Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen

Tämän monimuototutkielman tavoite on laatia suomen kielen oppimateriaalipaketti sisälogistiikkaa opiskeleville maahanmuuttajille. Materiaali tulee käyttöön maahanmuuttajille suunnattuun varastoalan koulutukseen, jossa opetetaan ammatillisia taitoja integroituna suomen kielen opetukseen. Suomen kiele...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakala, Terhi
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Language and Communication Studies, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92820
_version_ 1826225692852879360
author Hakala, Terhi
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakala, Terhi Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakala, Terhi Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Language and Communication Studies Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakala, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tämän monimuototutkielman tavoite on laatia suomen kielen oppimateriaalipaketti sisälogistiikkaa opiskeleville maahanmuuttajille. Materiaali tulee käyttöön maahanmuuttajille suunnattuun varastoalan koulutukseen, jossa opetetaan ammatillisia taitoja integroituna suomen kielen opetukseen. Suomen kielen opetusmateriaalille on tarvetta, koska maahanmuuttajaopiskelijoiden määrä ammatillisissa oppilaitoksissa kasvaa koko ajan. Maahanmuuttajat ovat myös tärkeitä potentiaalisia työntekijöitä logistiikka-alalle. Materiaalipaketissa opiskellaan varastoalalle tyypillisiä tekstikäytänteitä. Fyysisen suorittavan alan kieli sisältää paljon ohjeita eli direktiivejä. Näitä ovat työohjeet, turvallisuusohjeet ja laitteiden käyttöohjeet. Ohjeet voivat olla puhuttuja tai kirjoitettuja. Materiaalipaketissa käydään aluksi läpi varastoalan keskeisiä käsitteitä kuten erilaisia trukkityyppejä, trukinosia ja verbejä. Sen jälkeen opiskellaan ohjeita, kuten trukin ajoonlähtötarkastus, ja erilaisia tapoja antaa ohjeita. Lopuksi opetetaan tavaran vastaanottamiseen ja lähettämiseen liittyvää sanastoa sekä rahtikirjan lukemista ja täyttämistä. Osa tehtävistä on digitaalisia, sillä varastotyössä hyödynnetään paljon modernia teknologiaa. Alalla käytetään robotteja, sähköisiä rahtikirjoja ja äänikeräilyä, jossa trukinkuljettaja saa tavaran keräilyohjeet kuulokkeisiin. Digitaalisten tehtävien avulla opiskelija harjaantuu käyttämään teknisiä välineitä. Niistä yksi esimerkki ovat virtuaalitodellisuuslaseilla katsottavat interaktiiviset opetusvideot. Paketissa on sovelluttu funktionaalista opetustapaa, joka pohjautuu ajatukseen kielen käyttöpohjaisuudesta. Kielen käyttöpohjaisuus tarkoittaa sitä, että kielen käyttö, muoto ja merkitys sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi eikä niitä voi erottaa toisistaan. Sen mukaan opiskelijalle tulee opettaa sellaisia kielenilmiöitä, joita hän tarvitsee vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Lisäksi tehtävien laadinnassa noudatetaan dialogisuutta. Dialogiset opetustavat painottavat vuorovaikutustaitoja, vertaisilta oppimista ja osallisuuden kokemusta. Pienryhmissä opiskelijat voivat harjoitella kielenkäyttöä autenttisissa sosiaalisissa tilanteissa. Taustalla on sosiokulttuurinen näkemys, jonka mukaan oppimista tapahtuu yhdessä toisten kanssa jaettujen kognitioiden kautta. Kaikilla varastoalan osatutkintoa suorittavilla opiskelijoilla ei ole takanaan paljon suomen kielen opintoja. He ovat oppineet kieltä käyttöpohjaisesti kuuntelemalla ja puhumalla. Tutkielman tavoite on löytää tapoja opettaa kielitaitoa myös sellaisille opiskelijoille, joilla ei takanaan pitkää koulunkäyntitaustaa ja joiden kielitieto on vähäistä.
