Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus

Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä opetusmuoto korkeakouluissa, myös fysioterapeuttikoulutuksessa. Fysioterapian...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Knuutinen, Annukka, Räikkönen, Raili
Muut tekijät: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92500
_version_ 1826225780911243264
author Knuutinen, Annukka Räikkönen, Raili
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Knuutinen, Annukka Räikkönen, Raili Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Knuutinen, Annukka Räikkönen, Raili Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Knuutinen, Annukka
datasource_str_mv jyx
description Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä opetusmuoto korkeakouluissa, myös fysioterapeuttikoulutuksessa. Fysioterapian opettajien kokemuksia tutkimusilmiöstä ei tiettävästi ole tutkittu suomalaisessa fysioterapeuttikoulutuksen kontekstissa. Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ja kuvata fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta. Tavoitteena oli laajentaa ymmärrystä verkko-opetuksesta fysioterapian opettajien kokemana. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenologis-hermeneuttista metodologiaa hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui kuusi fysioterapian opettajaa kahdesta eri ammattikorkeakoulusta. Haastatteluaineisto kerättiin verkkovälitteisesti (Zoom) toteutettuina yksilöhaastatteluina tammi-maaliskuussa 2023. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin sanatarkasti ja aineisto analysoitiin Smithin ym. (2022) luomalla tulkitsevalla fenomenologisella metodilla (Interpretative Phenomenological Analysis, IPA). Tutkimuksen tulokset on muodostettu IPA-analyysin seitsemänvaiheisen prosessin kautta. Fysioterapian opettajien kokemukset verkko-opetuksesta muodostivat kaksi jaettua kokemusteemaa sekä viisi alateemaa: 1) kokemukset verkko-opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta (alateemat: kokemukset verkko-opetuksen suunnittelun ja toteutuksen haasteista, verkko-opetuksen suunnittelun ja toteutuksen myönteiset kokemukset sekä kokemukset verkko-opetuksen pedagogisten keinojen merkityksestä) ja 2) kokemukset vuorovaikutuksesta verkko-opetuksessa (alateemat: verkkovuorovaikutuksen kokeminen haasteellisena ja verkkovuorovaikutuksen kokeminen myönteisenä). Tutkimuksen tulokset laajentavat ymmärrystä verkko-opetuksesta kokemuksellisena ilmiönä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää fysioterapian opettajien verkko-opetuksen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä sekä opettajien työn tukemisessa, työnohjauksessa ja koulutuksessa. Jatkossa fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta olisi tärkeää tutkia koko Suomen laajuisesti myös muissa ammattikorkeakouluissa. Mielenkiintoista olisi myös selvittää fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa hyödyntäen fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia verkko-opetuksesta suomalaisessa fysioterapeuttikoulutuksen kontekstissa. Online teaching means either fully or partially utilizing online technology in teaching and supporting students' learning. Over the past couple of decades, online teaching has become a permanent form of education in higher education institutions, including physical therapist education. Physiotherapy teachers' experiences of the research phenomenon have not been presumably studied in the Finnish context of physiotherapist education. The purpose of this study was to examine and describe the experiences of physiotherapy teachers on teaching online. The goal was to expand the understanding of online teaching as experienced by physiotherapy teachers. The research was carried out as a qualitative interview study using the phenomenological-hermeneutic methodology. A total of six physiotherapy teachers from two different Universities of Applied Sciences participated in the study. The interview data was collected via online (Zoom) as individual open interviews between January and March 2023. The interviews were recorded and transcribed verbatim, and the data was analyzed using the interpretative phenomenological analysis (IPA) created by Smith et al. (2022). The results of the study have been formed through the seven-step process of IPA analysis. Physiotherapy teachers' experiences of online teaching formed two group experiential themes and a total of five sub-themes: 1) experiences of planning and implementing online teaching (sub-themes: experiences of the challenges of planning and implementing online teaching, positive experiences of planning and implementing online teaching and experiences of the importance of pedagogical methods of online teaching) and 2) experiences of interaction in online teaching (subthemes: experiencing online interaction as challenging and experiencing online interaction as positive). The results of this study increase the understanding of online teaching as an experiential phenomenon. The research results can be used in the planning, implementation and development of online teaching for physiotherapy teachers. In the future, it would be important to investigate the experiences of physiotherapy teachers with online teaching throughout Finland in different universities of applied sciences. In addition, it would be interesting to study students´ experiences with online teaching using the phenomenological-hermeneutic methodology.
