Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa

Tämän kehittämistutkimuksen tavoitteena oli kehittää sosionomikoulutuksen tuottamaa digi- ja teknologiaosaamista vastaamaan tulevaisuuden sosiaalialan osaamistarpeisiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittämistutkimuksen menetelmin tuottaa ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Keskikuru, Sanna, Jaronen, Marja
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92947
_version_ 1828193045905932288
author Keskikuru, Sanna Jaronen, Marja
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Keskikuru, Sanna Jaronen, Marja Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Keskikuru, Sanna Jaronen, Marja Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Keskikuru, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän kehittämistutkimuksen tavoitteena oli kehittää sosionomikoulutuksen tuottamaa digi- ja teknologiaosaamista vastaamaan tulevaisuuden sosiaalialan osaamistarpeisiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittämistutkimuksen menetelmin tuottaa ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, johon kuului teoreettinen ongelma-analyysi ja empiirinen ongelma-analyysi. Empiirinen ongelma-analyysi piti sisällään kolme kehittämisvaihetta. Kehittämisvaiheessa 1 toteutettiin teemahaastattelut, kehittämisvaiheessa 2 ABC Oppimisen muotoilu -menetelmää hyödyntäen testattiin kahdella eri toteutuksella digi- ja teknologiaosaamisen sisältöjä osana Varhaiskasvatus ja päivähoito -opintojaksoa. Kehittämisvaiheessa 3 toteutettiin opettajien työpaja, jossa sosionomikoulutuksen opettajia osallistettiin opetussuunnitelman kehittämiseen. Kehittämistutkimuksen tuloksena tuotettiin ehdotus sosionomikoulutukseen digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä. Tämän tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa sosionomin työssä tarvittavasta digi- ja teknologiaosaamisesta sekä suunniteltiin ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä. Tutkimuksen tulosten perusteella keskeiset digi- ja teknologiaosaamiset ovat tiedonarviointiosaaminen (tietoturva, tietosuoja, tiedonhakutaidot, tiedon oikeellisuuden arviointi ja valinta eri-ikäisille asiakasryhmille), kommunikaatio-osaaminen (asiakkaiden ja sidosryhmien välinen saavutettava viestintä), sovellusten ja teknologioiden hyödyntämisosaaminen (arkipäivän digitaaliset taidot, eri-ikäisten asiakkaiden kanssa työskentelyyn liittyvien sovellusten ja teknologioiden hallinta), ohjausosaaminen (laitteiden ja medioiden hyödyntämisosaaminen) ja itsensä kehittämis- osaaminen (kiinnostus itsensä kehittämiseen, positiivinen suhtautuminen digitaalisia välineitä ja teknologioita kohtaan). Osaamisia vahvistavat sisällöt ovat: eri teknologiat ja niiden hallinta, videot ja niiden tekeminen, saavutettavan sisällön ja materiaalin tuottaminen, yksilö- ja ryhmän ohjaaminen verkossa, ammatillinen verkkovuorovaikutus eri kanavissa, am-matillinen kirjaaminen, eri teknologiat eri-ikäisten asiakkaiden näkökulmasta ja ammatillinen verkkoviestintä sosiaalisen median alustoilla. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään digi- ja teknologiaosaamiseen liittyvää tutkimusta opetussuunnitelmiin liittyen ja toisaalta seurantatutkimusta digi- ja teknologiataitojen kehittymisestä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keskikuru, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaronen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-22T06:28:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-22T06:28:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92947", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kehitt\u00e4mistutkimuksen tavoitteena oli kehitt\u00e4\u00e4 sosionomikoulutuksen tuottamaa digi- ja teknologiaosaamista vastaamaan tulevaisuuden sosiaalialan osaamistarpeisiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehitt\u00e4mistutkimuksen menetelmin tuottaa ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja teknologiaosaamisista ja niit\u00e4 vahvistavista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. \n\nTutkimus toteutettiin kehitt\u00e4mistutkimuksena, johon kuului teoreettinen ongelma-analyysi ja empiirinen ongelma-analyysi. Empiirinen ongelma-analyysi piti sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kolme kehitt\u00e4misvaihetta. Kehitt\u00e4misvaiheessa 1 toteutettiin teemahaastattelut, kehitt\u00e4misvaiheessa 2 ABC Oppimisen muotoilu -menetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en