first_indexed 2024-01-16T21:01:07Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakala, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-16T08:21:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-16T08:21:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92820", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n monimuototutkielman tavoite on laatia suomen kielen oppimateriaalipaketti sis\u00e4logistiikkaa opiskeleville maahanmuuttajille. Materiaali tulee k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n maahanmuuttajille suunnattuun varastoalan koulutukseen, jossa opetetaan ammatillisia taitoja integroituna suomen kielen opetukseen. Suomen kielen opetusmateriaalille on tarvetta, koska maahanmuuttajaopiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 ammatillisissa oppilaitoksissa kasvaa koko ajan. Maahanmuuttajat ovat my\u00f6s t\u00e4rkeit\u00e4 potentiaalisia ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 logistiikka-alalle.\nMateriaalipaketissa opiskellaan varastoalalle tyypillisi\u00e4 tekstik\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Fyysisen suorittavan alan kieli sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 paljon ohjeita eli direktiivej\u00e4. N\u00e4it\u00e4 ovat ty\u00f6ohjeet, turvallisuusohjeet ja laitteiden k\u00e4ytt\u00f6ohjeet. Ohjeet voivat olla puhuttuja tai kirjoitettuja. Materiaalipaketissa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n aluksi l\u00e4pi varastoalan keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 kuten erilaisia trukkityyppej\u00e4, trukinosia ja verbej\u00e4. Sen j\u00e4lkeen opiskellaan ohjeita, kuten trukin ajoonl\u00e4ht\u00f6tarkastus, ja erilaisia tapoja antaa ohjeita. Lopuksi opetetaan tavaran vastaanottamiseen ja l\u00e4hett\u00e4miseen liittyv\u00e4\u00e4 sanastoa sek\u00e4 rahtikirjan lukemista ja t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4. Osa teht\u00e4vist\u00e4 on digitaalisia, sill\u00e4 varastoty\u00f6ss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n paljon modernia teknologiaa. Alalla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n robotteja, s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 rahtikirjoja ja \u00e4\u00e4niker\u00e4ily\u00e4, jossa trukinkuljettaja saa tavaran ker\u00e4ilyohjeet kuulokkeisiin. Digitaalisten teht\u00e4vien avulla opiskelija harjaantuu k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n teknisi\u00e4 v\u00e4lineit\u00e4. Niist\u00e4 yksi esimerkki ovat virtuaalitodellisuuslaseilla katsottavat interaktiiviset opetusvideot. \nPaketissa on sovelluttu funktionaalista opetustapaa, joka pohjautuu ajatukseen kielen k\u00e4ytt\u00f6pohjaisuudesta. Kielen k\u00e4ytt\u00f6pohjaisuus tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 kielen k\u00e4ytt\u00f6, muoto ja merkitys sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi eik\u00e4 niit\u00e4 voi erottaa toisistaan. Sen mukaan opiskelijalle tulee opettaa sellaisia kielenilmi\u00f6it\u00e4, joita h\u00e4n tarvitsee vuorovaikutuksessa ymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 kanssa. Lis\u00e4ksi teht\u00e4vien laadinnassa noudatetaan dialogisuutta. Dialogiset opetustavat painottavat vuorovaikutustaitoja, vertaisilta oppimista ja osallisuuden kokemusta. Pienryhmiss\u00e4 opiskelijat voivat harjoitella kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 autenttisissa sosiaalisissa tilanteissa. Taustalla on sosiokulttuurinen n\u00e4kemys, jonka mukaan oppimista tapahtuu yhdess\u00e4 toisten kanssa jaettujen kognitioiden kautta. \nKaikilla varastoalan osatutkintoa suorittavilla opiskelijoilla ei ole takanaan paljon suomen kielen opintoja. He ovat oppineet kielt\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6pohjaisesti kuuntelemalla ja puhumalla. Tutkielman tavoite on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 tapoja opettaa kielitaitoa my\u00f6s sellaisille opiskelijoille, joilla ei takanaan pitk\u00e4\u00e4 koulunk\u00e4yntitaustaa ja joiden kielitieto on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-16T08:21:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-16T08:21:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4logistiikan tekstik\u00e4yt\u00e4nteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401161319", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "logistiikka-ala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92820
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakala, Terhi Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen Finnish Suomen kieli 309 kieltenopetus logistiikka-ala ammatillinen koulutus maahanmuuttajat oppimateriaali suomi toisena kielenä
title Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
title_full Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
title_fullStr Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
title_full_unstemmed Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
title_short Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
title_sort sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
title_txtP Sisälogistiikan tekstikäytänteiden oppimateriaalipaketti maahanmuuttajille funktionaalisia ja dialogisia menetelmiä hyödyntäen
topic Finnish Suomen kieli 309 kieltenopetus logistiikka-ala ammatillinen koulutus maahanmuuttajat oppimateriaali suomi toisena kielenä
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammatillinen koulutus kieltenopetus logistiikka-ala maahanmuuttajat oppimateriaali suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92820 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401161319
work_keys_str_mv AT hakalaterhi sisälogistiikantekstikäytänteidenoppimateriaalipakettimaahanmuuttajillefunktionaalis