\u00f6tyy yhteiskunnallisen ajattelun vahvistamisesta. Aineistosta voidaan tunnistaa\nkolme p\u00e4\u00e4diskurssia: \u201daktiivinen toimijuus\u201d, \u201dkunnioitus\u201d ja \u201deettisyys\u201d. Osallistujat voidaan \nn\u00e4hd\u00e4 freirelaisia askeleita ottavina yhteiskunnan moraalisina auttamisty\u00f6n muutosagentteina, \nkeille auttamisty\u00f6 on yhteiskunnallinen teko ja yhteiskunnan toimivuutta ja terveellisyytt\u00e4 \nedist\u00e4v\u00e4 vastuullinen asia. Koulutususko h\u00e4ivytt\u00e4\u00e4 puolestaan osallistujien\nintersektionaalisuuden kokemuksia. Erityisesti opiskelijoiden asemoitumista osaksi \nyhteiskuntaa ja siin\u00e4 vaikuttamista voisi toivoa vahvistettavan laajemmin sek\u00e4 \nkoulutuspoliittisena n\u00e4k\u00f6alana ett\u00e4 konkreettisena k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6n\u00e4 opetussuunnitelman \np\u00e4ivitt\u00e4misen my\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-25T07:01:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-25T07:01:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksiss\u00e4 : \u201dYhteiskunnan j\u00e4senin\u00e4 olemme kuin yksi ja sama keho\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401251531", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hihoitajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93043
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d3e09ce7-3098-4578-9f53-d717ad04894e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401251531.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toiviainen, Tanja Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä : ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho” Social Work Sosiaalityö 210 maahanmuuttajatausta sosiaalityö lähihoitajat diskurssi kriittinen pedagogiikka opiskelijat koulutus
title Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä : ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho”
title_full Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä : ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho”
title_fullStr Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä : ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho” Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä : ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho”
title_full_unstemmed Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä : ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho” Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä : ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho”
title_short Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä
title_sort kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho
title_sub ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho”
title_txtP Kritiikin ja toivon kieli maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden näkemyksissä : ”Yhteiskunnan jäseninä olemme kuin yksi ja sama keho”
topic Social Work Sosiaalityö 210 maahanmuuttajatausta sosiaalityö lähihoitajat diskurssi kriittinen pedagogiikka opiskelijat koulutus
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö diskurssi koulutus kriittinen pedagogiikka lähihoitajat maahanmuuttajatausta opiskelijat sosiaalityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93043 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401251531
work_keys_str_mv AT toiviainentanja kritiikinjatoivonkielimaahanmuuttotaustaistenlähihoitajaopiskelijoidennäkemyksis