Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa

Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee lihantuottajien vastuullisuusviestinnän roolia nuorten aikuisten ostopäätöksenteossa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miten vastuullisuusviestintä vaikuttaa konkreettisesti ostokäyttäytymiseen lihatuotteiden osin. Lisäksi tutkimuksessa selvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ryyppö, Aleksi
Other Authors: School of Business and Economics, Kauppakorkeakoulu, Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92875
_version_ 1826225722411188224
author Ryyppö, Aleksi
author2 School of Business and Economics Kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ryyppö, Aleksi School of Business and Economics Kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ryyppö, Aleksi School of Business and Economics Kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ryyppö, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee lihantuottajien vastuullisuusviestinnän roolia nuorten aikuisten ostopäätöksenteossa. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miten vastuullisuusviestintä vaikuttaa konkreettisesti ostokäyttäytymiseen lihatuotteiden osin. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, missä kanavissa ja ostoprosessin vaiheissa kuluttaja kohtaa tätä viestintää. Lihatuotteiden vastuullisuusomaisuuksien arvostusta suhteessa perinteisiin ominaisuuksiin arvioidaan myös. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta hyödyntäen ja aineistonkeruussa käytettiin puolistrukturoituja yksilöteemahaastatteluja. Haastateltavat koostuivat kahdeksasta lihatuotteita säännöllisesti kuluttavista 24–28-vuotiaista mies- ja naishaastateltavista. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin teema-analyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lihantuottajien vastuullisuusviestinnän vaikutus nuorten kuluttajien ostopäätöksentekoon on hyvin rajallinen. Kotimaisuus ja eläinten hyvinvointi olivat ainoat vastuullisuusulottuvuudet, joilla todettiin olevan konkreettista vaikutusta ostopäätöksessä. Lihatuotetta valitaan harvoin pelkkien vastuullisuustekijöiden perusteella ja ne näyttäytyvätkin joillekin kuluttajille vain hyvänä lisänä. Naispuoleiset kuluttajat tuntuvat kuitenkin arvostavan vastuullisuutta enemmän ja olevan myös halukkaampia maksamaan siitä. Nuorilta kuluttajilta löytyy riittävä tuntemus vastuullisuusasioista ja heillä on positiivinen asennoituminen yritysten vastuullisuustoimiin. Lisäksi he osoittavat merkkejä vastuullisuuden huomioon ottamisesta varsinkin ympäristöhuolen muodossa, mutta siitä huolimatta asenteiden ja käyttäytymisen välillä on aiemmissakin vastuullisuustutkimuksissa tunnistettu kuilu, jota hyvä tulotasokaan ei täysin tasoita. Lihatuottajien vastuullisuusviestinnän tehostamiseksi huomattiin, että sosiaalisen median tehokkaampi hyödyntäminen voisi johtaa nuorempien kuluttajien huomattavasti parempaan tavoittamiseen ja täten mahdollistaa jopa kilpailuedun.
first_indexed 2024-01-18T21:01:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ryypp\u00f6, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-18T08:21:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-18T08:21:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92875", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma k\u00e4sittelee lihantuottajien vastuullisuusviestinn\u00e4n roolia nuorten aikuisten ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa. Tutkimuksen tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten vastuullisuusviestint\u00e4 vaikuttaa konkreettisesti ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen lihatuotteiden osin. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, miss\u00e4 kanavissa ja ostoprosessin vaiheissa kuluttaja kohtaa t\u00e4t\u00e4 viestint\u00e4\u00e4. Lihatuotteiden vastuullisuusomaisuuksien arvostusta suhteessa perinteisiin ominaisuuksiin arvioidaan my\u00f6s. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta hy\u00f6dynt\u00e4en ja aineistonkeruussa k\u00e4ytettiin puolistrukturoituja yksil\u00f6teemahaastatteluja. Haastateltavat koostuivat kahdeksasta lihatuotteita s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti kuluttavista 24\u201328-vuotiaista mies- ja naishaastateltavista. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin teema-analyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lihantuottajien vastuullisuusviestinn\u00e4n vaikutus nuorten kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon on hyvin rajallinen. Kotimaisuus ja el\u00e4inten hyvinvointi olivat ainoat vastuullisuusulottuvuudet, joilla todettiin olevan konkreettista vaikutusta ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksess\u00e4. Lihatuotetta valitaan harvoin pelkkien vastuullisuustekij\u00f6iden perusteella ja ne n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4tkin joillekin kuluttajille vain hyv\u00e4n\u00e4 lis\u00e4n\u00e4. Naispuoleiset kuluttajat tuntuvat kuitenkin arvostavan vastuullisuutta enemm\u00e4n ja olevan my\u00f6s halukkaampia maksamaan siit\u00e4. Nuorilta kuluttajilta l\u00f6ytyy riitt\u00e4v\u00e4 tuntemus vastuullisuusasioista ja heill\u00e4 on positiivinen asennoituminen yritysten vastuullisuustoimiin. Lis\u00e4ksi he osoittavat merkkej\u00e4 vastuullisuuden huomioon ottamisesta varsinkin ymp\u00e4rist\u00f6huolen muodossa, mutta siit\u00e4 huolimatta asenteiden ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4lill\u00e4 on aiemmissakin vastuullisuustutkimuksissa tunnistettu kuilu, jota hyv\u00e4 tulotasokaan ei t\u00e4ysin tasoita. Lihatuottajien vastuullisuusviestinn\u00e4n tehostamiseksi huomattiin, ett\u00e4 sosiaalisen median tehokkaampi hy\u00f6dynt\u00e4minen voisi johtaa nuorempien kuluttajien huomattavasti parempaan tavoittamiseen ja t\u00e4ten mahdollistaa jopa kilpailuedun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-01-18T08:21:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-18T08:21:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastuullisuusviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lihantuottajien vastuullisuusviestinn\u00e4n merkitys nuorten kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401181371", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lihantuotanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92875
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5879d483-316d-46de-9624-4a25f78e3386\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401181371.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ryyppö, Aleksi Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa vastuullisuusviestintä Marketing Markkinointi 20423 lihantuotanto kuluttajat vastuullisuus kuluttajakäyttäytyminen markkinointi ostokäyttäytyminen
title Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa
title_full Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa
title_fullStr Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa
title_full_unstemmed Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa
title_short Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa
title_sort lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa
title_txtP Lihantuottajien vastuullisuusviestinnän merkitys nuorten kuluttajien ostopäätöksenteossa
topic vastuullisuusviestintä Marketing Markkinointi 20423 lihantuotanto kuluttajat vastuullisuus kuluttajakäyttäytyminen markkinointi ostokäyttäytyminen
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat lihantuotanto markkinointi ostokäyttäytyminen vastuullisuus vastuullisuusviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92875 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401181371
work_keys_str_mv AT ryyppöaleksi lihantuottajienvastuullisuusviestinnänmerkitysnuortenkuluttajienostopäätöksenteossa