Digi- ja teknologiaosaamisen vahvistaminen sosionomikoulutuksessa

Tämän kehittämistutkimuksen tavoitteena oli kehittää sosionomikoulutuksen tuottamaa digi- ja teknologiaosaamista vastaamaan tulevaisuuden sosiaalialan osaamistarpeisiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittämistutkimuksen menetelmin tuottaa ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Keskikuru, Sanna, Jaronen, Marja
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92947
Description
Summary:Tämän kehittämistutkimuksen tavoitteena oli kehittää sosionomikoulutuksen tuottamaa digi- ja teknologiaosaamista vastaamaan tulevaisuuden sosiaalialan osaamistarpeisiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittämistutkimuksen menetelmin tuottaa ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, johon kuului teoreettinen ongelma-analyysi ja empiirinen ongelma-analyysi. Empiirinen ongelma-analyysi piti sisällään kolme kehittämisvaihetta. Kehittämisvaiheessa 1 toteutettiin teemahaastattelut, kehittämisvaiheessa 2 ABC Oppimisen muotoilu -menetelmää hyödyntäen testattiin kahdella eri toteutuksella digi- ja teknologiaosaamisen sisältöjä osana Varhaiskasvatus ja päivähoito -opintojaksoa. Kehittämisvaiheessa 3 toteutettiin opettajien työpaja, jossa sosionomikoulutuksen opettajia osallistettiin opetussuunnitelman kehittämiseen. Kehittämistutkimuksen tuloksena tuotettiin ehdotus sosionomikoulutukseen digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä. Tämän tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa sosionomin työssä tarvittavasta digi- ja teknologiaosaamisesta sekä suunniteltiin ehdotus sosionomikoulutuksen opetussuunnitelmaan digi- ja teknologiaosaamisista ja niitä vahvistavista sisällöistä. Tutkimuksen tulosten perusteella keskeiset digi- ja teknologiaosaamiset ovat tiedonarviointiosaaminen (tietoturva, tietosuoja, tiedonhakutaidot, tiedon oikeellisuuden arviointi ja valinta eri-ikäisille asiakasryhmille), kommunikaatio-osaaminen (asiakkaiden ja sidosryhmien välinen saavutettava viestintä), sovellusten ja teknologioiden hyödyntämisosaaminen (arkipäivän digitaaliset taidot, eri-ikäisten asiakkaiden kanssa työskentelyyn liittyvien sovellusten ja teknologioiden hallinta), ohjausosaaminen (laitteiden ja medioiden hyödyntämisosaaminen) ja itsensä kehittämis- osaaminen (kiinnostus itsensä kehittämiseen, positiivinen suhtautuminen digitaalisia välineitä ja teknologioita kohtaan). Osaamisia vahvistavat sisällöt ovat: eri teknologiat ja niiden hallinta, videot ja niiden tekeminen, saavutettavan sisällön ja materiaalin tuottaminen, yksilö- ja ryhmän ohjaaminen verkossa, ammatillinen verkkovuorovaikutus eri kanavissa, am-matillinen kirjaaminen, eri teknologiat eri-ikäisten asiakkaiden näkökulmasta ja ammatillinen verkkoviestintä sosiaalisen median alustoilla. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään digi- ja teknologiaosaamiseen liittyvää tutkimusta opetussuunnitelmiin liittyen ja toisaalta seurantatutkimusta digi- ja teknologiataitojen kehittymisestä.