Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023

Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia opettajien työhyvinvointia tukevia tekijöitä opettajat itse ovat tuoneet mediassa esille. Lisäksi selvitettiin, miten opettajien kokemukset työhyvinvointia tukevista tekijöistä ovat mahdollisesti muuttuneet tarkasteluajanjakson aikana....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Niinistö, Katariina
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92498
_version_ 1826225701320130560
author Niinistö, Katariina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niinistö, Katariina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niinistö, Katariina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niinistö, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia opettajien työhyvinvointia tukevia tekijöitä opettajat itse ovat tuoneet mediassa esille. Lisäksi selvitettiin, miten opettajien kokemukset työhyvinvointia tukevista tekijöistä ovat mahdollisesti muuttuneet tarkasteluajanjakson aikana. Tutkimuksen menetelmällisenä lähestymistapana oli dokumenttianalyysi. Tutkimuksen aineisto koostui niistä vuosien 2016–2023 (kesäkuu) aikana Opettaja–lehdessä ilmestyneistä opettajien työhyvinvointia käsittelevistä kirjoituksista (n=40), joissa kuului perusopetuksessa työskentelevän opettajan oma ääni. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä. Tutkimuksen taustateoriana toimi TV-TV -malli ja teoreettisena viitekehyksenä aiemmat opettajien työhyvinvointia käsitelleet tutkimukset. Tutkimus osoitti, että useat perusopetuksessa työskentelevät opettajat kokevat oman työyhteisön kollegoilta saadun tuen merkityksellisenä omalle työhyvinvoinnilleen. Opettajien työhyvinvointia tukevat lisäksi työtehtävien rajaaminen, palautuminen, esimies ja työympäristö. Työhyvinvoinnin tukemiseen liittyvissä asioissa voitiin lisäksi havaita joitakin elettyyn aikaan ja tapahtumiin liittyviä yhteyksiä. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että perusopetuksessa työskentelevien opettajien työhyvinvointia voidaan edistää mahdollistamalla yhteisopettajuus, antamalla vertaistukea uransa alussa oleville opettajille ja tukemalla opettajia työmäärän kohtuullistamiseen sekä palautumiseen tähtäävissä toimissa.
first_indexed 2024-01-02T21:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niinist\u00f6, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-01-02T06:48:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-01-02T06:48:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92498", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin, mink\u00e4laisia opettajien ty\u00f6hyvinvointia tukevia tekij\u00f6it\u00e4 opettajat itse ovat tuoneet mediassa esille. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten opettajien kokemukset ty\u00f6hyvinvointia tukevista tekij\u00f6ist\u00e4 ovat mahdollisesti muuttuneet tarkasteluajanjakson aikana. \n\n Tutkimuksen menetelm\u00e4llisen\u00e4 l\u00e4hestymistapana oli dokumenttianalyysi. Tutkimuksen aineisto koostui niist\u00e4 vuosien 2016\u20132023 (kes\u00e4kuu) aikana Opettaja\u2013lehdess\u00e4 ilmestyneist\u00e4 opettajien ty\u00f6hyvinvointia k\u00e4sittelevist\u00e4 kirjoituksista (n=40), joissa kuului perusopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4n opettajan oma \u00e4\u00e4ni. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysill\u00e4. Tutkimuksen taustateoriana toimi TV-TV -malli ja teoreettisena viitekehyksen\u00e4 aiemmat opettajien ty\u00f6hyvinvointia k\u00e4sitelleet tutkimukset. \n\n Tutkimus osoitti, ett\u00e4 useat perusopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4t opettajat kokevat oman ty\u00f6yhteis\u00f6n kollegoilta saadun tuen merkityksellisen\u00e4 omalle ty\u00f6hyvinvoinnilleen. Opettajien ty\u00f6hyvinvointia tukevat lis\u00e4ksi ty\u00f6teht\u00e4vien rajaaminen, palautuminen, esimies ja ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6. Ty\u00f6hyvinvoinnin tukemiseen liittyviss\u00e4 asioissa voitiin lis\u00e4ksi havaita joitakin elettyyn aikaan ja tapahtumiin liittyvi\u00e4 yhteyksi\u00e4. \n\n Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 perusopetuksessa ty\u00f6skentelevien opettajien ty\u00f6hyvinvointia voidaan edist\u00e4\u00e4 mahdollistamalla yhteisopettajuus, antamalla vertaistukea uransa alussa oleville opettajille ja tukemalla opettajia ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n kohtuullistamiseen sek\u00e4 palautumiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4viss\u00e4 toimissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-01-02T06:48:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-01-02T06:48:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien ty\u00f6hyvinvointia tukevat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n vaatimukset ja voimavarat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettaja\u2013lehti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6hyvinvointia tukevat tekij\u00e4t Opettaja\u2013lehtien kirjoituksissa vuosina 2016\u201311/2023", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202401021002", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92498
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d87b5848-dd24-47e4-8c43-892b1b5eca43\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202401021002.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niinistö, Katariina Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023 opettajien työhyvinvointia tukevat tekijät työn vaatimukset ja voimavarat Opettaja–lehti Special Education Erityispedagogiikka 101 peruskoulu muutos työhyvinvointi opettajat jaksaminen työ
title Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023
title_full Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023
title_fullStr Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023 Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023
title_full_unstemmed Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023 Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023
title_short Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023
title_sort työhyvinvointia tukevat tekijät opettaja lehtien kirjoituksissa vuosina 2016 11 2023
title_txtP Työhyvinvointia tukevat tekijät Opettaja–lehtien kirjoituksissa vuosina 2016–11/2023
topic opettajien työhyvinvointia tukevat tekijät työn vaatimukset ja voimavarat Opettaja–lehti Special Education Erityispedagogiikka 101 peruskoulu muutos työhyvinvointi opettajat jaksaminen työ
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Opettaja–lehti Special Education jaksaminen muutos opettajat opettajien työhyvinvointia tukevat tekijät peruskoulu työ työhyvinvointi työn vaatimukset ja voimavarat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92498 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401021002
work_keys_str_mv AT niinistökatariina työhyvinvointiatukevattekijätopettajalehtienkirjoituksissavuosina2016112023