Summary: | Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan osaksi leikkiä, joka on lapsille luontainen tapa oppia.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä hyödynsimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistomme koostui VUOKKO-pitkittäistutkimuksen videoaineistosta, josta valikoimme yhteensä 11 videota, jotka sisälsivät erilaisia kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisiä leikkitilanteita. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 14 kasvattajaa ja 58 lasta, kahdeksasta varhaiskasvatusyksiköstä.
Tutkimuksessa selvisi, että kasvattajien ja lasten välisessä vuorovaikutuksessa leikissä ilmenee matematiikkaa. Kasvattajat toivat matematiikan osaksi leikkiä ja aineistossa ilmeni runsaasti erilaisia matemaattisiin taitoihin liittyviä ilmauksia. Kasvattajien välillä oli kuitenkin eroavaisuuksia matematiikan käyttämisessä ja välillä matematiikalle otollisia tilanteita ei hyödynnetty. Myös eri leikkien välillä oli eroavaisuuksia, miten paljon matematiikkaa ilmeni. Rakenteluleikissä matematiikkaa ilmeni vähiten ja lautapeleissä eniten. Tulosten avulla saatiin tietoa matematiikan hyödyntämisestä leikissä ja saadun tiedon myötä voidaan kehittää matematiikan opetusta ja varhaiskasvatuksen koulutusohjelmia.
|