testattiin kahdella eri toteutuksella digi- ja teknologiaosaamisen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 osana Varhaiskasvatus ja p\u00e4iv\u00e4hoito -opintojaksoa. Kehitt\u00e4misvaiheessa 3 toteutettiin opettajien ty\u00f6paja, jossa sosionomikoulutuksen opettajia osallistettiin opetussuunnitelman kehitt\u00e4miseen. Kehitt\u00e4mistutkimuksen tuloksena tuotettiin ehdotus sosionomikoulutukseen digi- ja teknologiaosaamisista ja niit\u00e4 vahvistavista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa sosionomin ty\u00f6ss\u00e4 tarvittavasta digi- ja teknologiaosaamisesta sek\u00e4 suunniteltiin ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja teknologiaosaamisista ja niit\u00e4 vahvistavista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. Tutkimuksen tulosten perusteella keskeiset digi- ja teknologiaosaamiset ovat tiedonarviointiosaaminen (tietoturva, tietosuoja, tiedonhakutaidot, tiedon oikeellisuuden arviointi ja valinta eri-ik\u00e4isille asiakasryhmille), \nkommunikaatio-osaaminen (asiakkaiden ja sidosryhmien v\u00e4linen saavutettava viestint\u00e4), sovellusten ja teknologioiden hy\u00f6dynt\u00e4misosaaminen (arkip\u00e4iv\u00e4n digitaaliset taidot, eri-ik\u00e4isten asiakkaiden kanssa ty\u00f6skentelyyn liittyvien sovellusten ja teknologioiden hallinta), ohjausosaaminen (laitteiden ja medioiden hy\u00f6dynt\u00e4misosaaminen) ja itsens\u00e4 kehitt\u00e4mis-\nosaaminen (kiinnostus itsens\u00e4 kehitt\u00e4miseen, positiivinen suhtautuminen digitaalisia v\u00e4lineit\u00e4 ja teknologioita kohtaan). Osaamisia vahvistavat sis\u00e4ll\u00f6t ovat: eri teknologiat ja niiden hallinta, videot ja niiden tekeminen, saavutettavan sis\u00e4ll\u00f6n ja materiaalin tuottaminen, yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4n ohjaaminen verkossa, ammatillinen verkkovuorovaikutus eri kanavissa, am-matillinen kirjaaminen, eri teknologiat eri-ik\u00e4isten asiakkaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta ja ammatillinen verkkoviestint\u00e4 sosiaalisen median alustoilla. Jatkotutkimusehdotuksena esitet\u00e4\u00e4n digi- ja teknologiaosaamiseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta opetussuunnitelmiin liittyen ja toisaalta seurantatutkimusta digi- ja teknologiataitojen kehittymisest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-22T06:28:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-22T06:28:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologinen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosionomikoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401221440", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Educational Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92947
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:01Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1df9f4e3-91a1-42ec-a09b-858d5281d6f1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401221440.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keskikuru, Sanna Jaronen, Marja Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa teknologinen osaaminen sosionomikoulutus Educational Technology Koulutusteknologia 601 digitaaliset taidot opetussuunnitelmat osaaminen ammattikorkeakoulut sosiaaliala teknologia kehittämistutkimus digitalisaatio ohjaus (neuvonta ja opastus)
title Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa
title_full Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa
title_fullStr Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa
title_full_unstemmed Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa
title_short Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa
title_sort digi ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa
title_txtP Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa
topic teknologinen osaaminen sosionomikoulutus Educational Technology Koulutusteknologia 601 digitaaliset taidot opetussuunnitelmat osaaminen ammattikorkeakoulut sosiaaliala teknologia kehittämistutkimus digitalisaatio ohjaus (neuvonta ja opastus)
topic_facet 601 Educational Technology Koulutusteknologia ammattikorkeakoulut digitaaliset taidot digitalisaatio kehittämistutkimus ohjaus (neuvonta ja opastus) opetussuunnitelmat osaaminen sosiaaliala sosionomikoulutus teknologia teknologinen osaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92947 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401221440
work_keys_str_mv AT keskikurusanna digijateknologiaosaamisenvahvistaminensosionomikoulutuksessa