Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta

Yläkoululaisten tarvitsemasta ja saamasta tuesta matematiikan oppimiseensa ei ole laadullisin menetelmin kerättyä tietoa. Tilastotietoa tehostetun ja erityisen tuen määrästä vuosittain suomalaisessa peruskoulussa sen sijaan on. Tutkimukseni pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten matematiikan aineenope...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kailio, Lilli
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92874
_version_ 1826225718084763648
author Kailio, Lilli
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kailio, Lilli Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kailio, Lilli Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kailio, Lilli
datasource_str_mv jyx
description Yläkoululaisten tarvitsemasta ja saamasta tuesta matematiikan oppimiseensa ei ole laadullisin menetelmin kerättyä tietoa. Tilastotietoa tehostetun ja erityisen tuen määrästä vuosittain suomalaisessa peruskoulussa sen sijaan on. Tutkimukseni pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten matematiikan aineenopettajat näkevät oman roolinsa tuen antajina ja miten aineenopettajan ja erityisopettajan antama tuki heidän kokemustensa mukaan eroaa toisistaan. Tutkimukseni on fenomenografinen. Aineisto koostuu neljän matematiikan aineenopettajan litteroidusta haastattelusta. Litteroinnin ja aineistoon tutustumisen jälkeen pyrin tunnistamaan sekä kuvaamaan aineistosta nousevia käsityksiä tai kokemuksia haastattelemieni aineenopettajien ilmaisemien merkitysten valossa. Aineistosta muodostui kuusi kategoriaa, jotka kuvaavat yläkoululaisten tarvitsemaa ja saamaa tukea matematiikan oppimisessa aineenopettajien kokemana. Nämä kategoriat ovat “Jos ei motivoi, niin ei motivoi”, “Matematiikkaa oppii vaan tekemällä, ei lukemalla”, “Hei, hyvin osasit!”, “On tullut paljon enemmän työrauhaongelmia”, “Sehän on mun työtä et opetan!” ja “Jos erityisopettajia olis enemmän, olis niille työtä kyllä kaikille”. Tulosten perusteella tuen tarpeen syitä voivat olla oppimisvaikeudet, kuten lukivaikeus, hahmottamisen haasteet ja ongelmat toiminnanohjauksessa, mutta suurimpana tekijänä aineenopettajat pitivät motivaatioon liittyviä syitä. Näin myös aineenopettajan rooli tuen antajana muodostui erilaisista metodeista, joilla tukea, herätellä ja ylläpitää oppilaan motivaatiota. Erityisopettaja nähtiin oppitunneilla toisena aikuisena, rauhallisemman työtilan tarjoajana, sekä lisäresurssina kun oppilaalle piti tarjota tukea aikapaineisessa koetilanteessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakkarainen, Airi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kailio, Lilli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-18T08:20:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-18T08:20:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92874", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yl\u00e4koululaisten tarvitsemasta ja saamasta tuesta matematiikan oppimiseensa ei ole laadullisin menetelmin ker\u00e4tty\u00e4 tietoa. Tilastotietoa tehostetun ja erityisen tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 vuosittain suomalaisessa peruskoulussa sen sijaan on. Tutkimukseni pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten matematiikan aineenopettajat n\u00e4kev\u00e4t oman roolinsa tuen antajina ja miten aineenopettajan ja erityisopettajan antama tuki heid\u00e4n kokemustensa mukaan eroaa toisistaan. \n\nTutkimukseni on fenomenografinen. Aineisto koostuu nelj\u00e4n matematiikan aineenopettajan litteroidusta haastattelusta. Litteroinnin ja aineistoon tutustumisen j\u00e4lkeen pyrin tunnistamaan sek\u00e4 kuvaamaan aineistosta nousevia k\u00e4sityksi\u00e4 tai kokemuksia haastattelemieni aineenopettajien ilmaisemien merkitysten valossa. Aineistosta muodostui kuusi kategoriaa, jotka kuvaavat yl\u00e4koululaisten tarvitsemaa ja saamaa tukea matematiikan oppimisessa aineenopettajien kokemana. N\u00e4m\u00e4 kategoriat ovat \u201cJos ei motivoi, niin ei motivoi\u201d, \u201cMatematiikkaa oppii vaan tekem\u00e4ll\u00e4, ei lukemalla\u201d, \u201cHei, hyvin osasit!\u201d, \u201cOn tullut paljon enemm\u00e4n ty\u00f6rauhaongelmia\u201d, \u201cSeh\u00e4n on mun ty\u00f6t\u00e4 et opetan!\u201d ja \u201cJos erityisopettajia olis enemm\u00e4n, olis niille ty\u00f6t\u00e4 kyll\u00e4 kaikille\u201d. \n\nTulosten perusteella tuen tarpeen syit\u00e4 voivat olla oppimisvaikeudet, kuten lukivaikeus, hahmottamisen haasteet ja ongelmat toiminnanohjauksessa, mutta suurimpana tekij\u00e4n\u00e4 aineenopettajat pitiv\u00e4t motivaatioon liittyvi\u00e4 syit\u00e4. N\u00e4in my\u00f6s aineenopettajan rooli tuen antajana muodostui erilaisista metodeista, joilla tukea, her\u00e4tell\u00e4 ja yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 oppilaan motivaatiota. Erityisopettaja n\u00e4htiin oppitunneilla toisena aikuisena, rauhallisemman ty\u00f6tilan tarjoajana, sek\u00e4 lis\u00e4resurssina kun oppilaalle piti tarjota tukea aikapaineisessa koetilanteessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-01-18T08:20:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-18T08:20:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millaista tukea yl\u00e4koulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 tuesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401181370", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92874
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4c47c41-331e-43fa-8853-3ec98ecade8a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401181370.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kailio, Lilli Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta tuki matematiikan oppiminen Special Education Erityispedagogiikka 101 yleisopetus fenomenografia matematiikka yläkoulu oppilaat erityisopetus oppiminen
title Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
title_full Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
title_fullStr Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
title_full_unstemmed Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
title_short Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen?
title_sort millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
title_sub matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
title_txtP Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
topic tuki matematiikan oppiminen Special Education Erityispedagogiikka 101 yleisopetus fenomenografia matematiikka yläkoulu oppilaat erityisopetus oppiminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus fenomenografia matematiikan oppiminen matematiikka oppilaat oppiminen tuki yleisopetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92874 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401181370
work_keys_str_mv AT kailiolilli millaistatukeayläkoulunoppilaatsaavatjatarvitsevatmatematiikanoppimiseenmatematiikan