first_indexed 2024-01-02T21:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuoskoski, Pirjo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Knuutinen, Annukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4ikk\u00f6nen, Raili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-02T06:51:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-02T06:51:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92500", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyv\u00e4 opetusmuoto korkeakouluissa, my\u00f6s fysioterapeuttikoulutuksessa. Fysioterapian opettajien kokemuksia tutkimusilmi\u00f6st\u00e4 ei tiett\u00e4v\u00e4sti ole tutkittu suomalaisessa fysioterapeuttikoulutuksen kontekstissa. N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ja kuvata fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta. Tavoitteena oli laajentaa ymm\u00e4rryst\u00e4 verkko-opetuksesta fysioterapian opettajien kokemana.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenologis-hermeneuttista metodologiaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimukseen osallistui kuusi fysioterapian opettajaa kahdesta eri ammattikorkeakoulusta. Haastatteluaineisto ker\u00e4ttiin verkkov\u00e4litteisesti (Zoom) toteutettuina yksil\u00f6haastatteluina tammi-maaliskuussa 2023. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin sanatarkasti ja aineisto analysoitiin Smithin ym. (2022) luomalla tulkitsevalla fenomenologisella metodilla (Interpretative Phenomenological Analysis, IPA). Tutkimuksen tulokset on muodostettu IPA-analyysin seitsem\u00e4nvaiheisen prosessin kautta. \n\nFysioterapian opettajien kokemukset verkko-opetuksesta muodostivat kaksi jaettua kokemusteemaa sek\u00e4 viisi alateemaa: 1) kokemukset verkko-opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta (alateemat: kokemukset verkko-opetuksen suunnittelun ja toteutuksen haasteista, verkko-opetuksen suunnittelun ja toteutuksen my\u00f6nteiset kokemukset sek\u00e4 kokemukset verkko-opetuksen pedagogisten keinojen merkityksest\u00e4) ja 2) kokemukset vuorovaikutuksesta verkko-opetuksessa (alateemat: verkkovuorovaikutuksen kokeminen haasteellisena ja verkkovuorovaikutuksen kokeminen my\u00f6nteisen\u00e4). \n\nTutkimuksen tulokset laajentavat ymm\u00e4rryst\u00e4 verkko-opetuksesta kokemuksellisena ilmi\u00f6n\u00e4. Tutkimustuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 fysioterapian opettajien verkko-opetuksen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehitt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4 opettajien ty\u00f6n tukemisessa, ty\u00f6nohjauksessa ja koulutuksessa. Jatkossa fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia koko Suomen laajuisesti my\u00f6s muissa ammattikorkeakouluissa. Mielenkiintoista olisi my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa hy\u00f6dynt\u00e4en fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia verkko-opetuksesta suomalaisessa fysioterapeuttikoulutuksen kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Online teaching means either fully or partially utilizing online technology in teaching and supporting students' learning. Over the past couple of decades, online teaching has become a permanent form of education in higher education institutions, including physical therapist education. Physiotherapy teachers' experiences of the research phenomenon have not been presumably studied in the Finnish context of physiotherapist education. The purpose of this study was to examine and describe the experiences of physiotherapy teachers on teaching online. The goal was to expand the understanding of online teaching as experienced by physiotherapy teachers.\n\nThe research was carried out as a qualitative interview study using the phenomenological-hermeneutic methodology. A total of six physiotherapy teachers from two different Universities of Applied Sciences participated in the study. The interview data was collected via online (Zoom) as individual open interviews between January and March 2023. The interviews were recorded and transcribed verbatim, and the data was analyzed using the interpretative phenomenological analysis (IPA) created by Smith et al. (2022). The results of the study have been formed through the seven-step process of IPA analysis. \n\nPhysiotherapy teachers' experiences of online teaching formed two group experiential themes and a total of five sub-themes: 1) experiences of planning and implementing online teaching (sub-themes: experiences of the challenges of planning and implementing online teaching, positive experiences of planning and implementing online teaching and experiences of the importance of pedagogical methods of online teaching) and 2) experiences of interaction in online teaching (subthemes: experiencing online interaction as challenging and experiencing online interaction as positive).\n\nThe results of this study increase the understanding of online teaching as an experiential phenomenon. The research results can be used in the planning, implementation and development of online teaching for physiotherapy teachers. In the future, it would be important to investigate the experiences of physiotherapy teachers with online teaching throughout Finland in different universities of applied sciences. In addition, it would be interesting to study students\u00b4 experiences with online teaching using the phenomenological-hermeneutic methodology.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-02T06:51:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-02T06:51:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "109", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysioterapian opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysioterapeuttikoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401021004", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92500
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5d00eea-0eea-4ecc-98cf-5a14102f852e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401021004.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Knuutinen, Annukka Räikkönen, Raili Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus fysioterapian opettaja fysioterapeuttikoulutus fenomenologis-hermeneuttinen Physiotherapy Fysioterapia 50422 kokemukset verkko-opetus opetus fysioterapia opettajat opiskelijat vuorovaikutus verkko-oppimateriaali oppimisympäristö ammattikorkeakoulut opetusmenetelmät
title Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
title_full Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
title_fullStr Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
title_full_unstemmed Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
title_short Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta
title_sort fysioterapian opettajien kokemuksia verkko opetuksesta fenomenologis hermeneuttinen tutkimus
title_sub fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
title_txtP Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
topic fysioterapian opettaja fysioterapeuttikoulutus fenomenologis-hermeneuttinen Physiotherapy Fysioterapia 50422 kokemukset verkko-opetus opetus fysioterapia opettajat opiskelijat vuorovaikutus verkko-oppimateriaali oppimisympäristö ammattikorkeakoulut opetusmenetelmät
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy ammattikorkeakoulut fenomenologis-hermeneuttinen fysioterapeuttikoulutus fysioterapia fysioterapian opettaja kokemukset opettajat opetus opetusmenetelmät opiskelijat oppimisympäristö verkko-opetus verkko-oppimateriaali vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92500 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401021004
work_keys_str_mv AT knuutinenannukka fysioterapianopettajienkokemuksiaverkkoopetuksestafenomenologishermeneuttinentu