Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa

Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan osaksi leikkiä, joka on lapsille luontainen tapa oppia. Tutkielma toteutett...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kivelä, Vilja, Malmström, Sandra
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92980
_version_ 1826225802383982592
author Kivelä, Vilja Malmström, Sandra
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kivelä, Vilja Malmström, Sandra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kivelä, Vilja Malmström, Sandra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kivelä, Vilja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan osaksi leikkiä, joka on lapsille luontainen tapa oppia. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä hyödynsimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistomme koostui VUOKKO-pitkittäistutkimuksen videoaineistosta, josta valikoimme yhteensä 11 videota, jotka sisälsivät erilaisia kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisiä leikkitilanteita. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 14 kasvattajaa ja 58 lasta, kahdeksasta varhaiskasvatusyksiköstä. Tutkimuksessa selvisi, että kasvattajien ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa leikissä ilmenee matematiikkaa. Kasvattajat toivat matematiikan osaksi leikkiä ja aineistossa ilmeni runsaasti erilaisia matemaattisiin taitoihin liittyviä ilmauksia. Kasvattajien välillä oli kuitenkin eroavaisuuksia matematiikan käyttämisessä ja välillä matematiikalle otollisia tilanteita ei hyödynnetty. Myös eri leikkien välillä oli eroavaisuuksia, miten paljon matematiikkaa ilmeni. Rakenteluleikissä matematiikkaa ilmeni vähiten ja lautapeleissä eniten. Tulosten avulla saatiin tietoa matematiikan hyödyntämisestä leikissä ja saadun tiedon myötä voidaan kehittää matematiikan opetusta ja varhaiskasvatuksen koulutusohjelmia.
first_indexed 2024-01-23T21:00:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Parviainen, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivel\u00e4, Vilja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Malmstr\u00f6m, Sandra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-23T12:12:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-23T12:12:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92980", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemist\u00e4 kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan osaksi leikki\u00e4, joka on lapsille luontainen tapa oppia. \nTutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynsimme teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineistomme koostui VUOKKO-pitkitt\u00e4istutkimuksen videoaineistosta, josta valikoimme yhteens\u00e4 11 videota, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t erilaisia kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten v\u00e4lisi\u00e4 leikkitilanteita. Tutkimuksessa oli mukana yhteens\u00e4 14 kasvattajaa ja 58 lasta, kahdeksasta varhaiskasvatusyksik\u00f6st\u00e4. \nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kasvattajien ja lasten v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa leikiss\u00e4 ilmenee matematiikkaa. Kasvattajat toivat matematiikan osaksi leikki\u00e4 ja aineistossa ilmeni runsaasti erilaisia matemaattisiin taitoihin liittyvi\u00e4 ilmauksia. Kasvattajien v\u00e4lill\u00e4 oli kuitenkin eroavaisuuksia matematiikan k\u00e4ytt\u00e4misess\u00e4 ja v\u00e4lill\u00e4 matematiikalle otollisia tilanteita ei hy\u00f6dynnetty. My\u00f6s eri leikkien v\u00e4lill\u00e4 oli eroavaisuuksia, miten paljon matematiikkaa ilmeni. Rakenteluleikiss\u00e4 matematiikkaa ilmeni v\u00e4hiten ja lautapeleiss\u00e4 eniten. Tulosten avulla saatiin tietoa matematiikan hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 leikiss\u00e4 ja saadun tiedon my\u00f6t\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 matematiikan opetusta ja varhaiskasvatuksen koulutusohjelmia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-01-23T12:12:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-23T12:12:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiset matemaattiset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401231471", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvattajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92980
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54c06ccc-3e53-4843-b838-c83c1d1637de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401231471.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivelä, Vilja Malmström, Sandra Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa varhaiset matemaattiset taidot leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus matematiikka vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) leikkiminen päiväkodit matemaattiset taidot lapsen kehitys kasvattajat oppiminen
title Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
title_full Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
title_fullStr Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
title_full_unstemmed Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
title_short Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
title_sort matematiikka kasvattajien ja 5 vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
title_txtP Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
topic varhaiset matemaattiset taidot leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus matematiikka vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) leikkiminen päiväkodit matemaattiset taidot lapsen kehitys kasvattajat oppiminen
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kasvattajat lapsen kehitys lapset (ikäryhmät) leikki leikkiminen matemaattiset taidot matematiikka oppiminen päiväkodit varhaiset matemaattiset taidot varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92980 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401231471
work_keys_str_mv AT kivelävilja matematiikkakasvattajienja5vuotiaidenlastenvälisessävuorovaikutuksessavarhaiskasvatu