Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna

Oppimisenhallintajärjestelmät ovat nykyajan opiskelijoille olennaisia työkaluja. Tässä pro gradussa perehdytään niiden hyväksymiseen ja niihin liittyviin asenteisiin Jyväskylän ylopistossa käytettävien TIM- ja Moodle-järjestelmien kontekstissa Technology Acceptance Model -mallin (TAM-malli) avulla j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liedes, Juho
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92843
_version_ 1828193028037148672
author Liedes, Juho
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Liedes, Juho Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Liedes, Juho Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Liedes, Juho
datasource_str_mv jyx
description Oppimisenhallintajärjestelmät ovat nykyajan opiskelijoille olennaisia työkaluja. Tässä pro gradussa perehdytään niiden hyväksymiseen ja niihin liittyviin asenteisiin Jyväskylän ylopistossa käytettävien TIM- ja Moodle-järjestelmien kontekstissa Technology Acceptance Model -mallin (TAM-malli) avulla ja aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Teoriatausta eli aiempi tutkimuskirjallisuus sisältää tarkempaa tietoa TAM-mallista: se koostuu neljästä peruspilarista, jotka liittyvät muun muassa käyttäjän asenteeseen ja järjestelmän käyttökokemukseen. TAM-malli sai alkunsa vuonna 1985 ja sitä on päivitetty useamman kerran, viimeksi 2000-luvun alussa. Teoriataustaksi valitut aiemmat tutkimukset käsittelevät esimerkiksi sosiaaliseen median opetuskäyttöön ja oppimisenhallintajärjestelmiin liittyviä asenteita TAM-mallin avulla: niiden perusteella voi sanoa, että TAM-malli on toimiva työkalu teknologian hyväksymisen mittaamiseen. Tätä gradua varten toteutettiin Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijoille Moodlen ja TIM:n vastakkain asettava tutkimuskysely, jonka tuloksia (99 vastaajaa) analysoidaan sekä laadullisesti että määrällisesti. Näistä tuloksista voi nähdä, että TIM ja Moodle saivat kummatkin tasapuolisesti kannatusta, osittain jopa ristiriitaisesti sekä positiivista että negatiivista palautetta samasta ominaisuudesta. Kyselyn vastausten perusteella tämä johtuu käytön kontekstista eli toinen järjestelmää sopii toista paremmin tietyille kursseille: esimerkiksi TIM vaikuttaa sopivan paremmin teknisemmille kursseille kuten ohjelmointikursseille. Käyttäjän tietotekninen harjaantuneisuus ja ikä voivat osaltaan myös vaikuttaa järjestelmien suosioon, mikä voi näkyä TIM:n suosimisena, jos käyttäjä on harjaantunut tietotekniikassa ja iältään nuorempi. TIM:llä ja Moodlella on siis kummallakin vahvuutensa ja paikkansa opetuksessa. Learning management systems are essential tools for today's students. This Master's thesis explores their acceptance and related attitudes in the context of the TIM and Moodle systems used at the University of Jyväskylä, using the Technology Acceptance Model (TAM model) and based on previous research literature. The theoretical background, or earlier research literature, contains more detailed information about the TAM model: it consists of four basic pillars related to, among other things, the user attitude and the user experience of the system. The TAM model was created in 1985 and has been updated several times, most recently in the early 2000s. Previous studies selected as the theoretical background deal with attitudes related to, for example, social media teaching use and learning management systems using the TAM model: on the basis of these, one can say that the TAM model is a functional tool for measuring the acceptance of technology. For this thesis, a survey for the students of the Faculty of Information Technology at the University of Jyväskylä was created. This survey set Moodle against TIM and it's results (99 respondents) are analysed both qualitatively and quantitatively. Based on these results, it can be seen that TIM and Moodle both received equal support, in part even conflictingly both positive and negative feedback on the same feature. Based on the survey responses, this is due to the context of use, i.e. one system is more suitable than the other for certain courses: for example, TIM seems to be more suitable for more technical courses such as programming courses. The user's computer skills and age can also contribute to the popularity of the systems, which can be seen as a preference for TIM if the user is trained in computer technology and is younger in age. So TIM and Moodle both have their strengths and place in teaching.
