Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö onnistumisten ja haasteiden tarkastelua

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien ohjaajien ja opettajien näkemyksiä tiimityön onnistumisista ja haasteista. Tutkimuksen tavoitteet ovat käytännönläheisiä: Tavoitteena on saada tietoa monialaisesta tiimityöstä, lisätä ymmärrystä ja löytää käyttöke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turja, Hilkka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92487
_version_ 1826225712545136640
author Turja, Hilkka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turja, Hilkka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turja, Hilkka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turja, Hilkka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien ohjaajien ja opettajien näkemyksiä tiimityön onnistumisista ja haasteista. Tutkimuksen tavoitteet ovat käytännönläheisiä: Tavoitteena on saada tietoa monialaisesta tiimityöstä, lisätä ymmärrystä ja löytää käyttökelpoisia malleja tiimityöhön käytettäväksi. Tutkimuksen aineisto on koottu syksyllä 2023 erään yhtenäiskoulun vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien erityiskoulunkäynninohjaajien ja erityisluokanopettajien kirjoitelmista. Kirjoitelmat pohjautuvat tutkimustehtävään liittyviin kysymyksiin. Aineiston analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulosten perusteella tiimin toiminta ja toimintakulttuuri vaikuttaa eniten tiimin tavoitteiden saavuttamiseen. Tämän tutkimuksen mukaan tiimityöntekijät kokivat oppilaan onnistumisen tärkeäksi tavoitteeksi tiimityössä. Lisäksi keskeisiksi tekijöiksi tiimityön onnistumisessa koettiin yhteiset toimintatavat ja yhteistyö työn kehittämisessä. Toimiva kommunikaatio ja vuorovaikutus koettiin olevan merkityksellisiä onnistuneelle tiimityölle. Todettiin myös, että vapaa-aika vaikuttaa työntekijän hyvinvointiin ja parantaa tiimityötä. Tiimityön haasteeksi koettuja tekijöitä löytyi runsaasti tiimin toiminnasta ja toimintakulttuurista. Toiminnan ja toimintakulttuurin osalta koettiin haasteeksi yhteisten sääntöjen puuttuminen tai niiden noudattamatta jättäminen, kommunikaatiohaasteet ja eriävät mielipiteet. Resurssien puutteesta johtuvista haasteista tuotiin esille haasteet ajan puute, työn aikatauluttamisen vaikeus, haastavat oppilastilanteet ja sijaispula. Myös työroolien asettamat vaatimukset koettiin haasteiksi.
first_indexed 2023-12-27T21:16:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turja, Hilkka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-27T07:05:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-27T07:05:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92487", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 vaativan monialaisen erityisen tuen \nluokkien ohjaajien ja opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 tiimity\u00f6n onnistumisista ja \nhaasteista. Tutkimuksen tavoitteet ovat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisi\u00e4: Tavoitteena on saada \ntietoa monialaisesta tiimity\u00f6st\u00e4, lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ja l\u00f6yt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6kelpoisia \nmalleja tiimity\u00f6h\u00f6n k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi. Tutkimuksen aineisto on koottu syksyll\u00e4 2023 \ner\u00e4\u00e4n yhten\u00e4iskoulun vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien \nerityiskoulunk\u00e4ynninohjaajien ja erityisluokanopettajien kirjoitelmista. \nKirjoitelmat pohjautuvat tutkimusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n liittyviin kysymyksiin. Aineiston \nanalysointiin k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n Tutkimuksen tulosten perusteella tiimin toiminta ja toimintakulttuuri \nvaikuttaa eniten tiimin tavoitteiden saavuttamiseen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen \nmukaan tiimity\u00f6ntekij\u00e4t kokivat oppilaan onnistumisen t\u00e4rke\u00e4ksi tavoitteeksi \ntiimity\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi keskeisiksi tekij\u00f6iksi tiimity\u00f6n onnistumisessa koettiin \nyhteiset toimintatavat ja yhteisty\u00f6 ty\u00f6n kehitt\u00e4misess\u00e4. Toimiva kommunikaatio \nja vuorovaikutus koettiin olevan merkityksellisi\u00e4 onnistuneelle tiimity\u00f6lle. \nTodettiin my\u00f6s, ett\u00e4 vapaa-aika vaikuttaa ty\u00f6ntekij\u00e4n hyvinvointiin ja parantaa \ntiimity\u00f6t\u00e4. \n Tiimity\u00f6n haasteeksi koettuja tekij\u00f6it\u00e4 l\u00f6ytyi runsaasti tiimin toiminnasta ja \ntoimintakulttuurista. Toiminnan ja toimintakulttuurin osalta koettiin haasteeksi \nyhteisten s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen puuttuminen tai niiden noudattamatta j\u00e4tt\u00e4minen, \nkommunikaatiohaasteet ja eri\u00e4v\u00e4t mielipiteet. Resurssien puutteesta johtuvista \nhaasteista tuotiin esille haasteet ajan puute, ty\u00f6n aikatauluttamisen vaikeus, \nhaastavat oppilastilanteet ja sijaispula. My\u00f6s ty\u00f6roolien asettamat vaatimukset \nkoettiin haasteiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-27T07:05:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-27T07:05:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaativa monialainen erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaativan monialaisen tuen luokan tiimity\u00f6 : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312278481", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92487
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3074fbe4-b47a-4f90-ad5c-c2195e549cc4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312278481.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turja, Hilkka Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua vaativa monialainen erityinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki tiimityö moniammatillisuus erityinen tuki
title Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
title_full Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
title_fullStr Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
title_full_unstemmed Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
title_short Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö
title_sort vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
title_sub onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
title_txtP Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö : onnistumisten ja haasteiden tarkastelua
topic vaativa monialainen erityinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki tiimityö moniammatillisuus erityinen tuki
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityinen tuki kolmiportainen tuki moniammatillisuus tiimityö vaativa monialainen erityinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92487 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312278481
work_keys_str_mv AT turjahilkka vaativanmonialaisentuenluokantiimityöonnistumistenjahaasteidentarkastelua