first_indexed 2024-01-17T21:09:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liedes, Juho", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-17T06:44:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-17T06:44:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92843", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimisenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4t ovat nykyajan opiskelijoille olennaisia ty\u00f6kaluja. T\u00e4ss\u00e4 pro gradussa perehdyt\u00e4\u00e4n niiden hyv\u00e4ksymiseen ja niihin liittyviin asenteisiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n ylopistossa k\u00e4ytett\u00e4vien TIM- ja Moodle-j\u00e4rjestelmien kontekstissa Technology Acceptance Model -mallin (TAM-malli) avulla ja aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Teoriatausta eli aiempi tutkimuskirjallisuus sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 tarkempaa tietoa TAM-mallista: se koostuu nelj\u00e4st\u00e4 peruspilarista, jotka liittyv\u00e4t muun muassa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n asenteeseen ja j\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6kokemukseen. TAM-malli sai alkunsa vuonna 1985 ja sit\u00e4 on p\u00e4ivitetty useamman kerran, viimeksi 2000-luvun alussa. Teoriataustaksi valitut aiemmat tutkimukset k\u00e4sittelev\u00e4t esimerkiksi sosiaaliseen median opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja oppimisenhallintaj\u00e4rjestelmiin liittyvi\u00e4 asenteita TAM-mallin avulla: niiden perusteella voi sanoa, ett\u00e4 TAM-malli on toimiva ty\u00f6kalu teknologian hyv\u00e4ksymisen mittaamiseen. T\u00e4t\u00e4 gradua varten toteutettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan opiskelijoille Moodlen ja TIM:n vastakkain asettava tutkimuskysely, jonka tuloksia (99 vastaajaa) analysoidaan sek\u00e4 laadullisesti ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti. N\u00e4ist\u00e4 tuloksista voi n\u00e4hd\u00e4, ett\u00e4 TIM ja Moodle saivat kummatkin tasapuolisesti kannatusta, osittain jopa ristiriitaisesti sek\u00e4 positiivista ett\u00e4 negatiivista palautetta samasta ominaisuudesta. Kyselyn vastausten perusteella t\u00e4m\u00e4 johtuu k\u00e4yt\u00f6n kontekstista eli toinen j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 sopii toista paremmin tietyille kursseille: esimerkiksi TIM vaikuttaa sopivan paremmin teknisemmille kursseille kuten ohjelmointikursseille. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tietotekninen harjaantuneisuus ja ik\u00e4 voivat osaltaan my\u00f6s vaikuttaa j\u00e4rjestelmien suosioon, mik\u00e4 voi n\u00e4ky\u00e4 TIM:n suosimisena, jos k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 on harjaantunut tietotekniikassa ja i\u00e4lt\u00e4\u00e4n nuorempi. TIM:ll\u00e4 ja Moodlella on siis kummallakin vahvuutensa ja paikkansa opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Learning management systems are essential tools for today's students. This Master's thesis explores their acceptance and related attitudes in the context of the TIM and Moodle systems used at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, using the Technology Acceptance Model (TAM model) and based on previous research literature. The theoretical background, or earlier research literature, contains more detailed information about the TAM model: it consists of four basic pillars related to, among other things, the user attitude and the user experience of the system. The TAM model was created in 1985 and has been updated several times, most recently in the early 2000s. Previous studies selected as the theoretical background deal with attitudes related to, for example, social media teaching use and learning management systems using the TAM model: on the basis of these, one can say that the TAM model is a functional tool for measuring the acceptance of technology. For this thesis, a survey for the students of the Faculty of Information Technology at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 was created. This survey set Moodle against TIM and it's results (99 respondents) are analysed both qualitatively and quantitatively. Based on these results, it can be seen that TIM and Moodle both received equal support, in part even conflictingly both positive and negative feedback on the same feature. Based on the survey responses, this is due to the context of use, i.e. one system is more suitable than the other for certain courses: for example, TIM seems to be more suitable for more technical courses such as programming courses. The user's computer skills and age can also contribute to the popularity of the systems, which can be seen as a preference for TIM if the user is trained in computer technology and is younger in age. So TIM and Moodle both have their strengths and place in teaching.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-17T06:44:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-17T06:44:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TIM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TAM-malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimisenhallintaj\u00e4rjestelmiin TIM ja Moodle liittyv\u00e4t asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401171344", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Educational Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Moodle", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92843
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e9d3e7c9-33d2-4f93-807e-10b315b3e90b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401171344.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liedes, Juho Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna oppimisenhallintajärjestelmä TIM TAM-malli Educational Technology Koulutusteknologia 601 Moodle asenteet opiskelijat
title Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna
title_full Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna
title_fullStr Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna
title_full_unstemmed Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna
title_short Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna
title_sort oppimisenhallintajärjestelmiin tim ja moodle liittyvät asenteet tam mallin avulla tarkasteltuna
title_txtP Oppimisenhallintajärjestelmiin TIM ja Moodle liittyvät asenteet TAM-mallin avulla tarkasteltuna
topic oppimisenhallintajärjestelmä TIM TAM-malli Educational Technology Koulutusteknologia 601 Moodle asenteet opiskelijat
topic_facet 601 Educational Technology Koulutusteknologia Moodle TAM-malli TIM asenteet opiskelijat oppimisenhallintajärjestelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92843 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401171344
work_keys_str_mv AT liedesjuho oppimisenhallintajärjestelmiintimjamoodleliittyvätasenteettammallinavullatarkasteltun